آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 23 فروردین ماه 1391 برابر با 2012 Wednesday 11 April

طاق ‌بستان در يونسکو ثبت نمی ‌شود

برگزاري جلسه‌هاي اداره كل ميراث فرهنگي و اداره اوقاف استان کرمانشاه درباره موضوع طاق‌بستان و امامزاده ابراهيم (ع) همچنان ادامه دارد.

به گزارش ايسنا ، در حالي که اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان کرمانشاه در حال آماده‌سازي‌ پرونده محوطه تاريخي ـ فرهنگي طاق‌بستان براي ثبت جهاني است، اداره اوقاف و امور خيريه کرمانشاه در حال مرمت و ايجاد سازه‌هاي جديد در مجموعه امامزاده ابراهيم (ع) واقع در اين محوطه باستاني است. اين در حالي است كه گفته مي‌شود، اين اقدام ثبت جهاني طاق‌بستان را با مشکل مواجه مي‌کند. اين موضوع از چند ماهي پيش مطرح است و براساس حکم قضايي که اداره ميراث فرهنگي گرفته، کار ساخت‌وساز در امامزاده ابراهيم (ع) تا زمان تعيين تکليف بايد متوقف شود؛ اما از چند روز پيش، مسؤولان اداره اوقاف كرمانشاه ساخت‌وساز خود را در اين امامزاده ادامه داده‌اند که اين موضوع نگراني مسؤولان اداره ميراث فرهنگي استان را سبب شده است.

حسين راعي ـ معاون ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري کرمانشاه ـ در اين‌باره به ايسنا در كرمانشاه گفت: دوباره با حضور در محل امامزاده و در دست داشتن حکم قضايي، کار ساخت‌وساز را متوقف کرديم. وي تأكيد کرد: ما براي ثبت جهاني مجموعه تاريخي ـ فرهنگي طاق‌بستان تلاش مي‌كنيم و در اين راستا از هيچ اقدامي فروگذار نخواهيم کرد. معاون ميراث فرهنگي استان کرمانشاه ادامه داد: 20 فروردين‌ماه جلسه ديگري با مسؤولان اداره اوقاف و امور خيريه استان داشتيم تا بتوانيم با گفت‌وگو و ارائه راه حل منطقي به اين موضوع را خاتمه دهيم. به گفته مسؤولان اداره کل ميراث فرهنگي کرمانشاه، اگر اداره اوقاف روي ساختمان امامزاده ابراهيم، گنبدي را نصب کند، از آنجا که براساس ضوابط جهاني، وجود سازه‌اي با ارتفاع بيش از 5 / 7 متر در حريم منظري آثار تاريخي ممنوع است، پرونده طاق‌بستان در يونسکو ثبت نمي‌شود. به همين دليل، آن‌ها مخالفت خود را با ايجاد چنين سازه‌اي اعلام کرده‌اند.

از سوي ديگر، مسؤولان اوقاف کرمانشاه در حال نصب گنبدي با ارتفاع بيش از 5 / 7 متر روي ساختمان امامزاده ابراهيم هستند. طاق‌بستان مجموعه‌اي از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نوشته‌هاي دوره ساساني است که در شمال غربي شهر کرمانشاه در غرب ايران واقع شده است.

اين مجموعه در قرن سوم ميلادي ساخته شد و ارزش هنري و تاريخي زيادي دارد. چند صحنه تاريخي از جمله تاج‌گذاري خسرو‌پرويز، تاج‌گذاري اردشير دوم، تاج‌گذاري شاهپور دوم و سوم و همچنين چند سنگ‌نوشته به خط پهلوي کتيبه‌اي در آن کنده‌کاري شده است. وجود کوه و چشمه در اين مکان، آن را به گردشگاهي جذاب تبديل کرده و امروز مورد توجه بوده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved