آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 22 فروردین ماه 1391 برابر با 2012 Tuesday 10 April

خطر قريب‌الوقوع ساخت جاده آسفالته در جنگل برم

جنگل برم در استان فارس يکي از شکننده‌ترين رويشگاه‌هاي بلوط ايران است و 75 تا 80 درصد درختان آن از بين رفته‌اند، با اين حال مجوز ساخت جاده آسفالته براي دسترسي به کارگاه برداشت شن و ماسه در ميانه اين رويشگاه ظاهرا از طرف اداره منابع طبيعي اين استان داده شده است.

خبرگزاري ميراث فرهنگي- گروه محيط زيست ـ رويشگاه بلوط دشت برم به عنوان جنوبي‌ترين بلوطستان ايران در استان فارس اخيرا در شرايط بسيار نامطلوبي قرار داشته است، اما مسوولان به جاي رسيدگي به اين اندوخته بلوط زاگرسي، به تازگي مجوز ساخت جاده آسفالته در ميانه آن را صادر کرده‌اند. اين جاده براي دسترسي به کارگاه برداشت شن و ماسه‌اي از بستر رودخانه فصلي «گاوکشک» است که در اين منطقه و در مرز اندوخته‌گاه زيست سپهر، ارژن و پريشان قرار دارد.

محمد درويش عضو هيات علمي موسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع با اعلام اين خبر به CHN گفت: «پيش از اين بارها در مورد شرايط بسيار نامطلوب رويشگاه جنگلي برم هشدار داديم اما به نظر مي‌رسد مسوولان به جاي رسيدگي، نه تنها مجوز ايجاد کارگاه برداشت شن و ماسه در منطقه، بلکه مجوز ساخت جاده آسفالته‌اي براي دسترسي به اين کارگاه در ميانه رويشگاه را صادر کرده اند.»

به اعتقاد درويش، اين مي تواند تير خلاص نابودي جنوبي ترين رويشگاه بلوط ايران باشد.

اما چگونه در اين منطقه و در مرز ذخيره‌گاه ارژن و پريشان مجوز ساخت جاده و البته کارگاه برداشت شن و ماسه صادر شده است؟ درويش در پاسخ به اين پرسش مي‌گويد: «گويا فردي که کارگاه برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه فصلي گاوکشک را گرفته از ثروتمندان منطقه بوده که توانسته با رانت موفق به انجام اين کار شود.»

اما ساخت جاده آسفالت در ميانه برم تنها عامل نابودي اين جنگل نيست، هرچند تبعات ساخت جاده در ميانه منطقه جنگلي برم بر کسي پوشيده نيست. درويش در مورد تبعات برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه فصلي گاوکشک بر رويشگاه برم مي گويد: «شرايط اين رويشگاه به حد کافي شکننده است که قدرت تحمل پيامدهاي برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه را نداشته باشد.»

او اضافه مي کند: «هنگامي که شن و ماسه از بستر رودخانه برداشت مي‌شود، رودخانه دچار فرسايش کناري مي‌شود به اين معنا که از کناره‌ها فرو مي‌ريزد و در کناره‌هاي رودخانه گاوکشک، درختان بلوط قرار دارند که با اين وضع ريشه کن مي‌شوند. به علاوه اين که اين برداشت به عنوان کانوني براي ريزگردهاي محلي مي‌شود که هم گرد و غبار را بر سر مردم منطقه و هم درختان بلوط مي‌ريزد، چيزي که از بين رفتن درختان را تسهيل مي‌کن.»

برداشت شن و ماسه همچنين بستر سيلابي رودخانه را گسترش داده و يک کانون تازه فرسايش بادي به منطقه تحميل خواهد کرد.

به گفته او در حالي که برم به علت خشکسالي، آفت سوسک چوبخوار و زراعت در زيراشکوب آن در خطر نابودي کامل است، مسوولان به جاي تيمار و رسيدگي مجوز ساخت کارگاه برداشت شن و ماسه و ساخت جاده آسفالته در آن را داده‌اند؛ چيزي که مي تواند اين رويشگاه را به طور کامل نابود کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved