آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 26 اسفند ماه 1390 برابر با 2012 Friday 16 March

به دانشجویان فقط حفظیات یاد داده ایم

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی وزارت علوم معتقد است که بومی شدن علوم انسانی در همه جای دنیا وجود دارد و مثلا جامعه شناسی آلمان با آمریکا فرق دارد.

حمیدرضا آیت اللهی در گفت وگو با خبرآنلاین گفت:در این سال ها ما به دانشجویان فقط حفظیات یاد داده ایم و مهارتی به آنها نیاموخته ایم. اما در تغییر سرفصلها گفته ایم که دانشجویان باید در این رشته ها چه چیزهایی را بیاموزند و بعد از آن چه مهارتهایی باید داشته باشند. این کار بسیار مهم و جدیدی است که ما انجام داده ایم.
وی ادامه داد: باید دید چند درصد از این کتابها با جامعه ما متناسب است و چند درصد تناسبی ندارند. اینکه بخواهیم بگوئیم این علوم از اساس غرب زده هستند و اساتید دانشگاهی غربزده هستند و باید هدایت شوند حرف سنگینی است.
آیت اللهی افزود: اینکه ما باید نسبت به اندیشه های غربی حالت فعال داشته باشیم و منفعل نباشیم مورد تأیید من است. جامعه ای که بتواند حالت فعال داشته باشد به این معنا است که به مسائل با دید اجتهادی نگاه کند و مسائل را بررسی کند و ببیند چه میزان از مسائل و موضوعات بررسی شده درست یا غلط است و چه میزان از آن با مسائل جامعه ما همخوانی دارد یا ندارد.
وی در ادامه اظهار داشت: برخی در داخل معتقد هستند که بنیادها در علوم انسانی باید از اساس برچیده شوند که خیلی موجه نیست. باید در برخی جاها بنیادها از اساس تغییر کند و مسائل خود را دخالت دهیم و در برخی جاها که عناصر آنها عقلانی است نیاز به این کار نیست.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved