آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 25 اسفند ماه 1390 برابر با 2012 Thursday 15 March

بالاگرفتن تنش بین قوه قضاییه و دولت احمدی نژاد

سایت دیگربان: صادق لاریجانی٬ رئیس قوه قضائیه اعلام کرد راه‌اندازی «هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی» از سوی محمود احمدی‌نژاد غیرقانونی است و «قوه قضائیه اجازه ورود بازرسان و اعضای این هیات به دستگاه قضایی را نخواهد داد.»
به گزارش روز چهارشنبه (۲۴ اسفند) خبرگزاری ایسنا٬ آقای لاریجانی این مطلب را در جلسه مسئولان عالی قضایی مطرح کرده است.
وی گفته که این هیات نمی‌تواند بر فعالیت سایر دستگاه‌ها نطارت کند و «اکیدا اعلام می‌کنیم ما در قوه قضائیه اجازه چنین کاری را به آنها {دولت} نخواهیم داد.»
محمود احمدی‌نژاد با وجود مخالفت صریح شورای نگهبان٬ «هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی» که پیش‌تر دستور انحلال آن را صادر کرده بود را احیا کرده است.
احمدی‌نژاد در حکمی که برای اعضای این هیات صادر کرده است٬ «نظارت بر حسن اجرای اصول قانون اساسی» و «پیگیری تحقق اهداف عالیه مندرج در قانون اساسی» را از جمله وظایف آنها اعلام کرده است.
«آسیب‌شناسی موارد عدول از اجرای قانون اساسی»٬ «ایجاد نظام پایش و ارزیابی اجرای قانون اساسی در دستگاه‌های مختلف» و «برنامه‌ریزی و تمهید راه‌کار لازم برای مشارکت مردم در امر نظارت بر اجرای قانون اساسی» از دیگر وظایف و ماموریت‌های این هیات است.
محمدرضا میرتاج‌الدینی٬ محمدرضا رحیمی٬ ابراهیم عزیزی٬ محمدعلی حجازی٬ مرتضی بختیاری و فاطمه بداغی از جمله اعضای این هیات هستند.
احمدی‌نژاد در شرایطی احکام اعضای «هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی» را صادر کرده که ششم اسفند ماه شورای نگهبان با تشکیل آن مخالفت کرده بود.
این هیات برای نخستین‌بار در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی تشکیل شد که در آن زمان شورای نگهبان با آن مخالفت کرد و در ‌‌‌نهایت دولت احمدی‌نژاد دهم بهمن ماه سال ۱۳۸۴ آن را منحل کرد.
رئیس دولت دهم چندی پیش در دفاع از احیای این هیات گفته بود: «زمانی برداشت بنده این بود که نیازی به وجود این هیات نیست اما امروز به این نتیجه رسیده‌ام که وجود چنین هیاتی بسیار بسیار مورد نیاز و لازم است.»




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved