آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 21 اسفند ماه 1390 برابر با 2012 Sunday 11 March

نوروز گوهرين‌ترين نشانه فرهنگ ايرانی است

«نوروز گوهرين‌ترين نشانه فرهنگ ايراني است». اين جمله را دکتر ميرجلال الدين کزازي استاد برجسته دانشگاه و از چهره هاي شاخص ادبيات فارسي، در گفت وگو با خراسان بيان و با ادبيات فاخر و وزين خود در جملاتي آهنگين و زيبا جايگاه نوروز در فرهنگ ايران زمين را تبيين کرد.

ايرانيان به هر بهانه اي جشني مي آراسته اند
دکتر ميرجلال الدين کزازي با بيان اين که يکي از برترين و آشکارترين ويژگي ها در فرهنگ و منش ايراني، جشن هاي بزرگ و پرشمار ايراني از جمله مهرگان، بهمن گان، تيرگان، آبان گان، فروردين گان و ... است گفت: ايرانيان به هر بهانه اي به بزم مي نشسته اند و جشني مي آراسته اند اما در درازناي تاريخ بسياري از اين جشن ها يا يکسره به کناري نهاده شده است يا با آن فر و فروغ و شکوه و شگرفي پيشين برگزار نمي شود.

نوروز درفش فرهنگ ايراني است
وي نوروز را برترين نمود و نشانه فرهنگ ايراني دانست و افزود: در ميان جشن هاي ايراني، تنها جشن نوروز است که هم چنان ايرانيان با شکوه باستاني آن را برگزار مي کنند که اين جشن آن چنان در تار و پود فرهنگ و منش ايراني درتنيده است که من پروا ندارم از آن که بگويم برترين نمود و نشانه فرهنگ ايراني را مي توانيم «نوروز» بدانيم. نوروز در اين روزگار درفش فرهنگ ايران است. در هر گوشه گيتي که نشاني از نوروز يافته مي آيد ما ايرانيان مي توانيم دل آسوده باشيم که نوروز در آن بخش از جهان نماينده فرهنگ ايراني است و اين فرهنگ گران سنگ و نازش خيزش جهاني تا بدان سرزمين راه برده است.

گوهره فرهنگ و منش ايراني به استواري در جشن نوروز نهفته است
اين استاد دانشگاه به گستره جشن نوروز در جغرافياي پهناور فرهنگ ايراني اشاره کرد و افزود: جشن و آيين نوروز را فقط ايرانيان يا پارسي زبانان و کساني که بخشي از جغرافياي پهناور فرهنگي ايران هستند. که امروز از ديد سرزميني و سياسي از ايران گسسته اند برپاي نمي دارند و گرامي نمي شمارند. بلکه ما مي بينيم که مردماني نوروز را ارج مي نهند که نه ايراني اند، نه پارسي زبان و نه بخشي از آن جغرافياي پهناور فرهنگي اند. از همين روست که من بر آنم که گوهره فرهنگ و منش ايراني به گونه اي در جشن و آيين نوروز به استواري و به شيوه اي بنيادين نهفته است. اين فسون فسانه رنگ و اين قلمرو گسترده که نوروز در جغرافياي فرهنگي جهان يافته است بازمي گردد به اين که نوروز جشني و آييني است که هنجارها و بنيادها و ويژگي هاي فرهنگ و منش ايراني را بيش از هر جشن و هنجار و ويژگي ديگر باز مي دمد.

جغرافياي فرهنگي ايران بسيار گسترده‌تر از جغرافياي سياسي است
«کزازي» نوروز را گوهرين ترين نشانه فرهنگ ايران توصيف کرد و يادآور شد: ايران در درازناي تاريخ خود، سرزمين فسون و فسانه، سرزمين فر و فروغ و فرزانگي بوده است. هرکس به بسندگي با ايران، تاريخ، فرهنگ و منش ايراني آشنايي يافته است بر آن شيفته است، که نمونه برجسته آن، ايران شناساني هستند که زندگاني شان را در کار شناخت و شناسانيدن فرهنگ ايراني گذرانده اند. پس اگر نوروز در سرزمين هايي راه جسته است کارگر افتاده است ، که مردم آن سرزمين ها آن را بزرگ مي دارند از ديد من باز مي گردد به اين که نوروز گوهرين ترين نشانه فرهنگ ايراني است. از همين روست که من نوروز را درفش اين فرهنگ مي نامم هرجا اين درفش افراخته باشد آن جا بي گمان بخشي از جغرافياي فرهنگي ايران زمين است که بسيار دورمندتر و گسترده تر از جغرافياي سياسي ايران شمرده مي شود.

سرزميني که دوستداران راز و فسون بدان دل مي بازند
اين استاد ادبيات، ايران را سرزميني دانست که دوستداران راز و فسون بدان دل مي بازند، او در اين باره گفت: ايران بهترين سرزميني است که خداوند آفريده است از اين روي پاکان، نيکان، دوستداران فر و فرهنگ و فرزانگي و زيبايي و هنر، دوستداران راز و فسون، هنگامي که آن را مي شناسند آن چنان دل بدان مي بازند که دل از آن برنمي توانند کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved