آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 17 اسفند ماه 1390 برابر با 2012 Wednesday 07 March

نامه اشتون به جلیلی؛ بهانه گیری رژیم شروع شد

سایت تابناک: «کاترین» اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز گذشته به نامه «سعید جلیلی»، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که طی آن برای از سر گیری مذاکرات با گروه 1+5 ابراز تمایل شده بود، پاسخ داد. اما لحن دوپهلوی اشتون در این نامه، تردیدهایی را در مورد نتیجه بخش بودن مذاکرات آتی به وجود می آورد.

در نامه اشتون که در اغلب خبرگزاری های داخلی و خارجی بازتاب یافت، نسبت به از سرگیری مذاکرات در اسرع وقت، با هدف دستیابی به یک «راه حل جامع بلندمدت» ابراز تمایل شده است. در این نامه در مورد زمان و مکان انجام گفتگوها صحبتی نشده، اما نکات مطرح در آن، انتظار طرف های غربی از مذاکرات را بازتاب می دهد. انتظاراتی که موجب شده متن نامه حالت ضد و نقیضی به خود بگیرد.

در بخشی از این نامه آمده است: «هدف کلی ما، دستیابی به یک راه حل جامع بلندمدت از طریق مذاکره است که اعتماد بین المللی به ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را احیا کرده و در عین حال، بر حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، مطابق با معاهده «ان. پی. تی» احترام بگذارد».

با این حال، در جای دیگری از این نامه گفته شده: «گام های اعتمادساز باید محورهای نخست یک رویکرد مرحله ای باشد که در نهایت، توافقی را میان ما شکل دهد. این امر شامل اجرای کامل قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران می شود».

باید توجه داشت آنچه در این بخش از نامه، تحت عنوان «اجرای کامل قطعنامه ها» از آن یاد شده، در عمل به معنای تعلیق کامل همه فعالیت های غنی سازی توسط ایران است. در حقیقتف تعلیق فعالیت های هسته ای، یکی از مورادی است که در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مورد تأکید قرار گرفته است.

به عنوان مثال، در قطعنامه 1929 شورای امنیت در مورد ایران که سال گذشته تصویب شد آمده است: «شوراي امنيت بار ديگر تصريح مي كند كه طبق وظايف ايران تحت قطعنامه‌هاي پيشين براي تعليق همه فعاليت‌هاي بازفرآوري، فعاليت‌هاي مربوط به آب سنگين و غني‌سازي، اين كشور نمي بايست ساخت هيچ گونه تاسيسات جديد غني‌سازي اورانيوم، بازفرآوري و آب سنگين را آغاز كند و مي بايست همه اقدامات عمراني جاري در رابطه با تأسيسات غني‌سازي اورانيوم، بازفرآوري و آب‌ سنگين را متوقف سازد».

به این ترتیب مشاهده می شود این بار هم مانند موارد پیشین، طرف های غربی عملاً برای مذاکرات خود پیش شرط تعیین کرده اند. بر اساس این نامه می توان نتیجه گرفت تکلیف مذاکرات برای اروپایی ها از هم اکنون مشخص است و در صورتی که ایران تعلیق کامل فعالیت های هسته ای را نپذیرد، از «راه حل جامع بلندمدت» نیز خبری نخواهد بود.

آن گونه که روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشته، بحث لزوم اجرای کامل قطعنامه ها توسط ایران، به اصرار مقامات فرانسوی در نامه اشتون گنجانده شده است.

«رویترز» نیز امروز خبر داد «آلن ژوپه»، وزیر امور خارجه فرانسه نسبت به موفقیت مذاکرات ابراز تردید کرده و ادعا کرده از آنجا که ایران حاضر نیست در مورد آینده برنامه هسته ای خود به مذاکره بپردازد، گفتگوها به نتیجه نخواهد رسید.

چنین موضع گیری ها و اظهارنظرهایی، تردیدهایی جدی نسبت به حسن نیت طرف های اروپایی به وجود می آورد. گویا برخی از کشورها در این مجموعه سعی دارند مطابق معمول، مذاکرات را شروع نشده خاتمه دهند و در نهایت نیز ایران را در ارتباط با به نتیجه نرسیدن مذاکرات متهم کنند. مقامات کشور ما باید نسبت به این امر آگاه بوده و پیش از برگزاری مذاکرات، از به رسمیت شناخته شدن ملاحظات ایران اطمینان حاصل کنند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved