آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 16 اسفند ماه 1390 برابر با 2012 Tuesday 06 March

خدا را شکر که فقط سالی يک بار آجيل می خريم

روزنامه مردمسالاری: عجب رسم و رسومي داريم!؟ فرهنگ افراط و تفريط به اندازه اي در کشور ما نهادينه شده که نه تنها باعث شده به جيبمان خيانت کنيم بلکه به جانمان نيز لطمه مي زنيم.
در تمام طول سال نسبت به تامين نيازهاي روحي و جسماني مان بي تفاوت مي مانيم و انتظار مي کشيم تا مناسبتي پيش بيايد و بازار رسم و رسوم داغ شود تا در قالب عيد، شب يلدا و... تمام آن بي تفاوتي ها را يک باره جبران کنيم.
يکي از اين موارد ايام نوروز است. در تمام طول سال سراغي از بستگان نمي گيريم اما درايام نوروز و تنها ظرف چند روز مي خواهيم جبران گذشته را بکنيم و به تمام بستگان و آشنايان سري بزنيم، امروزه خانواده هايي را سراغ داريم که در تمام طول سال نسبت به تامين بسياري از نيازهاي خود و خانواده شان بي تفاوت هستند. اين خانواده ها در طول سال به لباس هاي قبلي دل خوش مي کنند و در طول سال برنامه غذايي مناسبي را رعايت نمي کنند.
اين افراد نه به دليل ناداني يا خساست، بلکه به دليل ناتواني مالي امکان تهيه نيازهاي اوليه شان را نيز ندارند. اما نمي دانيم يک باره چه مي شود که دارا و ندار، با فرهنگ و بي فرهنگ، دانا و نادان، و خلاصه اينکه از هرگروه و دسته اي که باشيم و هر چقدر از نظر مالي ناتوان باشيم، يک باره توانمند مي شويم. با تمام نداري، بدهي هاي معوقه و مشکلات ريز و درشت، ولخرجي مي کنيم و در ميهماني هاي نوروزي يا به عنوان ميهمان يا به عنوان ميزبان حاضر مي شويم.
متاسفانه تنها در ايام نوروز به اندازه تمام طول سال ميوه، شيريني، آجيل، شکلات و انواع تنقلات را مصرف مي کنيم بدون آنکه بدانيم تبعات آن براي اقتصاد خانواده و کشور چيست؟
البته اين مقدمه چيني ها براي آن نيست که بخواهيم مردم را از برگزاري مراسم و مناسبت ها بيزار کنيم و همين فضاي شادي را نيز از آنان بگيريم بلکه هدف آن است که ريشه يابي شود تا بدانيم که از همين مناسبت ها چه مشکلاتي براي کشور و جامعه به وجود مي آيد.
اولين مساله در تهيه آجيل شب عيد، مساله مالي آن است. هر خانواده اي که بخواهد براي تهيه يک آجيل ساده به بازار برود حداقل بايد 100 هزار تومان پول نقد همراه داشته باشد تا بتواند آجيل شب عيد را تهيه کند، در حالي که براي تهيه همين آجيل در سال گذشته 50 هزار تومان کفايت مي کرد. اما سوال اينجاست که چه اتفاقي در کشور افتاده تا در عرض يک سال قيمت آجيل رشد سرسام آوري داشته است؟ منظور ما پسته خندان درجه يک نيست، از بادام هندي هم سخن نمي گوييم، فندق مغز شده يا گردو را نيز نام نمي آوريم زيرا مبلغ آنها نجومي است و خريدن و مصرف کردن آنها نيز کار طبقه مرفه جامعه است. منظور ما قيمت انواع آجيل درجه دوم است.
اين نوع آجيل براي طبقات پايين جامعه تعريف مي شود و کاربرد دارد، همانهايي که مهر پابرهنگان را بر پيشاني دارند، به خاطر آنان انقلاب کرديم و قرار است دنيا به مستضعفان سپرده شود.
اکنون قيمت يک کيلو پسته از 18 هزار تومان به بالاست. بادام نيز در همين قيمتها و تخمه 10 هزار تومان است فندق هم دست کمي ندارد. بنابراين قبل از خريد بهتر است اطلاعات مختصري از آجيل داشته باشيم.

انواع آجيل

به طور معمول هنگام خريد آجيل چند گزينه مطرح مي شود. اولين گزينه آجيل شور است. اين نوع آجيل که ويژه ايام نوروز است، شامل پسته، تخمه ژاپني، بادام کوهي، تخمه کدو، مغز فندق، مغز بادام و بادام هندي است. اين نوع آجيل که رايج ترين و پرطرفدارترين نوع آجيل است به دليل شوري بيش از اندازه، خطراتي براي سلامتي انسان دارد.
نوع دوم که عنوان آجيل شيرين را يدک مي کشد، تشکيل شده از مغز گردو، کشمش، مغز فندق، مغز بادام، توت خشک، مغز پسته و بادام هندي است که در ايام نوروز اين نوع آجيل کمتر از بقيه استقبال مي شود.
آجيل چهار مغز نوع سوم است که شامل مغز بادام، مغز پسته، مغز فندق و بادام هندي مي شود که گويا تنها براي افراد مرفه جامعه تقسيم بندي شده و هميشه مي توان آن را خريد و مصرف کرد که در ايام نوروز نيز در خانه همان مرفهان بي درد يافت مي شود.
نوع چهارم آجيل مشکل گشاست که از ترکيب مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام، توت خشک، کشمش، نخودچي و نقل تشکيل مي شود.
بعضي ها معتقدند آجيل مشکل گشا در کنار ظرف اصلي آجيل يا روي سفره هفت سين، براي صاحبخانه خوش يمن خواهد بود و به همين خاطر، کمي هم از اين نوع آجيل تهيه مي کنند.
نوع پنجم آجيل ها تعريف خاصي ندارد بلکه بنابرسليقه خريدار تعريف و ترکيب مي شود. بدين معنا که خريدار مي تواند از هر قلم آجيل به ميزان دلخواه خريد و ترکيب کند در اين صورت آجيل ترکيبي از محصولات بازار و جيب خريدار است.
اما نوع ششم، آجيل هاي وارداتي است که متشکل از آجيل هاي هندي، تايلندي و ژاپني مي شود. اين آجيل ها به علت تنوع رنگي و طعم تند مشتريان خاصي دارند. در اين نوع آجيل ها انواع رشته، ذرت، نخود و باقلا هم پيدا مي شود.
اين تقسيم بندي ها در غرفه ها و عمده فروشي ها به چشم مي خورد. اما تهيه آنها ربطي به سليقه شخصي ندارد بلکه در وهله اول قدرت جيب شماست که نوع خريد را تعيين و البته شخصيت! شما را تعريف مي کند.

نظرات مصرف کنندگان آجيل

در اين رابطه يکي از کارمندان دولتي مي گويد: همه چيز نوروز هزينه بر است. از چند ماه قبل بحث خانه تکاني و به هم ريختن خانه شروع مي شود و به خانه تکاني جيب و هر آنچه که در طول سال پس انداز کرده ايم، پايان مي يابد.
وي با تاکيد بر اينکه نوروز يک شرايط خاصي دارد مي گويد: با وجودي که به دلايل گوناگون هزينه مي کنيم اما ناراحت و نگران نمي شويم بلکه با اطمينان خاطر هزينه مي کنيم و دليلش را هم نمي دانيم.
اين کارمند دولت با اعلام اينکه تکليف حقوق بگيران روشن است مي گويد: هر سال يک بسته تعريف شده شامل انواع آجيل و شکلات از سوي اداره مي دهند که کافي نيست اما کمک خرج خوبي است و بقيه آن را مي خريم.
وي با تاکيد بر اينکه هنگام خريد آه از نهادمان بلند مي شود مي گويد: خدا را شکر مي کنيم که آجيل را سالي يک بار مي خريم، اگر قرار بود مانند ساير مواد غذايي در برنامه هاي روزانه تعريف شود که بيچاره مي شديم.
يک کارگر فضاي سبز شهرداري که در ميدان آزادي مشغول کار است در اين رابطه مي گويد: ماهيانه 300 هزار تومان مي گيريم که فقط جوابگوي يک لقمه نان و کرايه رفت و آمد به خانه و کار است.
وي با تاکيد بر اينکه فکر خريد آجيل شب عيد سرم را درد مي آورد مي گويد: ما که آجيل آنچناني نمي خريم، اما همين آجيل معمولي هم براي حقوق من گران است.
اين کارگر شهرداري با تاکيد بر اينکه بارها از همسرش درخواست کرده که ايام نوروز را به روستايشان بروند مي گويد: همسرم قبول نمي کند. اکثر اقوام ما در تهران هستند و اگر نوروز را در خانه خودمان نباشيم در تمام طول سال به ما مي گويند که عيد را از خانه فرار کرديد! از سوي ديگر همسرم مي گويد که خريد عيد نوروز سالي يک بار است چرا اين همه سخت مي گيري؟
وي با انتقاد از فضاي تورم و گراني مي گويد: انگار که برخي از فروشنده ها دين و ايمان ندارند، قيمتهايشان سر به آسمان کشيده است. حاضرم شهرداري در طول سال به من حقوق ندهد اما نيازهاي خانواده ام را تامين کند.
اين کارگر شهرداري که زير نظر پيمانکار فعاليت مي کند پيشنهاد مي دهد که بهتر است شهرداري در ايام نوروز کالاهايي همچون آجيل و ميوه را با قيمت مناسب و به اندازه کافي در اختيار کارکنانش قرار دهد تا مجبور نشويم، حقوق عيدي را صرف خريد آجيل و ميوه کنيم.

ارتباط قيمت آجيل با مناطق مختلف شهري

اما آجيل خواص بسياري دارد که باعث مي شود آن را دوست داشته باشيم.
در گذشته مردم فکر مي کردند آجيل ارزش غذايي ندارد، چرب و چاق کننده است و براي سلامت بدن ضرر دارد. اما مطالعات و پژوهش هاي علمي نشان داده مصرف آجيل به شکل منطقي و به عنوان جزيي از برنامه غذايي مي تواند اثرات مثبتي بر سلامت بدن داشته باشد.
آجيل منبع سرشاري از پروتئين، مواد معدني و ويتامين هاي آنتي اکسيدان به شمار مي آيند.
مغزها در هرم غذايي در گروه گوشت ها قرار مي گيرند و پروتئين، آهن، روي، کلسيم، پتاسيم و بسياري از ديگر مواد معدني ارزشمند را در خود جاي داده اند. اگر چه آجيل چرب است اما چربي آجيل از نوع اشباع نشده است که کلسترول خون را پايين مي آورد و خطر بيماري هاي قلبي و عروقي را کم مي کند.
آجيل منبع پروتئين، ويتامين ها و مواد معدني مختلف است. ويتامين اي(E) و پروتئين آرجيني موجود در آجيل به حفظ سلامت رگ هاي خوني، کاهش فشار خون و پيشگيري از حملات قلبي کمک مي کند و باعث کم شدن خطر ابتلا به سرطان مي شود.
آنتي اکسيدان هاي موجود در آجيل نيز از اکسيد شدن، تخريب سلول ها و بروز بيماري هايي مانند ديابت جلوگيري مي کند.
آجيل سرشار از فيبر است که به تسهيل اجابت مزاج کمک کرده و در پيشگيري از بدخيمي هاي روده بزرگ بسيار مفيد است. از سوي ديگر مصرف آجيل نوعي احساس سيري ايجاد مي کند که مانع پرخوري مي شود.
مغزهاي گردو، فندق، بادام، پسته، بادام زميني و انواع تخمه، دستگاه دفاعي بدن را در مقابله با عوامل خارجي تقويت مي کند و علاوه بر کاهش کلسترول خون، در پيشگيري از پوکي استخوان و بيماري هاي دوران پيري نيز تاثير به سزايي دارد.
با وجود تمام اين مزايايي که آجيل ها دارند دليل نمي شود که قيمت آن در دست عده اي خاص باشد و به هر ميزاني که دلشان خواست آنرا بفروشند. امروزه تعيين قيمت آجيل مانند بقيه کالاها در اختيار فروشندگان کف بازار است و دولت هيچگونه نظارتي بر قيمت آن ندارد.
اگر از جنوبي ترين نقطه شهر به سوي شمالي ترين نقطه شهر حرکت کنيد، قيمت آجيل هم به نسبت منطقه گران مي شود به نوعي که تفاوت قيمت آجيل چند برابر مي شود.
نکته جالب اينجاست که مسوولان مبارزه با گراني و سازمان حمايت از مصرف کننده آنچنان اطلاعيه مي دهند که گويي در ايران زندگي نمي کنند! مسوولان وزارت بازرگاني با اعلام شماره تلفن رسيدگي به شکايات از مردم مي خواهند که در صورت مشاهده گرانفروشي شکايت خود را به اين شماره اعلام کنند.
سوال اينجاست که آيا اين مسوولان براي خريد از خانه بيرون نمي روند؟ شايد قيمت کالاها در منطقه سکونت آنان پايين است که در اين صورت بهتر است آدرس منزل خودشان را به مردم بدهند تا مردم براي خريد به درب منازل آنان بروند! شايد هم گزينه سوم باشد که احتمال آن قوي تر است و در اصطلاح عاميانه تر به آن سرکارگذاشتن مي گويند! البته به نظر مي رسد که آقايان دغدغه پرداخت هزينه هاي سرسامآور را ندارند اما اگر مسوولان به راستي دنبال گران فروش مي گردند به جاي آنکه پشت ميزهايشان لم بدهند و بيانيه صادر کنند به خيابانها بيايند و از نزديک گراني و تورم را لمس کنند.

پاي درد دل فروشندگان آجيل

براي آنکه يک تنه به قاضي نرفته باشيم به سراغ فروشندگان آجيل و خشکبار رفتيم.
يکي از عمده فروشان آجيل و خشکبار در پاسخ به اينکه چرا قيمت آجيل تا بدين اندازه بالا رفته است مي گويد: قيمت آجيل و خشکبار نسبت به سال گذشته زياد هم بالا نرفته است. قيمت تخمه ژاپني و کدو کيلويي يک هزار تومان گران شده، بادام ايراني کيلويي 3 هزار تومان، بادام خارجي حدود 6 هزار تومان و نخودچي دو هزار تومان گران شده اما قيمت پسته بيش از 8 هزار تومان گران شده است.
وي در پاسخ به اينکه گراني نخودچي کيلويي دو هزار تومان و گراني پسته کيلويي 8 هزار تومان را چگونه توجيه مي کنيد مي گويد: اين را چرا از من مي پرسيد؟ برويد از آنهايي بپرسيد که يک شبه قيمت بنزين را 700 تومان کردند.
اين فروشنده آجيل و خشکبار با اعلام اينکه براي بودادن(سرخ کردن) آجيل بايد از حرارت استفاده کرد مي گويد: قيمت گاز براي اين کارگاه ها چند برابر شده و بايد دخل و خرج با همديگر همخواني داشته باشد.
وي با اعلام اينکه تا قبل از گران شدن بنزين، يک وانت بار براي جا به جايي آجيل و خشکبار 10 هزارتومان کرايه مي گرفت مي گويد: اکنون همين وانت بار با 30 هزار تومان اين بار را جابه جا مي کند.
اين فروشنده آجيل در پاسخ به اينکه گمان نمي کنيد اجاره وانت بار بيش از اندازه شده باشد مي گويد: اينها هم حق دارند.
وقتي يک باک بنزين 35 هزار تومان مي شود، يک جفت لاستيک 150 هزار تومان مي شود و يک تعمير موتور يک ميليون تومان خرج بر مي دارد، آن راننده بخت برگشته که نبايد از جيبش بگذارد؟
وي با اعلام اينکه انواع آجيل خام در ايران توليد مي شود مي گويد: بهترين بادام و پسته متعلق به ايران است زمين کشاورزي هم که به اندازه کافي داريم بنا بر اين بايد مشکل را از جاي ديگري جستجو کنيد. کشاورز بدبخت هم چيزي گيرش نميآيد خرده فروشان هم به اندازه سود تعريف شده مي برند اما سود اصلي نصيب عمده فروش اصلي مي شود.
اين فروشنده آجيل و خشکبار با تاکيد بر اينکه هنوز نفهميديم که چرا قيمت آجيل يک باره بالا رفته است مي گويد: فقط مي دانم که گران شدن سکه و دلار همه را بيچاره کرده است.
کار ما ربطي به طلا ندارد. در مورد دلار و ساير ارزهاي خارجي هم زماني براي ما مهم است که بخواهيم آجيل وارداتي بخريم يا بفروشيم اما جاي تعجب دارد که همين صنف آجيل فروش، قيمت سکه و دلار را به دقيقه مي دانند! با هرکس که حرف مي زنيم فوري جواب مي دهد که دلار فلان قدر شده و سکه فلان قدر بالا رفته است!
وي در پاسخ به اينکه مگر پسته و فندق را با دلار وارد مي کنيد مي گويد: همه چيز به سکه و دلار ربط دارد.
نه فقط سکه و دلار، بلکه همه چيز با همه چيز ربط دارد. شايد آجيل به دلار ربطي نداشته باشد اما من فروشنده آجيل وقتي مي خواهم کالايي را بخرم که با دلار ربط دارد و آن کالا گران شده، بايد تفاوت آنرا از يک جايي در بياورم! من که ده تا شغل ندارم. اسکناس هم که چاپ نمي کنم.
گران مي خرم، گران هم مي فروشم! بنا بر اين بايد حق بدهيد که من آجيل فروش، آن راننده وانت و حتي شما که خبرنگار هستيد بايد صبح که از خواب بلند مي شويد اول قيمت دلار را بپرسيد و بر اساس آن کار کنيد؟
اين فروشنده آجيل و خشکبار در پاسخ به اينکه يک کارگر يا کارمند که حقوق ثابت به ريال مي گيرد چگونه مي تواند آجيل را از شمايي بخرد که صبح که از خواب بلند مي شويد با دلار تجارت مي کنيد مي گويد: اين ديگر مشکل ما نيست! بهتر است آقاياني به اين سوال پاسخ بدهند که جلوي گراني دلار را نگرفته اند.
وي با تاکيد بر اينکه قيمت آجيل و خشکبار به نسبت سکه و دلار رشدي نداشته است مي گويد: الان قيمت سکه و دلار در همين يک سال گذشته دو برابر شده در حالي که قيمت آجيل و خشکبار 50 درصد هم بالا نرفته است. بنابراين هنوز با گراني دلار و سکه فاصله داريم.

بهانه اي براي نخريدن آجيل

اکنون که به هردري مي زنيم صحبت از گراني و تورم است و ما نيز توان خريد آجيل را نداريم بهتر است قدري در مورد زيان هاي آجيل هم بدانيم تا اگر نتوانستيم آجيل شب عيد را تهيه کنيم حداقل توجيه علمي داشته باشيم و سر ميهماناني که براي تهاجم اما اين بار نه از نوع فرهنگي و نظامي، بلکه از نوع تهاجم آجيلي به ديد و بازديد مي پردازند را شيره بماليم.
بايد بدانيم که آجيل ها پرکالري هستند و هر گرم آنها 5 کالري انرژي غذايي توليد مي کند. از نظر ارزش تغذيه اي، يک نعلبکي آجيل تقريبا 600 کالري انرژي غذايي دارد. اما آيا مي دانيد 600 کالري معادل 2 بشقاب برنج است؟
به عبارت بهتر يک نعلبکي آجيل مي تواند به اندازه 2 بشقاب برنج چاق کنندگي داشته باشد. به همين خاطر است که توصيه مي کنند در طي نوروز، برنامه غذايي مثل ساير اوقات تنظيم شود و مصرف آجيل و مغزها به عنوان ميان وعده و در حد متعادل باشد.
نکته بعدي آن است که چربي هاي متراکم انواع آجيل، در افزايش وزن و بروز چاقي موثر است و مصرف زياد آجيل باعث جمع شدن انرژي و چربي بيش از حد مورد نياز در بافت هاي بدن مي شود و افزايش وزن را در پي دارد.
نکته ديگر آنکه معمولا در تهيه انواع آجيل ها از مقادير زيادي نمک استفاده مي شود.
بنابراين مصرف بي رويه آجيل، مخصوصا اگر ميزان نمک آن بيش از حد متعارف باشد، ممکن است عوارضي را به خصوص براي بيماران قلبي عروقي، افراد مبتلا به فشار خون، و بيماران کليوي به همراه داشته باشد.
نکته ديگر آن است که اگر آجيل به اندازه و به عنوان منبع تامين کننده بخشي از انرژي غذايي روزانه مصرف شود، مفيد است.
اما تحقيقات نشان داده که مصرف آجيل هاي شور مي تواند در افراد مبتلا به فشار خون بالا، منجر به شوک ناگهاني و ايست قلبي شود.
بر اساس يکي از پژوهش هاي انجام شده در کشور انگلستان بر روي 120 فرد مبتلا به فشار خون که دچار ايست قلبي خفيف شده بودند و مقايسه آنها با 120 فرد مبتلا به فشار خون که ايست قلبي را تجربه نکرده بودند، مشخص شد که مصرف آجيل هاي نمکي يکي از عوامل اصلي در بروز ايست قلبي در اين بيماران بوده است.
بنابراين تا حد ممکن بايد از آجيل هاي خام استفاده شود. اما فراموش نشود که بعضي از اقلام آجيل، به خصوص آجيل هاي شيرين، چسبندگي زيادي داشته و خيلي راحت به دندان ها مي چسبند و تا ساعت ها در حفره دهاني باقي مي مانند.
نکته ديگري که نبايد ناديده گرفت آن است که بعضي از ترکيبات آجيل براي بعضي افراد به شکل آلرژن عمل مي کند که مي تواند ايجاد حساسيت و آلرژي کند.
به همين دليل افرادي که به بادام زميني يا اقلام ديگر آجيل حساسيت داشته باشند، با مصرف آن دچار واکنش هاي حساسيتي مي شوند که در بعضي موارد از جمله مبتلايان به آسم مي تواند بسيار شديد و حتي کشنده باشد.
البته آجيل براي افراد مبتلا به ديابت هم تعريف خاص خود را دارد. اين بيماران بايد ميزان تقريبي انرژي و کربوهيدرات آجيل مصرفي روزانه خود را محاسبه کنند و آن را از کل کالري و کربوهيدرات دريافتي روزانه خود کم کنند.
در مورد سالمندان نيز مي توان چنين گفت که بايد از آجيل هايي استفاده کنند که تا حد ممکن کم رنگ باشد.

چگونه آجيل سالم بخريم

اکنون که پي خريد آجيل با در نظر گرفتن قيمت دلار و سکه را به تن خود ماليده ايم، دست کم بدانيم چگونه آجيلي بخريم. همه ما عادت کرده ايم آجيل را به شکل باز خريداري کنيم.
زيرا آجيل باز ارزان تر است، مي شود به ميزان دلخواه خريد، قبل از خريدن آن را چشيد و هزينه اضافي بسته بندي هم پرداخت نمي شود. در حالي که آجيل بسته بندي شده داراي پروانه بهداشتي باعث آسودگي خاطر است.
اما اگر ترجيح مي دهيد آجيل را به همان شکل سنتي و به صورت فله اي بخريد، سعي کنيد تا حد امکان از فروشگاه هاي معتبر بخريد، به تازگي آن توجه داشته باشيد، در ظاهر آجيل حفره يا کپک زدگي نباشد، مقداري از آجيل را در مشت خود بريزيد و کمي منتظر بمانيد. سپس آجيل را خالي کنيد و ببينيد که آيا روي دست شما رنگ پس داده است يا نه.
پس دادن رنگ، نشانه غيربهداشتي بودن آجيل است. زيرا به کار بردن هر نوع رنگ، حتي رنگ هاي مجاز خوراکي، در توليد آجيل ها ممنوع است. پسته هايي با پوست بسيار زرد و براق يا مغز قرمز رنگ شده نخريد و دور تخمه هاي پررنگ را هم خط بکشيد. از خريد پسته هاي خندان ها هم پرهيز کنيد.
زيرا براي خندان کردن پسته ها، آنها را در ظرف هاي آب گرم مي ريزند تا باد کنند، بعد آنها را داخل ظرف آب سرد مي ريزند تا پوست شان به اصطلاح بترکد. اين اختلاف دماي ناگهاني يا شوک حرارتي، روي کيفيت پسته تاثير منفي مي گذارد و در نتيجه نم کشيدن، پسته ها زودتر فاسد مي شود. تخمه هاي خندان هم انتخاب خوبي نيست.
زيرا قرار گرفتن مغز تخمه در مجاورت هوا، تاثير منفي بر طعم و کيفيت مي گذارد و زودتر از انواع دربسته فاسد مي شود. وجود سوراخ بر روي آجيل هايي مانند پسته، فندق و پسته شامي، علامت آفت زدگي بوده و در داخل سوراخ ها لارو حشرات وجود دارد.
از سوي ديگر ممکن است آجيل هاي کهنه يا آفت زده را دوباره بو داده و با نوع تازه مخلوط کنند که بايد به اين نکته توجه کنيد. آجيل و خشکبار را در مکان هاي مرطوب نگهداري نکنيد، زيرا موجب کپک زدگي، قارچ زدگي، تغيير شکل ظاهري، بو و طعم نامطبوع مي شود، علاوه بر آنکه در اثر ترشح بعضي از سموم، عوارض مختلفي در مصرف کننده ايجاد مي کند.
هنگام خريد نخودچي نيز مراقب سوراخ هاي روي آن باشيد زيرا بيانگر وجود آفت در نخودهايي است که قبل از سرخ کردن تهيه شده اند.

آجيل و کودکان

يکي از مواردي که باعث نگراني در مصرف آجيل مي شود استفاده بي رويه کودکان از اين تنقلات است. شايد بتوان بزرگسالان را قانع کرد تا هنگام مشاهده آجيل ها کنترل خود را از دست ندهند اما کودکان زبان خاص خودشان را دارند.
بايد بدانيم که مصرف بي رويه آجيل در کنار شيريني و شکلات، باعث بروز مشکلات گوارشي مثل درد هاي شکمي، تهوع و استفراغ در کودکان مي شود. از سوي ديگر مانع مصرف وعده هاي اصلي غذا مي شود و اگر قرار باشد اين وضعيت در ايام نوروز ادامه داشته باشد باعث ايجاد مشکلات جدي در تغذيه کودکان مي شود. با مصرف مواد غذايي متنوع در بين وعده هاي اصلي غذايي، ممکن است حالت سو»جذب ايجاد بشود که اولين علامت آن، احساس ترشي در حلق و گلو و بروز دل درد است.

چگونه آجيل هاي اضافي را نگهداري کنيم

اکنون که با هزاران مکافات و تحمل هزينه هاي سرسام آور آجيل را خريداري کرديد اگر مقداري از آن اضافه آمد بايد بتوانيد آنرا نگهداري کنيد.
از آنجا که آجيل و خشکبار معمولا در مرداد و شهريور به عمل مي آيد، آن را خام نگه مي دارند و اگر هوا گرم باشد، حتما به سردخانه نياز است. خشکبار خام را به تدريج بين عرضه کنندگان پخش مي کنند و آنها نيز آن را با توجه به ميزان فروش و استقبال مشتري کم کم بو مي دهند و به فروش مي رسانند. اگرچه آجيل خام را مي شود تا يکي، دو سال در شرايط سردخانه اي نگه داري کرد، اما آجيل بوداده را بهتر است ظرف چند هفته مصرف کنيد.
گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزايش مي دهد و مي تواند باعث فاسد شدن آجيل شود. به همين دليل است که شرايط نگه داري آجيل ها اهميت زيادي پيدا مي کند. اگر آجيل نوروزي تان زياد آمد و خواستيد آن را براي استفاده هاي بعدي کنار بگذاريد، سعي کنيد آجيل را با پوست درون ظرف هاي دربسته قرار بدهيد. البته در اين حالت هم نمي توانيد آجيل را بيشتر از 6 ماه داخل يخچال نگه داري کنيد.
اما در همين شکل مي توانيد آنها را براي يک سال در فريزر منزل نگه داري کنيد. به خاطر داشته باشيد که اگر آجيل ها را از پوست شان جدا کنيد، بيشتر از دو هفته تازه نمي مانند البته به شرطي که آنها را در يک محل خشک و خنک قرار داده باشيد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved