آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 15 اسفند ماه 1390 برابر با 2012 Monday 05 March

کبک ‌های لرستان کنار آب تشنه می ‌ميرند

روزنامه ابتکار: منطقه هشتاد پهلو با مساحتي بالغ بر سه هزار هکتار در جنوب غربي خرم آباد واقع شده است. حداقل ارتفاع در اين منطقه هزار متر و حداکثر ارتفاع دو هزار و 800 متر از سطح درياست. با اين اوصاف زيبايي هاي منطقه هشتادپهلو تنها در اين جملات خلاصه نمي‌شود چرا که در اين قطعه از طبيعت لرستان حيات بي بديلي از گونه هاي مختلف گياهي و جانوري در جريان است.
منطقه هشتادپهلو طبيعي است که در آن مي‌توان هم آبشار يافت و هم کوه هاي سر به فلک کشيده اي که در اين فصل سال خنکي را به طبيعت گردان هديه مي‌کنند.لرستان سرزمين آبشارهاي بي نظير است اما در اين بين آبشار معروف تاف (نوژيان) که يکي از بلندترين آبشارهاي ايران محسوب مي‌شود در 51 کيلومتري جنوب شرقي خرم آباد و در قلب منطقه هشتادپهلو قرار گرفته و مثل رگ جوشاني در غرب کشور، به اين منطقه تازگي و طراوت مي‌بخشد.
آبشار تاف جايي در ارتفاع 95 متري زمين قرار گرفته است و به نوعي يادگاري از روزگاران کهن لرستان است و درست به همين دليل است که به اين نام خوانده مي‌شود. نوژيان به معناي"آب زندگي" است. نامي درخور يکي از ديدني ترين جاذبه هاي استان لرستان که سهم بزرگي در رونق گردشگري منطقه داشته است.
سفر به طبيعت شگرف هشتادپهلو به همراه اکيپي از محيط زيست لرستان فرصتي براي ديدن زيبايي هاي طبيعت اين منطقه و البته زشتي هاي عملکرد برخي از شکارچيان در اين منطقه بکر بود.
ديدن شکارگاههاي کبک و پرندگان که از آنها با عنوان”کومه” ياد مي‌شود به ما يادآوري مي‌کند که اينجا نيز طبيعت از دست شکارچيان زياده خواه در امان نيست و هر روز بايد نگران از دست رفتن جزئي از وجود زيباي خود باشد.در سفر به هشتادپهلو علاوه بر ارزيابي هاي زيست محيطي منطقه توسط کارشناسان محيط زيست تعدادي از اين”کومه” ها نيز توسط ماموران گارد حفاظت تخريب شد که شايد به نظر تنها چند روز مرگ کبک هاي منحصر به فرد را عقب تر مي‌اندازد.کومه ها، شکارگاه هايي هستند که در کنار چشمه ها و نهرهاي آب ساخته مي‌شوند و شکارچي با پنهان شدن در آنها هنگامي که پرندگان براي خوردن آب به لب چشمه مي‌آيند آنها را شکار مي‌کنند.زيبايي هاي طبيعت بکر هشتادپهلو زماني براي آيندگان حفظ خواهد شد که شکارچيان بدانند با شکار بخشي از اين طبيعت چرخه حاکم بر آن را مختل کرده و آينده اين چرخه را با مخاطره مواجه مي‌کنند.
کبک هايي که تشنه در کنار چشمه ها و نهرهاي آب مي‌ميرند به واقع قصه تلخ طبيعت بکر سرزمين بهشت وار لرستان است که هر روز در تکرار بي توجهي شکارچيان به ميراث طبيعي اين استان روايت مي‌شود و روزي اين طبيعت زيبا را به سمت نابودي سوق خواهد داد




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved