آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 7 اسفند ماه 1390 برابر با 2012 Sunday 26 February

دغدغه مشارکت سرد و بی‌روح مردم را داشتیم

ایلنا: وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است،افرادی به ویژه در دوره اخیر با شعار عدالت آمدند اما در میزان عدالت از پس این امتحان به خوبی برنیامدند. ضمن اینکه رعایت عدالت در مورد دوستان خود را جزو خط قرمز‌های خود به شمار می‌آورند. بنابراین باید از افراد پرسید که آیا حاضری شعار عدالت را در مورد نزدیکان خودت هم اجرا کنی.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسین صفار هرندی در توصیف فضای انتخاباتی کشور خاطرنشان کرد: باید اعتراف کرد که ظرف ۵ ماه گذشته دغدغه مشارکت سرد و بی‌روح مردم را داشتیم. در حالیکه هر چه جلو‌تر آمدیم شاهد تحول مثبتی در مورد علاقه مردم به فعالیت در انتخابات بودیم به گونه‌ای که با چنین شتابی پیش‌بینی حضور ۶۰ درصدی مردم دور از انتظارنیست.

وی با اشاره به ویژگی‌های برجسته انتخابات اخیر اظهار داشت: این انتخابات اولین آزمون پس از انتخابات سال ۸۸ است. اگرچه در آن سال حضور ۴۰ میلیونی مردم می‌توانست دست مایه‌ای برای چانه زنی با باج خواهان قرار گیرد ولی متاسفانه به وسیله‌ای برای تحقیر ملت ایران تبدیل شد.

صفار هرندی ادامه داد: در ۳۳ سال پس از انقلاب به طور متوسط هر سال شاهد برگزاری یک انتخابات در کشور بودیم در حالیکه که تجربه تلخ سال ۸۸ بهانه‌ای شد تا کسانیکه تجربه‌ای از دموکراسی نداشتند به ما طعنه بزنند.

وی بابیان اینکه در شرایط کنونی تقابل میان ایران و دشمنان فرا‌تر از چالش‌ها و مسائل هسته‌ای است، تاکید کرد: امروز دشمنان اعتراف می‌کنند که دغدغه اصلی‌شان مداخله ایران در حوزه‌های تحت نفوذ آمریکا است. به گونه‌ای که در حال حاضر جهان دو قطبی در حال شکل گیری است که یک طرف ان جهان سلطه به سرکردگی آمریکا قرا دارد و در طرف دیگر شاهد جهان اسلام هستیم که با صدای انقلاب ایران در جهان پژواک پیدا می‌کند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بیداری اسلامی ملت‌های منطقه اذعان داشت: مردم ایران پس از رصد بیداری اسلامی ملت‌های منطقه به هویت خود افتخار می‌کنند چرا که هم اکنون نه به عنوان پارسنگی کنار ترازو بلکه خود به عنوان یك وزنه در منطقه و جهان محسوب می‌شوند.

صفار هرندی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت‌های ماهواره‌ای و چنگ اندازی به هیمنه هواپیمای جاسوسی امریکا یادآور شد: پیروزی در حوزه‌های علم و فناوری موجب استقلال کشور شد تا جایی که حتی دشمنان ایران امروز اعتراف می‌کنند که تصور نمی‌کردند ملت ایران بتواند به تنهایی چنین اقداماتی را انجام دهد.

وی در واکنش به ایجاد طیف‌های جدید بعد از انتخابات ۸۸ و خطاب به روح الامینی خاطرنشان کرد: من معتقدم افرادی همچون روح الامینی قدرت این را دارند که امتحان‌های بزرگ را سرافرازانه پشت سر بگذارند.

وی با بیان اینکه همیشه ظرفیت تحول در انتخابات هست، اظهار داشت: جبهه‌های مشهور کشور که ازابتدا تحت عنوان چپ و راست شناخته می‌شوند، دردرون خود دارای احزاب و گروه‌های مختلفی هستند. بنابراین طبیعی است که در درون خود دچار جابه جایی برخی چهره‌ها بشوند. به گونه‌ای که پس از هر انتخابات شاهد تغییر آرایش هر یک ازطیف‌ها هستیم.

صفار هرندی اضافه کرد: تا پیش از انتخابات ۸۸ فرض بر این بود که جناح اصلاح طلب می‌تواند به عنوان یک جریان درون انقلاب با دیگر گروه‌ها به رقابت بپردازد ولی برخی گروه‌های تندرو در حاشیه جریان اصلاحات که خود رامتعلق به این جناح می‌دانستند، با بر هم زدن قواعد بازی در مقابل نظام قرار گرفتند. به گونه‌ای که هم اکنون نیز اغلب در خارج از کشور و وابسته به به برخی سرویس‌های خارجی هستند.

وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از نمایندگان مشرب اصلاحات که همچنان خود را متعلق به این جریان می‌دانند، در انتخابات اخیر اعلام حضور کردند و صلاحیت حدود ۷۰ درصد آن‌ها نیز از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با حاشیه نشین خواندن برخی اصلاح طلبان، اذعان داشت: شاخه‌ای میان اصلاح طلبان مترصد این بودند که اگر شرایط مساعد بود در انتخابات شرکت کنند وگرنه درپی تحریم آن برآیند. لذا اقدام به شرط گذاری برای شرکت در انتخابات کردند که با عدم کامیابی مواجه شدند. من معتقدم می‌توان این دسته را حاشیه نشینان انتخابات نامید.

صفار هرندی افزود: این افراد حاشیه نشین نبایدفراموش کنند که امتیاز طلبی پیش مردمی که هیچ‌گاه حتی به قدرت‌های بزرگ‌تر هم باج ندادند، مقبول واقع نخواهد شد. اگرچه برخی تصور می‌کردند که عدم حضور برخی اصلاح طلبان در انتخابات به اصل مشارکت مردم لطمه می‌زند ولی هم اکنون حتی همین گروه حاشیه نشین نیز مشارکت بالای ۵۵ درصدی مردم را پیش بینی می‌کنند.

وی خطاب به کسانی که معتقدند رای دادن و شرکت در انتخابات بی‌معناست، تاکید کرد: باید میان تحریم انتخابات و اینکه برخی هنوز فلسفه شرکت در انتخابات را نمی‌دانند، تفاوت قائل شد. به گونه‌ای که می‌توان به افرادی که قصد شرکت در انتخابات را ندارند این توضیح را داد که عدم شرکت شما در انتخابات به معنای واگذاری سهم تعیین سرنوشت خود به دیگری است.

صفار هرندی باتاکید بر اینکه عدم شرکت برخی افراد در انتخابات روند تصمیم گیری کشور را متوقف نمی‌کند، خاطرنشان کرد: برخی افراد با توضیحات رسانه‌ها و دیگران قانع می‌شوند. بنابراین اغلب افرادی که قصد حضور درانتخابات را ندارند بر اساس همین توضیحات در روزهای نزدیک به انتخابات تصمیم بر مشارکت می‌گیرند.

وی افزود: هم اکنون نیز جریان حاشیه نشین اصلاحات یکدیگر را ملامت می‌کنند که چرا تحت تندروی‌های خود در انتخابات مشارکت فعال نداشتیم. علاوه بر این نباید فراموش کرد که هم اکنون وجدان عمومی جامعه تعیین کننده است. ضمن اینکه اگرچه نمی‌توان منکر تاثیر جریان‌ها بر تصمیمات مردم شد ولی در حقیقت تعلق و زمام مردم به دست هیچ حزب وجریانی نیست.

صفار هرندی با اشاره به شعار‌های نامزد‌های نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز جامعه به حدی از بلوغ فکریرسیده است که اگر کسی با شعار عدالت وارد عرصه انتخابات شود مسموع نخواهد بود. چرا که مردم بیش ازهر چیز به دنبال تضمین عدالت هستند.

وی ادامه داد: اغلب دیده شده است که افرادی به ویژه دردوره اخیر با شعارعدالت آمدند اما در میزان عدالت از پس این امتحان به خوبی برنیامدند. ضمن اینکه رعایت عدالت در مورد دوستان خود را جزو خط قرمز‌های خود به شمار می‌آورند. بنابر این باید از افراد پرسید که آیا حاضری شعارعدالت را در مورد نزدیکان خودت هم اجرا کنی.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به برخی انتقادات شدید علیه دولت، تصریح کرد: عدالت در مورد دشمن نیز مصداق دارد چه برسد به افراد خودی که در حال خدمت به کشور نیز هستند. ضمن اینکه توجه و تاکید و رهبری بر تقویت فضائل اخلاقی دراین روز‌ها نشان می‌دهد که در این زمینه آنطور که باید عمل نکردیم.

وی اضافه کرد: برخی افراد که با شعاراخلاق مداری و به عنوان معلم اخلاق شناخته شده‌اند، در عمل به شعار‌های خود پشت پا می‌زنند. علاوه بر این با توجه به اینکه انتقادات سازنده موجب سرزندگی کشور می‌شود، بنابراین مسئولان باید تحمل پذیرش انتقاد را در خود بالا ببرند.

صفار هرندی ضمن انتقاد از سکوت ۳ هفته‌ای دولت در قبال آشفتگی بازار سکه و ارز، تاکید کرد: متاسفانه هیچ توجیهی دراین زمینه وجود ندارد. اگرچه معتقد به تعمدی بودن این مساله نیستم ولی دولت در حالیکه می‌توانست دست بر‌تر بازار باشد سکوت کرد. علاوه بر این از طرفی می‌توان چنین نقدی را به تخریب تبدیل کرد ولی درست این است که به شکل منصفانه تذکر داده شود. دراین صورت اگر تحمل نقد افراد دلسوز و منصف وجود نداشت، ابهام، کینه وتهمت جایگزین می‌شود.

وی در توضیح سخن امام خمینی مبنی بر اینکه مجلس درراس امور است، تصریح کرد: متاسفانه برخی برای تقویت یک جبهه بر حقوق مسلم تشکیک می‌کنند درحالیکه استدلالی که پشت این سخن امام نهفته است، کاملا روشن است. چرا که قانون گذار به قدری دقیق بوده است که نماینده اقشار مختلف جامعه را به شکل عقول عامه در مجلس جمع کرده است بنابراین مجلس برايند کل جامعه است. بنابراین دلیلی ندارد که از چنین کلام مبنایی امام طفره رفته وبا آن ستیز کنیم.

وزیر سابق فرهنگ و شوری اسلامی در پایان با بیان پیش بینی خود از تیتر روزنامه‌ها در ۱۳ اسفند، گفت: پیش بینی می‌کنم که تیتر اول روزنامه‌ها این باشد که «ملت سرافراز برنده شد.»

گفتنی است صادق محصولی و روح الامینی نیز از میهمانان این نشست بودند که اگرچه محصولی در برنامه حاضر نشد ولی روح الامینی از طریق ارتباط تلفنی به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved