آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 25 بهمن ماه 1390 برابر با 2012 Tuesday 14 February

طرح «پزشک امين» تامين اجتماعی متوقف شد

روزنامه خراسان: معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون و کار: طرح «پزشک امين» در طرح «پزشک خانواده» ادغام مي شود
پس از حدود ۲ ماه از اجراي طرح «پزشک امين» از سوي تامين اجتماعي در استان گيلان يک مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي خبر از توقف اين طرح و ادغام آن با پزشک خانواده وزارت بهداشت داد.اجراي طرح پزشک امين از حدود ۲ ماه قبل در استان گيلان به صورت آزمايشي آغاز شد و قرار بود که پس از بررسي نتايج، از سال آينده اجراي آن در سراسر کشور آغاز شود. طرح پزشک امين داراي مزاياي بسياري ازجمله ايجاد پرونده سلامت، درمان رايگان بيماران داراي سن ۶۰ سال به بالا، ارائه خدمات دارويي رايگان و... است.از زمان اجراي اين طرح در گيلان، مخالفت هاي بسياري از سوي مسئولان وزارت بهداشت با اين طرح شد و وزير بهداشت آن را مداخله تامين اجتماعي در امر درمان و موازي کاري با طرح پزشک خانواده ذکر کرد. اين مخالفت ها و نامه نگاري ها به مجلس و کميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز کشيده شد و مسئولان تامين اجتماعي وزارت بهداشت در نشستي مشترک با کميسيون بهداشت، اين موضوع را مورد بررسي قرار دادند و در نهايت قرار شد تامين اجتماعي با هماهنگي وزارت بهداشت نسبت به اجراي طرح پزشک امين اقدام کند. اما اين توافق باز هم وزارت بهداشت را راضي نکرد و مخالفت ها و پيگيري ها براي متوقف کردن طرح در حالي ادامه داشت که مسئولان تامين اجتماعي از جمله حافظي مديرعامل وقت سازمان تامين اجتماعي اجراي طرح پزشک امين را مکمل طرح پزشک خانواده مي دانستند. اما با تغيير مديرعامل سازمان تامين اجتماعي به ظاهر رويه اين سازمان در اجراي اين طرح نيز تغيير کرده و نظر بر توقف اين طرح است.

توقف طرح پزشک امين و ادغام آن با طرح پزشک خانواده
معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اعلام ادغام طرح پزشک امين صندوق تامين اجتماعي در طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت، گفت: استان گيلان که در طرح پزشک امين تامين اجتماعي به عنوان استان پايلوت انتخاب شده بود، به جمع سه استان پايلوت طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت و درمان مي پيوندد.

ثبت نام کنندگان به طرح پزشک خانواده ملحق مي شوند
سيدعبدا... عمادي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين که طرح پزشک امين هنوز در گيلان اجرا نشده و تنها از متقاضيان ثبت نام به عمل آمده است، اظهار کرد: ثبت نام کنندگان اين طرح به طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت ملحق مي شوند.

ادغام؛ براي جلوگيري از موازي کاري
وي در ادامه با تاکيد بر جلوگيري از موازي کاري عنوان کرد: چارچوب کلي پزشک امين چيزي جداي از طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت نبود، اما تامين اجتماعي به دليل اقدامات درون سازمان مايل به انجام آن بود که با صحبت هاي انجام شده با مسئولان صندوق تامين اجتماعي مقرر شد اين طرح با طرح پزشک خانواده ادغام شود تا از موازي کاري جلوگيري شود.معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در پايان با تاکيد بر لزوم اجراي طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: اين طرح تکليف قانوني برنامه پنجم توسعه و مبناي تفاهم نامه وزارت خانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي ملزم به رعايت تمام مفاد اين تفاهم نامه است.شايان ذکر است در اوايل اجراي طرح پزشک امين وزير بهداشت در نامه اي به شيخ الاسلامي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي اجراي اين طرح را مداخله غيرمجاز در امر سلامت و غيرقانوني ذکر کرد.وي در اين نامه تصريح کرد: در زماني که وزارت بهداشت براساس قانون تمام تلاش خود را در اجراي طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در تمام کشور و در سال جاري در ۳ استان سيستان و بلوچستان، خوزستان و چهارمحال و بختياري به کار بسته، طرح پزشک امين موازي کاري با طرح پزشک خانواده است.

طرح پزشک امين مداخله در امر درمان و غيرقانوني است
همچنين يک عضو کميسيون بهداشت نيز گفت: اگر اجازه دهند که وزارت بهداشت طرح پزشک خانواده را اجرا کند بهتر از اين است که هر گوشه اي يک سازمان بخواهد طرحي براي خود اجرا کند.سيامک مره صدق اظهار کرد: سازمان تاميناجتماعي حق دخالت در امر درمان را ندارد و بهتر است اجازه دهد وزارت بهداشت طرح پزشک خانواده را اجرايي کند. اين کار موازي کاري با طرح پزشک خانواده و مداخله در امر درمان است و مجلس با اين موضوع مخالف است.

طرح شکايت از تامين اجتماعي تنظيم شده بود
دکتر سيدرمضان محسن پور معاون وزير بهداشت نيز در اين باره به خراسان گفت: از زمان اجراي طرح پزشک امين از سوي تامين اجتماعي، وزارت بهداشت بارها مخالفت خود را با اين طرح اعلام کرد و بر غيرقانوني بودن اجراي آن توسط تامين اجتماعي تاکيد کرد.

وي افزود: حتي قرار وزارت بهداشت در اين زمينه اين بود که درصورت بي توجهي تامين اجتماعي به نامه نگاري ها و مکاتبات و مخالفت ها موضوع را از طريق مراجع قضايي پيگيري کنيم و در همين زمينه طرح شکايت از سازمان تامين اجتماعي درباره اجراي غيرقانوني طرح پزشک امين تنظيم شده بود.

دکتر محسن پور تصريح کرد: اما در هفته گذشته در نشست مشترک ميان وزارت بهداشت ووزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، وزير وعده توقف اجراي اين طرح را داد که در حال حاضر عملياتي شده است. بنا به گفته معاون وزير بهداشت با توقف طرح پزشک امين و همکاري تامين اجتماعي طرح پزشک خانواده با قوت بيشتري ادامه مي يابد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved