آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 25 بهمن ماه 1390 برابر با 2012 Tuesday 14 February

طرح آتیه نوزادان؛ پولی در کار نیست

یک میلیون تومان رئیس جمهور آتیه کدام نوزادان را بیمه می کند

قدس آنلاین: خیلی ها هنوز دقیق بخاطر دارند که رئیس جمهور در تلویزیون درباره اینکه از این پس آینده فرزندان این مرز و بوم تأمین می شود، چه ها که نگفت، چه حساب و کتابی کرد و بالاخره هم به مردم امید داد با یک میلیونی که دولت به حساب هر نوزاد می ریزد و محاسبه سود آن. وقتی این نوزاد به سن بلوغ و کار و کسب برسد، سرمایه ای برای کار، ازدواج و آغاز زندگی جدید خواهد داشت.
همان ماههای اول بود که مردم وقتی در بیمارستان گواهی ولادت می گرفتند. یک دفترچه هم به آنها می دادند، که آنها خوشحال می کرد، برخی بر این باور بودند که می توانند آن یک میلیون که ظاهراً در حساب نوزادشان بود را بردارند و به زخم زندگیشان بزنند، اما مراجعه به بانک آنها را مأیوس می کرد که این فقط رقمی است روی کاغذ و نه به بار است و نه به دار، حالا بروید تا 20 سال دیگر ببینید چه می شود؟
برخی افراد هم که اندکی فرصت فراغت بیشتری داشتند و البته سرشان در حساب و کتاب بود دست به محاسبه سود بانکی این یک میلیون می زدند و بنابر روایت یکی از همین دست انسانهای حسابگر که به قدس مراجعه کرده بود. در صورتی که سود حداکثر در نظر گرفته شود در پایان 20 سال رقمی بین 100 تا 120 میلیون باید به جوانی پرداخت شود، البته او محاسبه کرده بود که با همین روند تورم موجود در کشور، 120 میلیون 20 سال بعد برابر همین یک میلیون فصلی است.
*رویاهای بر باد رفته
اما همین رویاها برای 100 تا 120 میلیون 20 سال بعد هم خیلی دوام نیاورد، در سال اول اجرا که 89 بود، نصف و نیمه، به برخی نوزادان رسید و به برخی هم نرسید، اما در سال 90 این شیوه به اجرای تغاوتو تغییر مسیر داد و فتوا کسانی که دارای روابطی فراتر از ضوابط بودند، توانستند برای نوزادانشان حساب یک میلیونی بگیرند و در نیمه سال به طور کلی متوقف شد.
شهریور ماه ؟؟؟؟؟ کمیسیون اجتماعی مجلس از توقف کامل طرح آتیه خبر داد و گفت که دولت بدور از منطق و کار کارشناسی طرحی ارایه می دهد که فقط برای دلخوش کردن مردم و بازی کردن با افکار عمومی است و پس از مدتی به فراموشی سپرده می شود.
اما به فاصله چند روز محمد ناظمی اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال کشور اخبار جدیدتری از این توقف اعلام کرد و گفت که اعتبار اجرای طرح آتیه در قالب فروش سهام در نظر گرفته شده، و قرار شد که بانک توسعه تعاون پرداخت آنرا بر عهده گیرد، اما بر اساس اطلاعاتی که موجود است به دلیل ادغامهای انجام شده تا امروز هیچ اعتباری پرداخت نشده است.
وی با بیان اینکه در سال 89 نیز این طرح فقط برای 500 هزار نوزاد اجرا شد خاطرنشان کرد که فقط نوزادانی که در نیمه اول سال 89 متولد شدند، مشمول طرح قرار گرفتند و حتی در نیمه دوم سال 89 هم بودجه ای وجود نداشت.
*پول هست یا نه
اینکه این طرح فقط در نیمه سال 89 اجرا شد و در سال 90 هم برغم در نظر گرفتن 2500 میلیارد تومان در بودجه 90، هنوز هیچ نشانی از اجرای آن به چشم نمی خورد، به کنار، چرا که به کسی که پول داره نشده، توقعی هم ایجاد نشده است و مردم آنرا هم به حساب هزاران وعده بی عمل دولت می گذارند، اما شنیده ها حکایت از آن دارد که دفترچه های یک میلیونی هم این روزها هیچ اعتباری ندارند و گویا پول در حساب ها نیست و همان مقصد هم خالی شده است.
در حالی که محمود خاوری، مدیرعامل وقت بانک ملی که اکنون در زمره متهمان فراری پرونده اختلاس بزرگ است. در زمان مدیریتش (مهرماه 89) عنوان کرده بود که بودجه مرحله اول طرح آتیه معادل 500 میلیارد تومان تخصیص یافته است، عضو هیأت مدیره همین بانک اعلام کرده بود که پولی نرسیده است. ابتدای امسال سخنگوی اقتصادی و دولت نیز در اظهارنظری گنگ، چند پهلو نامشخص اظهار داشت که در بودجه 89 برای طرح آتیه نوزادان 500 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده و مصوبه هیأت وزیران در سال گذشته هم منابع آنرا پیش بینی کرده است. بخشی از آن هم با مشارکت مالی تأمین می شود چون این وجده در بانکها و بیمه هایی که علاقه مند به مشارکت باشند سرمایه گذاری می شود.
این اظهارنظر به طور دقیق مشخص نمی کند که بالاخره پولی به حسابها واریز شده یا نه. در همین حال اوایل تابستان امسال وزیر تعاون که هنوز ادغام نشده بود گفت که مقرر شد 5 هزار میلیارد تومان در اختیار بانک توسعه تعاون قرار گیرد و این کار را با همکاری سایر بانکها به عنوان بانک عامل خواهند بود انجام شود.
*توپ در میدان مجلس
کار از کار گذشته بود، دیگر نه از حساب خبری است، نه از پول، با توجه به گفته های رئیس جمهور آتیه نوزادان در خطر است و پرسش ها گریبان وزیر و وزارتخانه جدید الاحداث را می گیرد، شیخ الاسلامی که وزارتخانه جدید را بر عهده دارد. استراتژی جدیدی در مقابل پرسشهای مردم و وعده بی عمل رئیس جمهور در پیش می گیرد؛ مقصر مجلس است که منابع مالی طرح آتیه را تأمین نمی کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این راستا می گوید: ماجرای اجرای آن داوطلب بودیم اما تا قانون تصویب نشود و محل اعتبار آن را مشخص نکنند، از اجرای آن معذوریم.
شیخ الاسلامی در ادامه ضمن سلب مسؤولیت از خود و بی توجه به اظهارات رئیس جمهور در خصوص این طرح با صراحت تمام می گوید: ما مسؤولیتی در قبال اجرای این طرح نداشتیم، ولی داوطلب شده بودیم که اگر قرار است اجرا شود ما از سوی عوامل وزارتخانه آنرا اجرایی کنیم.
*پولی در کار نیست
اکنون در این راستا چند پرسش پیش روی مخاطبان قرار می گیرد، اول اینکه مسؤولان اجرای طرح آتیه نوزادان کیست؟ حال آنکه اولین بار رئیس جمهور این وعده را به مردم داد و مجلس در همان زمان هم مخالف اجرای آن بود، حال اگر دولت مسؤولیت وعده های رئیس دولت را نمی پذیرد چه کسی باید مسؤول وعده های دولت باشد، آیا این نوع برخورد منجر به بی اعتماد مردم به وعده های دولت نخواهد شد؟
دوم اینکه، برغم این وعده از زمان افتتاح طرح آتیه توسط رئیس جمهور تاکنون بیش از 5/2 میلیون نوزاد متولد شده اند که فقط 500 هزار نوزاد مشمول طرح شده اند، تکلیف سایر نوزادان چیست؟ و در عین حال همان 500 هزار دفترچه نیز که خالی از موجودی است چه تعهدی برای دولت و بانکها ایجاد خواهد کرد؟




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved