آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 20 بهمن ماه 1390 برابر با 2012 Thursday 09 February

روزهای سخت بی نظمی در تئاتر شهر

ملت آنلاین: در پنجمين روز جشنواره تئاتر فجر ۹ نمايش از تهران و شهرستان‌ها و يك نمايش خارجي هم از كشور فرانسه به روي صحنه رفت كه عبارتند از «پسر انسان» از اردبيل در تالار اصلي، «داستان‌هاي ناتمام» از تهران در چهارسو، «پاورقي» ازتهران در قشقايي، «خاموشي دريا» از تهران در سايه، «تن» از تهران دركارگاه نمايش، «پري» از تهران در تماشاخانه سنگلج، «اژدهاك» از سبزوار در تئاتر مولوي، «ملكه موريانه» از مشهد در تالار هنر، «تشريفات بي‌گناهي» از تهران تماشاخانه ايرانشهر و «در جست‌وجوي تاريخ تولد و انقراض ماموتها» از فرانسه در تالار حافظ.


حاشيه‌هاي جشنواره تئاتر فجر

در پنجمين روز جشنواره نمايش «پاورقي» به كارگرداني احمد كچه چيان، در سالن قشقايي تئاترشهر تماشاگران زيادي را به اين سالن كشاند اين درحالي بود كه در نمايش «پاورقي» افرادي كه بليت ميهمان داشتند تعدادشان بسيار زياد بود و براي ورود به سالن عده‌اي از اين افراد در جلوي درب ورودي سالن بايد منتظر مي‌ايستادند تا ابتدا بليت‌هايي كه شماره صندلي داشتند وارد شوند و بعد اين افراد وارد سالن شوند. اين اتفاق باعث شد تا نمايش با نيم ساعت تاخير به روي صحنه رود.

از طرفي در سالن قشقايي به علت ازدحام ميهمان و خبرنگار، در رديف‌هاي ويژه ميهمانان و خبرنگاران خواسته شد تا ميهمانان و خبرنگاراني كه در اين رديف نشسته‌اند آن رديف را خالي كنند تا بليت‌هايي كه شماره صندلي دارند در آن رديف بنشينند. اما اين بي‌نظمي تنها در شروع نمايش نبود

چرا كه در حين اجراي نمايش سالن پر از سروصدا بود كه اين سر و صداها تمركز مخاطب را بر هم مي‌زد و اين اتفاق باعث شد تا عده‌اي از مخاطبان در ابتداي شروع كار سالن را ترك كنند، البته استفاده گروه نمايش از دكور و آكسسوارهاي صحنه نيز باعث ايجاد سرو صدا‌هايي در سالن شده بود كه مخاطب را عصباني كرده بود و تمركز را از مخاطب گرفته بود.

در پايان كار عده‌اي از مخاطبان نمايش كه كار توجه شان را جلب نكرده بود از اين اتفاق بسيار عصباني بودند و كارهاي اين دوره جشنواره را كارهايي در سطح و شأن چنين جشنواره‌اي نمي‌دانستند و معتقد بودند كه اين نمايش صرف داشتن بازيگران مطرح سينما و تئاتر نبايد براي حضور در جشنواره پذيرفته مي‌شد چرا كه اين نمايش حرف خاصي براي گفتن نداشتند.

آتيلا پسياني، مائده طهماسبي، ترانه عليدوستي، پيام دهكردي، يارتا ياران و جمعي ديگر از هنرمندان براي تماشاي اين نمايش به قشقايي آمده بودند. از سوي ديگر تالار سايه ميزبان نمايش« خاموشي دريا» نيما دهقان بود كه پيش از اين در جشنواره تئاتر مقاومت حضور داشت، و از آثار منتخب جشنواره مقاومت بود كه براي حضور در جشنواره دوره سي‌ام تئاتر فجر معرفي شد.

اين نمايش كه در اجراي دوم خود كه ساعت ۱۹ به روي صحنه مي‌رفت با استقبال خوب مخاطب روبه‌رو شد اما دوباره ازدحام بليت‌هاي ميهمان براي اين نمايش هم در حدي بود كه جايي براي افرادي كه بليت‌هايشان شماره صندلي داشت نبود و افرادي كه بليت خريداري كرده بودند جايي براي حضور در سالن نداشتند اما ماجرا تنها بدين جا ختم نمي‌شد و داوران اعلام مي‌كردند كه حاضر نيستند وارد سالن شوند و بعد از نيم ساعت يعني ساعت 30: 19 داوران وارد سالن شدند.

در ميان اين ازدحام وشلوغي كارگردان زماني كه اين بي‌نظمي‌ها را ديد اظهار داشت كه از اجراي نمايش منصرف شده است اما بعد از اين‌كه سالن نظم خود را پيدا كرد نمايش با تاخيري ۴۰ دقيقه‌اي به روي صحنه رفت. اما در تالار حافظ نمايش خارجي«در جست‌وجوي تاريخ تولد و انقراض ماموتها» به كارگرداني علي راضي از كشور فرانسه در ساعت ۲۰ به روي صحنه رفت.

اين درحالي بود كه تماشاگران اين نمايش هم دچار ازدحام بليت‌هاي ميهمان شدند و به علت دكوري كه كارگردان نمايش براي كارش تعريف كرده بود بسياري از افرادي كه بليت نمايش را از گيشه‌ها تهيه كرده بودند، پشت درب اين تالار مانده بودند و همه صداي اعتراضشان به اين اتفاق بلند بود كه چرا ابتدا بايد بليت‌هاي ميهمان وارد سالن شوند در صورتي كه ما بليت خريداري كرده‌ايم.

اين مشكل با صحبت مسئولان سالن هم حل نشد و آنها در پاسخ اعتراض مخاطبان تنها اعلام مي‌كردند كه بنا به خواسته كارگردان تعدادي از صندلي‌هاي سالن جمع شده است و جايي براي مخاطب بيش‌تر تعريف نشده است و زماني كه مخاطبان اين نمايش با جديت پيگير اين وضع شدند مسئولان سالن بليت‌هاي آنها را براي امروز امضا كردند، تا اين گروه، نمايش «در جست‌وجوي تاريخ تولد و انقراض ماموتها» را امروز با بليت ديروز ببينند.

اين را هم نبايد فراموش كرد كه در جدول برنامه‌ها اين تالار روزانه براي هر نمايش دو اجرا وجود دارد اما اين نمايش در هر دو روز اجرايش، تنها يك اجرا آن هم در ساعت ۲۰ دارد. دكتر محمدرضا خاكي كارگردان تئاتر و امين عظيمي منتقد و عده‌اي از خبرنگاران هم پشت درب‌هاي بسته اين سالن ماندند.

اما در پنجمين روز اجراهاي صحنه‌اي بي‌نظمي و آشفتگي تنها گريبان گير اجراهاي صحنه‌اي تئاتر شهر نبود سردي سالن‌ها از ديگر مشكلات اجراهاي صحنه‌اي اين روزها است كه متاسفانه از سوي مسئولان براي اين مشكل تعبيري انديشيده نشده است و مخاطب بعد از ماندن در صف‌هاي طولاني پشت درب تالار‌ها اميد دارد

تا وارد فضايي گرم شود كه با لذت نمايش‌ها را ببيند اما با اتفاقي روبه‌رو مي‌شود كه چندان خوشايند نيست و آن سردي سالن‌هاي نمايشي است اين را هم نبايد فراموش كرد كه سرماي سالن‌ها فقط مختص تالارهاي تئاترشهر نيست و تالار حافظ هم ديروز از اين سرما بي‌نصيب نمانده بود. مشكل ديگري كه در سالن‌هاي نمايشي براي مخاطبان به وجود آمده تداخل صداهاي نمايش‌هاي مختلف است

كه اين موضوع باعث پراكندگي ذهن مخاطب و عدم تمركزآنها مي‌شود اين امر از مواردي است كه نه تنها مخاطب با آن دچار مشكل مي‌شود بلكه اين مسئله به نمايش‌ها هم لطمه وارد مي‌كند. البته روز شنبه نخستين اجراي نمايش محيطي «هملت ماشین» به كارگرداني بهاره اسدي بود كه به علت اين‌كه تعداد تماشاگران محدود است هر روز براي تماشاي اين كار بايد هماهنگي‌هاي لازم صورت گيرد.


سفير ايتاليا پشت درهاي بسته تالار قشقايي

در همين راستا ششمين روز (روز گذشته) بخش صحنه‌اي سي امين جشنواره تئاتر فجر هم از بي‌نظمي‌ها و درگيري‌هاي در امان نماند. هر چند روزهاي ابتدايي اين بخش در آرامش و با نظم برگزار شد اما هر چه به پايان جشنواره نزديك مي‌شويم شاهد شلوغي‌ها و بي‌نظمي‌ها و درگيري‌هاي بيش‌تري هستيم.

در ششمين روز جشنواره تئاتر فجر ۹ نمايش صحنه‌اي به روي صحنه رفت كه از آنها مي‌توان به «دوران تيرگي» از كشور ايتاليا در تالار اصلي، «دراكولا» از تهران در تالار چهارسو، «بيست هزار فرسنگ زير دريا» از كشور ايتاليا در تالار قشقايي، «يك دوم» از شميران در تالار سايه، «خيال» از تهران در كارگاه نمايش، «چاقوي دم كرده شب» از ياسوج در تالار مولوي، «ويران» از تهران در تماشاخانه ايرانشهر، «آناليز» از خلخال در حوزه هنري و «در جست‌وجوي تاريخ تولد و انقراض ماموت ها» از فرانسه در تالار حافظ اشاره كرد.

اما ششمين روز هم از آشفتگي‌هاي روزهاي اخير جشنواره تئاتر فجر بي‌نصيب نماند و سالن‌ها اجراهايشان را با تاخير شروع كردند. «دوران تيرگي» از كشور ايتاليا از نمايش‌هاي بين‌المللي بود كه مخاطبان زيادي را به پشت در تالار اصلي كشاند. ازدحام به گونه‌اي بودكه ماموران تالار، درها را بسته و با بررسي دقيق بليت، تماشاگران را به داخل سالن هدايت مي‌كردند.

اين در حالي بود كه بعد از بررسي بليت‌ها درها بسته شد و افرادي كه در سرماي بيرون به انتظار ديدن اين نمايش ايستاده بودن درها به رويشان بسته شد و صداي اعتراض آنها با كوبيدن به درها شنيده مي‌شد. زماني كه مخاطبان وارد سالن شدند و در جاي خود مي‌نشستند دعوايي بين عده‌اي از تماشاگران درگرفت و محمد دشت گلي مدير مركز هنرهاي نمايشي و آرش عباسي مدير روابط عمومي مجموعه تئاترشهر به داخل سالن آمدند و حراست اين مسئله را رفع كرد.

بعد از پايان «دوران تيرگي» مخاطبان اعتراضشان را با احضار نظرهايشان بيان مي‌كردند و از بخش بين الملل جشنواره شكايت داشتند. از طرف ديگر ازدحام جمعيت پشت در تالار قشقايي براي نمايش«بيست هزار فرسنگ زير دريا» به گونه‌اي بود كه موجب درگيري لفظي بين تماشاگران با هم شد در اين ميان ماموران سالن مخاطبان را به داخل سالن راهنمايي مي‌كردند و عده‌اي از مخاطبان در همهمه بيرون سالن با هم درگير بودند و با وجود خيل عظيمي از جمعيت در تالار قشقايي بسته شد و عده‌اي بسياري از تماشاگران با بليت‌هايي در دست پشت در اين سالن ماندند.

تالار قشقايي نيز پر از جمعيت بود و عده‌اي از مخاطبان ايستاده كار را تماشا مي‌كردند اما در اين ميان حضور سفير ايتاليا جالب بود كه براي تماشاي اين نمايش به تئاتر شهر آمده بود و با درب بسته سالن روبه‌رو شد. اين موضوع در حالي بود كه بعد از هماهنگي‌هايي كه با سالن قشقايي صورت گرفت اعلام شد

كه سفير بايد ايستاده اين نمايش را تماشا كند كه اين حركت مورد قبول اطرافيان سفير ايتاليا قرار نگرفت و ناچارا اعلام شد كه سفير مي‌توانند از نمايش «دوران تيرگي» ديدن كنند كه ساعت ۲۱ در تالار اصلي از همين كشور به روي صحنه مي‌رود. البته اعلام شد كه اگر با اجراي ويژه نمايش«بيست هزار فرسنگ زير دريا» موافقت شود اين نمايش بعد از پايان اجرايش، اجراي ويژه‌اي خواهد داشت.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved