آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 19 بهمن ماه 1390 برابر با 2012 Wednesday 08 February

کاهش 800 درصدی تورهای خروجی در نوروز 91

کاهش 800 درصدي تقاضا براي تورهاي خروجي در نوروز 91

نوسان بازار ارز سبب ارائه قيمت‌هاي کاذب و متغير تورهاي نوروزي از سوي دفاتر خدمات مسافرتي شده است. بر اين اساس مسافران سرگردان شده و آژانس‌داران با افت شديد فروش تور مواجه شده‌اند، چنانکه يک عضو دفاتر خدمات مسافرتي از کاهش 800 تقاضا براي تورهاي خروجي نوروز 91 خبر مي‌دهد.

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گردشگري ـ بازار گردشگري در تمام طول سال در يک کفه‌ي ترازو و تورهاي نوروزي در کفه‌ي ديگر قرار دارد. چنانکه تعداد تورهاي تعريف شده در تعطيلات سال نو،‌ فرصت و علاقه مردم براي سفر در اين هنگام، همه نشان‌دهنده موقعيت ويژه بازار تور و اهميت آن براي آژانس‌داران است. ولي در حال حاضر شرايط متغير و ناپايدار بازار ارز،‌ نرخ تورهاي خروجي را نامعلوم ساخته است. اين عدم ثبات سبب شده آژانس‌داران نتوانند قيمت معيني براي تور ارائه دهند و در نتيجه قيمت در زمان ثبت تقاضاي سفر با زمان پرداخت نهايي متفاوت بوده و مسافر را بدگمان مي‌سازد.

رقيه حاتمي‌پور عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي تهران درباره تورهاي نوروزي گفت: «با توجه به گراني ارز، مسافران در مسيرهاي گران‌قيمت را از دست داده‌ايم. براي سفرهاي متوسط نيز آمار مسافران به يک هشتم سال قبل هم نمي‌رسد. اين تغيير فاحش کاهش بيش از 800 درصدي مسافران نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان مي‌دهد.»

مدير تورهاي خارجي يک دفتر خدمات مسافرتي در پاسخ به پرسش خبرگزاري CHN مبني بر وضعيت تورهاي نوروزي گفت: «از تورهاي نوروزي نمي‌توان سخن گفت زيرا در حال حاضر هيچ اثري از آژانس‌ها باقي نمانده و اگر به همين ترتيب ادامه بيابد بايد به فکر جمع کردن استخوان‌هاي دفاتر خدمات مسافرتي بود.»

در حالي است که دفتر مسافرتي مزبور براي کشورهايي مانند چين،‌ مالزي،‌ ترکيه،‌ تايلند و لبنان تور دارد؛ نهضت، مدير تورهاي خارجي آن مي‌گويد که تاکنون ثبت‌نامي خاصي براي تورهاي نوروزي نداشته‌اند.

اين مدير تورهاي خارجي افزود: «هفته گذشته در يکي از دفاتر همکار جلسه‌اي با حضور نماينده سازمان ميراث داشتيم،‌ ولي به نتيجه مشخصي نرسيديم.»

وي ادامه داد: «در هفته‌هاي اخير، نابساماني به حدي بود که تا15 مورد ارجاع به کلانتري داشتيم. تصور کنيد با توجه به تغيير قيمت ارز از زمان ثبت‌نام اوليه تا زمان تحويل مدارک،‌ ممکن است 100هزار تومان به هزينه يک سفر 500 هزار توماني افزوده شود. مسافر انتظار ندارد و دليل آن را متوجه نمي‌شود.» لازم به ذکر است آژانس‌دار هزينه پيش‌پرداخت را نيز با قيمت روز ارز در موعد تحويل مدارک، محاسبه کرده و مابه‌التفاوت آن را از مسافر درخواست مي‌کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved