آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 12 بهمن ماه 1390 برابر با 2012 Wednesday 01 February

روسیه مخالف کنار‌ه‌گیری بشار اسد از قدرت

رادیو آلمان: روسیه با پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت در مورد سوریه مخالفت کرد. این پیش‌نویس که بشار اسد را ملزم به کناره‌گیری از قدرت می‌کند، بر اساس طرح اتحادیه عرب به بحث گذاشته شد.

نماینده روسیه در سازمان ملل سه‌شنبه (۳۱ ژانویه/ ۱۱ بهمن) در نشست ویژه شورای امنیت در مورد سوریه، پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای علیه حکومت این کشور را رد کرد.

ویتالی چورکین ضمن پافشاری بر موضع کشورش در مورد سوریه گفت که سازمان ملل متحد مجاز به مداخله در «درگیری‌های داخلی یک کشور» نیست.

نماینده روسیه همچنین تأکید کرد کشورش تصویب تحریم را شیوه مناسبی برای متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه نمی‌داند.

پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت علیه حکومت سوریه توسط اتحادیه عرب تهیه شده است. در این پیش‌نویس ٬ دولت سوریه موظف شده است فوراً به خشونت‌ها پایان دهد. به گزارش سازمان ملل بیش از ۵۴۰۰ در طول ۱۱ ماه گذشته در سوریه قربانی خشونت شدند.

در پیش‌نویس قطع‌نامه ارائه شده از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه خواسته شده است قدرت را کاملاً به جانشین خود واگذار کند. همچنین بر لزوم شکل‌گیری فوری دولت اتحاد ملی برای برگزاری یک «انتخابات شفاف و آزاد» تحت نظارت بین‌المللی و جهان عرب تاکید شده است.

این پیش‌نویس به بشار اسد ۱۵ روز فرصت می‌دهد تا به مفاد قطعنامه عمل کند. در غیر این صورت «اقدامات بیش‌تری» انجام خواهد گرفت. البته بر اساس پیش‌نویس قطعنامه قرار نیست در سوریه مداخله نظامی خارجی صورت گیرد. این قطعنامه را مراکش به نمایندگی از سوی کشورهای عربی و اروپایی جمعه‌ی گذشته ارائه کرده است.


کلینتون: «به بی‌عملی در قبال سوریه پایان دهیم»

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه پس از مدت‌ها تلاش و به رغم مقاومت روسیه و چین برگزار شد. در این نشست وزیر امور خارجه آمریکا٬ هیلاری کلینتون٬ وزیر امور خارجه فرانسه٬ الن ژوپه٬ وزیر خارجه بریتانیا٬ ویلیام هیگ٬ و جانشین وزیر خارجه آلمان٬ مایکل لینک حضور داشتند.

وزیر خارجه آمریکا در این نشست ضمن انتقاد شدید از شرایط موجود و عدم مداخله سازمان ملل در سوریه، گفت که این رفتار «به اعتبار سازمان ملل خدشه وارد می‌کند.»

کلینتون در نشست شورا بی آن‌که به صورت مستقیم نامی از روسیه ببرد٬ گفت: «ما تنها یک گزینه داریم: یا در کنار مردم سوریه و منطقه بایستیم یا در ادامه خشونت‌ها با دولت سوریه همدست باشیم.»

کلینتون در ادمه تأکید کرد: «رای ندادن به قطعنامه، پشت پا زدن به تلاش اتحادیه عرب٬ تنها گذاشتن مردم سوریه٬ جسارت‌بخشی به دیکتاتور تراژدی را پیچیده‌تر خواهد کرد و به معنای شکست در مسئولیت‌پذیری جمعی ما خواهد بود. همچنین به اعتبار سازمان ملل لطمه خواهد زد.»

کلینتون در این نشست با تاکید بر این‌که «حکومت وحشت» بشار اسد پایان خواهد یافت٬ گفت: «سوالی که مطرح می‌شود این است که جان چند نفر از شهروندان بی‌گناه باید از بین برود تا سوریه رو به جلو حرکت کند؟»





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved