آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 10 بهمن ماه 1390 برابر با 2012 Monday 30 January

اوضاع سوریه؛ درگیریهای شدید در حومه دمشق

بی بی سی: منابع خبری در سوریه گزارش کردند که واحدهای ارتش این کشور توانسته اند شهرک سقبا، واقع در حومه دمشق، پایتخت را، از مخالفان مسلح حکومت پاکسازی کنند و بر این منطقه مسلط شوند.

سقبا در حاشیه شرقی دمشق واقع است و روز یکشنبه گزارش شد که صدها تن از نفرات ارتش سوریه با پشتیبانی واحدهای زرهی برای بازپس گرفتن این شهر از مخالفان مسلح وارد این شهرک شده اند.

به گفته فعالان سیاسی سوری، واحدهای زرهی ارتش بخش هایی از این شهرک را زیر آتش سنگین گرفته اند و در جریان گلوله باران مناطق شهری، دهها نفر کشته شده اند.

این شهرک طی روزهای اخیر از محل های تمرکز نفرات "ارتش آزاد سوریه" بود که عمدتا از نظامیانی تشکیل شده که به علت مخالفت با نحوه برخورد حکومت با معترضان، ترک خدمت کرده و هدف خود را حمایت از اعتراضات مردم اعلام داشته اند.

شهرک سقبا از نزدیک ترین نقاط به پایتخت بود که نفرات ارتش آزاد سوریه بر آن مسلط شده بودند و بعید به نظر می رسید که حکومت سوریه چنین تهدیدی را در نزدیکی پایتخت تحمل کند.

شاهدان عینی در سقبا گفته اند که در اثر حملات ارتش به نقاط مختلف این شهرک، شماری از ساختمان ها آتش گرفته است و صدای انفجار همچنان به گوش می رسد.

به گفته آنان، به نظر می رسد که نفرات ارتش آزاد سوریه، که به اسلحه سبک مسلح هستند، در برابر حملات سنگین نیروهای ارتشی مقاومت چندانی از خود نشان نداده و پراکنده شده اند.

گفته شده است که این افراد به احتمال زیاد منطقه را ترک نکرده اند و با درآمیختن با ساکنان محلی، همچنان در انتظار سازماندهی مجدد، در منطقه حضور دارند و یا برای شرکت در عملیات علیه حکومت، به نقاط دیگر سوریه خواهند رفت.

اگرچه گزارش های رسیده حاکی از موفقیت ارتش سوریه در باز پس گیری بخش عمده ای از مناطق تحت تسلط مخالفان مسلح در این منطقه است، اما بروز درگیری مسلحانه در نقطه ای نزدیک به پایتخت می تواند نشانه نگران کننده ای از گسترش ناآرامی در سوریه و افزایش خطر بروز یک جنگ داخلی تمام عیار در این کشور باشد.

تظاهرات اعتراضی گسترده در سوریه حدود ده ماه پیش و با درخواست از بشار اسد، رئیس جمهوری، برای اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد حکومتی آغاز شد اما واکنش خشونت آمیز ارتش این کشور را در پی آورد.

طی این مدت، خواست معترضان به کناره گیری بشار اسد و سقوط رژیم در این کشور تغییر یافته و در حالیکه منابع بین المللی از کشته شدن بیش از پنجهزار تن در این مدت خبر داده اند، اعتراضات مسالمت آمیز به تدریج با خشونت متقابل همراه شده است.

گسترش خشونتدر ماه های اخیر، مناطق مختلفی از سوریه به مراکز تجمع نیروهای مسلح مخالف حکومت تیدیل شده و به همین دلیل هم هدف تهاجم سنگین ارتش قرار گرفته که تلفات سنگینی را در میان غیرنظامیان برجای گذاشته است.

اگرچه نفرات "ارتش آزاد سوریه" معمولا در برابر حملات واحدهای ارتش، پراکنده می شوند، اما به نظر می رسد که به زودی محور مقاومت مسلحانه دیگری را در همین نقاط یا نقاط دیگر شکل می دهند.

به گفته ناظران، با افزایش خشونت ها و ادامه اعتراضات، همراه با انتقاد تعداد بیشتری از کشورهای جهان از برخورد حکومت بشار اسد با معترضان، بر تعداد نظامیانی که ترک خدمت می کنند و دامنه عملیات "ارتش آزاد" نیز افزوده می شود.

ارتش آزاد سوریه در مواردی از حمله به واحدهای نظامی و امنیتی و تلفات ماموران حکومتی خبر داده است.

طی دو روز گذشته، تلویزیون دولتی سوریه تصاویری از تشییع جنازه بیش از پنجاه نظامی و مامور امنیتی این کشور را پخش کرد که، به گفته منابع حکومتی، در برخورد با مخالفان مسلح "به شهادت" رسیده بودند

منابع خبری دولتی همچنین مخالفان مسلح را به بمب گذاری و حمله به غیرنظامیان متهم کرده و تصاویری از کسانی را نشان داده اند که، به گفته آنها، در این بمب گذاری ها کشته و زخمی شده اند.

در حالیکه حکومت سوریه راه حل پیشنهادی اتحادیه عرب برای کناره گیری بشار اسد و برگزاری انتخابات آزاد را رد کرده است، ناظران نسبت به آینده تحولات در این کشور ابراز نگرانی عمیق کرده اند.

با گسترش اعتراضات و گرایش معترضان به واکنش متقابل نسبت به عملیات خشونت آمیز نیروهای دولتی، احتمال افزایش شمار تلفات غیرنظامی و همچنین، تشدید اقدامات امنیتی علیه معترضان بیشتر شده است.

برخی از مخالفان تاکید داشته اند که زمان اعتراضات مسالمت آمیز به سر آمده و لازم است برای مقابله با حکومت، عملیات نظامی گسترش یابد.

در عین حال، این نظر نیز مطرح شده که ممکن در صورت تشدید عملیات نظامی مخالفان، ارتش سوریه نیز به شکلی گسترده تر وارد عمل شود.

به گفته ناظران، با وجود برخورد خشونت آمیز حکومت بشار اسد با معترضان، رئیس جمهوری سوریه احتمالا به دلیل ملاحظات بین المللی، تاکنون از تمامی امکانات نظامی خود برای سرکوب مخالفان استفاده نکرده است و عملیات ارتش، با وجود تلفات سنگینی که برجای گذاشته، کاملا محدود بوده است.

در نتیجه، این احتمال مطرح شده است که هرگاه رهبران حکومت موقعیت خود را در خطر جدی ببینند، بعید نیست که برای حفظ این موقعیت واحدهای زبده و وفادار ارتش را به طور کامل علیه شهروندان معترض به کار گیرند و با قبول تلفات سنگین چنین عملیاتی، در صدد حفظ قدرت برآیند.

با توجه به اینکه جامعه بین المللی تمایل چندانی به اقدام نظامی در حمایت از معترضان سوری از خود نشان نمی دهد، ممکن است رهبران سوریه تبعات بین المللی برخورد گسترده نظامی با مخالفان را قابل قبول بدانند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved