آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 6 بهمن ماه 1390 برابر با 2012 Thursday 26 January

جمهوری اسلامی برای فروش نفت التماس می کند

ایلنا: عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: معاملات و قراردادهای نفتی در کلیه کشور‌ها برای حفظ امنیت، به صورت محرمانه صورت می‌گیرد.

رضا پدیدار در گفت‌و‌گو با ایلنا افزود: بر اساس اعلام شرکت ملی نفت، کل بدهی‌های نفتی هند به ایران تا امروز ۵ تا ۶ میلیارد دلار است که با وجود تسویه این بدهی‌ها در ماه اکتبر، دوباره بر میزان طلب ایران از هند اضافه شده است.

وی با بیان اینکه هند پیش از این بدهی خود را از طریق «هالک بانک» ترکیه پرداخت می‌کرد،اظهارداشت: از زمانی که بانک هالک بانک اعلام کرد که از سال ۲۰۱۲ واسطه پرداخت بدهی هند نخواهد بود، مذاکرات جدیدی بین ایران و هند صورت گرفت تا راه جدیدی برای پرداخت این میزان بدهی در پیش گرفته شود.

۵۰ درصد بدهی‌های هند با تجهیزات نفت تها‌تر می‌شود

وی تصریح کرد: هند به ایران پیشنهاد کرده است تا بخشی از این میزان بدهی خود را به واحد روپیه پرداخت کرده و بخشی دیگر را در قراردادهای نفتی با ایران تها‌تر کند.

این عضو انجمن سازندگان تجهیزات نفت به کنار گذاشتن برخی شرکت‌های بزرگ در فازهای پارس جنوبی به دلیل تاخیر در اجرای پروژه و یا اتمام آن اشاره کرد و گفت: بر اساس آنچه که هند به ایران پیشنهاد کرده، ۵۰ درصد بدهی نفتی هند به ایران به صورت تها‌تر با تجهیزات نفتی خواهد بود و این به معنای ورود برخی تجهیزات نفتی از هند به ایران است.

پدیدار با اشاره به اینکه مقامات نفتی ایران هنوز به این پیشنهاد پاسخی نداده‌اند گفت: اولویت پرداخت در بخش تها‌تر، تجهیزات نفتی است که در صورت نبود امکان وارد یا مشکلاتی از این قبلی، به صورت ورود سایر تجهیزات خواهد بود.

وی با اشاره به تسویه بدهی‌های هند به ایران در ماه اکتبر گفت: ایران در روز ۳۸۰ هزار بشکه نفت خام به هند صادر کرده و ۵ پالایشگاه هند از ایران نفت خود را تامین می‌کند که همین مسئله باعث ایجاد بدهی از سوی هند به ایران شد.

پدیدار در پاسخ به این سوال که این تها‌تر تا چه میزان بر قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود گفت: به دلیل وجود قرارداد برای بحث تها‌تر، قیمت نفت دستخوش تغییر نخواهد شد.

وی تحریم‌های نفتی علیه ایران را تا ۶ ماه آینده بدون تاثیر دانست و گفت: بیشتر قراردادهای ایران تا ۶ ماه آینده تمدید شده و یا دستخوش تغییری نشده چنانچه اخیرا معاون بین الملل شرکت ملی نفت نیز اعلام کرده است که شرکت‌هایی که از مبادلات نفتی با ایران کنار می‌روند باید خسارت پرداخت کنند و البته ایران نفت خود را به کشورهایی خواهد داد که خواهان آن هستند.

وی اولین راهکار برون رفت از وضع ایجاد بدهی از کشورهایی مثل هند را مذاکره مستقیم دانست و افزود: نباید برای فروش نفت التماس کرد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved