آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 2 بهمن ماه 1390 برابر با 2012 Sunday 22 January

۷۲ ضربه شلاق برای تمرد در برابر مأمور پلیس

سایت آفتاب: برخورد، تماس هر روزه با مردم، قرار گرفتن در زیر تیغ آفتاب و سرمای زمستان و نهایتاً خستگی ۸ ساعت سرپا ایستادن ویژگی سربازان پلیس راهور است.

سربازانی که بیش از سایر سربازان نیروهای مسلح در برابر نگاه مردم قرار می‌گیرند و کمتر کسی وقتی از کنارشان رد می‌شود با یک خسته نباشید فرسودگی یک روز پر مشقت کاری را از تنشان بیرون می‌کند.

کاورهای دودگرفته سفید آن‌ها نشان از تلاشی دارد که بدون منت برای رفت و آمد صحیح شهری خرج می‌شود. برای بررسی وضع سربازان پلیس راهور، چگونگی آموزش به آن‌ها، برخورداری از رفتار سازمانی، توانایی جریمه کردن متخلفان با سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت‌و‌گو کردیم که شرح آن در ذیل می‌آید.

اگر بخواهیم تعریفی از خدمت سربازی ارائه کنیم این تعریف دارای چه خصوصیت‌هایی است؟

سرباز یا بهتر بگوییم سربازی خدمت مقدسی است که همه افراد ذکور جامعه بعد از ۱۸ سالگی موظف به انجام آن می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت که سربازی یک تکلیف ملی است که انجام آن باعث افتخار و پلی است برای عبور و رسیدن به مرحله جدید از زندگی.

سربازی می‌تواند درس زندگی به افراد داده و آن‌ها را که تا کنون در محیط خانوادگی پرورش یافته‌اند و آشنایی چندانی با زندگی فارغ از وابستگی‌ها ندارند به صورت مرحله به مرحله وارد اجتماع کند. این مهم‌ترین خصوصیتی است که می‌توان برای سربازی بر شمرد و آن را به عنوان نکته مثبت برای هر جوان ذکور پنداشت.

سربازی مانع از ورود افراد بی‌تجربه به زندگی می‌شود.

بگذارید به صورت تخصصی سربازی را در نیروی انتظامی بررسی کنیم. خدمت در این نیرو دارای چه ویژگی‌هایی است؟

اگر بخواهیم نگاهی کلی به پدیده سربازی و نوع خدمت در بخش‌های مختلف نیروهای مسلح داشته باشیم به این نتیجه خواهیم رسید که خدمت سربازی در نیروی انتظامی بسیار سخت‌تر و دارای اصطلاک بیشتری نسبت به سایر نیروهاست که البته نباید این نکته را به فراموشی سپرد که این موضوع تنها برای سربازان و نیروهای وظیفه مصداق ندارد بلکه این شرایط سخت خدمتی برای نیروهای کادر نیز وجود دارد.

برخورد با جرم و جنایت، مواجهه با متخلفان و قانون شکنان از جمله مهم‌ترین عوامل فرسایشی در نیروی انتظامی محسوب می‌شود لذا در این رابطه هیچ تفاوت بین یک سرباز وظیفه و یک افسر کادر وجود ندارد.

از سوی دیگر ارتباط دائمی با مردم و برخورد چهره به چهره با آن‌ها، داشتن وظیفه برقراری انضباط اجتماعی و ترافیک شهری سختی‌های خدمت در پلیس به ویژه پلیس راهور را افزایش می‌دهد.

باید این نکته را برای خدمت در پلیس راهور در نظر داشت که به دلیل نوع کارکرد و عملکرد پلیس نیروهای ما نمی‌توانند محل خدمت خود را ترک کند چرا که نبودن پلیس در یک تقاطع به معنای از بین رفتن نظم و عدم رعایت قانون است. لذا برای همین موضوع سربازان و افسران کادر ما باید به صورت کامل در شیفت خود حضور داشته باشند.

با این اوصاف به این سختی‌ها باید انواع آلودگی‌ها را نیز اضافه کرد.

بله دقیقاً. سربازان ما با انواع آلودگی‌های زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و آلودگی‌های صوتی روبه‌رو هستند و این موضوعات کار را برای آن‌ها چندین برابر سخت کرده است.

با توجه به این سختی‌ها که از آن سخن رفت این سربازان باید از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشند.

دقیقاً. داشتن انعطاف پذیری یکی از ویژگی‌های اصلی نیروهای کادر و وظیفه پلیس راهور محسوب می‌شود و نیرو‌ها باید این قابلیت را در خود پرورش دهند.

هر چه سطح انعطاف‌پذیری و تحمل سختی‌ها در افراد افزایش پیدا کند در تصمیم‌گیری‌ها دقیق، سریع و صحیح ایفای نقش خواهد کرد و می‌تواند از تبدیل شدن موضوعات کوچک به موضوعات بزرگ و پیچیده جلوگیری کند و مانع از ایجاد بی‌نظمی ترافیکی در چندین محور شود.

باید توجه داشت که سربازان بازوان مجموعه پلیس محسوب می‌شوند که وظیفه سنگینی بر عهده دارند و بخش اعظمی از ایجاد نظم اجتماعی را بر عهده دارند.

آیا در تقسیم‌بندی نیرو‌ها در پلیس راهور به تحصیلات افراد نیز توجه می‌شود؟ بهتر بگوییم افرادی انتخاب شوند که در انعطاف پذیری انطباق بیشتری داشته باشند؟

عمده نیروهایی که در اختیار پلیس راهور قرار می‌گیرد دارای مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند. از آنجایی که نقاط برخورد پلیس راهور با مردم زیاد است و ستاد کل نیروهای مصلح به این موضوع آگاهی دارد عموماً افرادی را در اختیار ما قرار می‌دهند که توانایی بیشتر در برخوردهای اجتماعی دارند و می‌توانند شرایط را کنترل کنند.

بگذارید به نکته‌ای اشاره کنیم. متاسفانه خط آبی رنگی که هم اکنون بر روی شلوار سربازان راهور دوخته شده نوعی تفکیک را بین افسران کادر و آن‌ها پدید آورده و این موضوع باعث شده تا متخلفان در برابر قانونی که می‌خواهد از سوی افراد وظیفه اجرا شود تمرد کنند. برای این موضوع آیا سیاستی اتخاذ کرده‌اید یا خیر؟

بر اساس قانون سربازان وظیفه ما مجوزهای لازم را برای اجرا و اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی دارند. ما برای هر یک از سربازان خود دو هفته دوره آموزش قانون و آشنایی با مصادیق تخلف را برگذار می‌کنیم تا بتوانند به درستی قانون را به اجرا بگذارند.

اما باید گفت که این افراد نمی‌توانند در بحث کشیدن کروکی وارد شوند‌‌ همان طور که بسیاری از افسران کادر ما چنین اجازه‌ای را ندارند.

علت این موضوع چیست؟

یافتن توانایی کشیدن کروکی مستلزم گذراندن یک دوره ۶ ماهه است. از آنجایی که دوره سربازی کوتاه مدت است ما فقط سربازان را در محدوده اجرای قانون سپرده‌ایم و برای موضوعی همچون کروکی از افسران دوره دیده بهره می‌گیریم.

به موضع خودمان که‌‌ همان تمرد از اجرای قانون توسط متخلفان است باز گردیم. برای این موضوع چه تدبیری لحاظ شده است؟

بر اساس قانون سرباز وظیفه‌ای که در سر یک تقاطع ایستاده و به اجرای قانون اقدام می‌کند هیچ تفاوتی با مأموران و پرسنل کادر ندارد و شهروندان باید بر اساس دستور و تشخیص وی کار کنند.

اگر فردی تخلف و در برابر مأموران وظیفه ما تمرد کند مصداق عدم اجرای فرمان پلیس برای او در نظر گرفته خواهد شد و اگر در حین انجام وظیفه در برابر مأمور مقاومت کند با تشکیل پرونده به مراجع قضایی فرستاده خواهد شد که عموماً برای چنین افرادی حکم ۷۲ ضربه شلاق صادر خواهد شد.

ه‌مان طور که اشاره شد انعطاف پذیری و گرفتن تصمیم صحیح یکی از خصوصیت‌های ماموران راهور است. آیا برنامه آموزشی خاصی برای تعالی رفتار سازمانی اجرا می‌شود؟

در طی یکسال اخیر برنامه‌های جدی را برای آموزش رفتار سازمانی به سربازان داشته‌ایم به نحوی که در هر هفته یک ساعت آموزش دو طرفه بین سربازان و فرماندهان برگزار می‌کنیم تا هم سربازان از مشکلات و سختی‌های پیش روی سخن بگویند و هم فرماندهان از چگونگی رفتار با مردم و نوع مواجه با چالش‌ها آموزش‌های لازم را ارائه کنند.

ما به شدت در این زمینه کار کرده‌ایم. باید به این نکته تاکید کرد که مردمی که قانونمدار هستند هیچ گونه درگیری با مأموران ندارند بلکه این متخلفان هستند که در برابر قانون و مأموران ایستادگی می‌کنند.

متأسفانه کسانی که به تمرد از قانون اقدام می‌کنند این نکته را مورد توجه قرار نمی‌دهند که مأموران ما در طول روز با موارد بسیاری روبه‌رو می‌شوند و نمی‌توانند در برابر آن‌ها با سکوت عبور کنند و فقط به اجرای قانون بپردازند. باید قبول کرد که مأموران ما در معرض آلودگی‌ها قرار دارند و غلظت خون آن‌ها در طی هر روز افزایش می‌یابد و سطح کنترلیشان در رفتار کاهش می‌یابد.

با وجود این نوع کار و مقاومت‌هایی که در برابر اجرای قانون صورت می‌گیرد از هر ۱۰۰ پیامی که به ما ارسال می‌شود ۷ تا ۸ مورد آن مربوط به شکایات می‌شود و بقیه تقدیر از تلاش‌های پلیس است چرا که ما چگونگی داشتن سعه صدر و رفتار حرفه‌ای را به سربازان خود آموزش داده‌ایم.

اما متاسفانه در پاره‌ای از موارد شاهد برخورد تند و انتظامی مأموران راهور با متخلفان به ویژه موتورسوار‌ها هستیم. این رفتار را چگونه توجیه می‌کنید؟

به گزارش فارس،متأسفانه رفتارهای زننده‌ای از سوی برخی نیروهای ما سر می‌زند که آن هم ناشی از سختی کاری است که بر آن‌ها وارد می‌شود. ما به هیچ وجه این نوع برخورد‌ها را قبول نداریم و در صورتی که گزارشی به ما ارسال شود با متخلف برخورد خواهیم کرد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved