آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 22 دی ماه 1390 برابر با 2012 Thursday 12 January

رد صلاحیت دانه درشتها برای ایجاد هیجان در انتخابات بی رمق

جعفر پویه

هرچند علی خامنه ای، رهبر و ولی فقیه رژیم جمهوری اسلامی، انتخابات را در رژیم استبدادی خود یک تهدید امنیتی برآورد کرده است، اما انتخاباتی پیش روی رژیم قرار داد که پایوران اش آن را با الفاظ شدیدتری یکی از امنیتی و حساس ترین انتخابات تا کنونی خود توصیف کرده اند. وزارت کشور دولت احمدی نژاد روز سه شنبه در اولین گام خود برای ورود به این تهدید امنیتی، تعدادی از نمایندگان سرشناس مجلس کنونی را رد صلاحیت کرد.

بنابه گزارشات منتشر شده، هیاتهای اجرایی انتخابات که نمایندگان وزارت کشور هستند، به سرند کردن کسانی پرداختند که برای شرکت در انتخابات نام نویسی کرده بودند. وزارت کشور که نتایج بررسیهای هیاتهای اجرایی آن وزارتخانه را منتشر کرده، در لیست خود نمایندگان فعلی مجلس آخوندی همچون علی مطهری، حمیدرضا کاتوزیان، علیرضا محجوب، علی عباسپور تهرانی، فاطمه آجرلو، عباسعلی‌نورا، پیمان فروزش، قدرت الله علیخانی و داریوش قنبری را از جمله کسانی دانسته که در این مرحله صلاحیت آنان احراز نشده است.

علی مطهری، نماینده پر سر و صدا و منتقد احمدی نژاد می گوید: "در نامه هیاتهای اجرایی با استناد به بندهای 1 و 3 ماده 28 قانون انتخابات، صلاحیتم رد شده است دو بندی که هیات های اجرایی به آنها استناد کرده اند، مربوط به "اعتماد و التزام عملي به اسلام و نظام جمهوري اسلامي ايران" و "ابراز وفاداري به قانون اساسي و اصل ولايت مطلقه فقيه" است."

احمد توکلی، رییس مرکز پژوهشهای مجلس، روز چهارشنبه در جلسه علنی به این رد صلاحیتها اعتراض کرد و خواستار دخالت علی لاریجانی شد. او گفت: "برخی از نمایندگان به دلیل عدم التزام به اسلام از سوی وزارت کشور رد صلاحیت شدند و این باعث لطمه به آبروی نظام و سو‌استفاده دشمنان می‌شود."

هرچند علی لاریجانی در پاسخ با توکلی همدلی کرده و گفت، "رد صلاحیت برخی از نامزدهای نمایندگی مجلس که در وزارت کشور و هیاتهای اجرایی انجام شده، کار درستی نبود و مبنای درستی نداشت" اما از آنان خواست تا از راه های قانونی در این مورد اعتراض کنند.

در پاسخ، مرتضی تمدن، استاندار تهران، این انتقادات را رد کرده و گفت: "تمام مراحل در هیات اجرایی انتخابات به صورت قانونی انجام شده و تعیین صلاحیتها در جهت منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است."

هرچند خامنه ای در سخنرانی هفته جاری خود ادعا کرد که "نگاه ملتهای دیگر به این انتخابات دوخته شده" و آرزوی "حضور پر شور مردم" در آن را کرد و حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات برگمارده او نیز ادعای دستگیری افرادی را نمود که به گفته وی قصد اخلال در "حساس ترین" انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی را داشتند، اما بی رمق ترین انتخابات تاریخ رژیم در نتیجه تحریم گسترده و همه جانبه و بی توجهی بسیاری از جمله در داخل رژیم به این نمایش مسخره، با هیچ آتشزنه ای گُر نمی گیرد.

شاید هیاتهای اجرایی دولت امنیتی – نظامی تلاش دارند تا با خودزنی و رد صلاحیت "دانه درشتها" اندک رونقی به این بی تفاوتی عمومی بدهند، اما با این گفته مطهری که قصد ندارد به رد صلاحیت خود اعتراض کند و نیز بی توجهی دیگران، می توان تلاش بیهوده وزارت کشور را در نطفه خنثی شده دانست.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved