آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 19 دی ماه 1390 برابر با 2012 Monday 09 January

آثار تحریم‌ ها در بخش هسته ‌ای و اقتصاد

سایت دیگربان: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس برخی نتایج تحریم‌های بین‌المللی بر وضعیت اقتصادی و برنامه‌ای هسته‌ای ایران را تشریح کردند.

فریدون عباسی٬ رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته (شنبه ۱۸ دی) گفته برخی دانشمندان هسته‌ای ایران حاضر نیستند در پروژه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی همکاری داشته باشند.

آقای عباسی علت خودداری دانشمندان هسته‌ای را «حفظ ارتباطات بین‌المللی» آن‌ها اعلام کرده و این دسته از دانشمندان را به کسانی که در زمان جنگ از جبهه‌ها فرار می‌کردند٬ تشبیه کرده است.

این برای نخستین‌بار است که یک مقام رسمی در جمهوری اسلامی اعلام می‌کند برخی دانشمندان ایرانی حاضر نیستند در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای ایران همکاری کنند.

آمریکا و غرب آن دسته از دانشمندانی که در پروژه هسته‌ای جمهوری اسلامی همکاری دارند را تحریم کرده و محدودیت‌های فراوانی برای سازمان‌ها٬ نهاد‌ها و اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های ایران ادعا می‌کنند تحریم‌ها نه تنها بر وضعیت سیاسی و اقتصادی این کشور تاثیری نگذاشته بلکه موجب «شکوفایی استعداد‌ها» شده است.

با خودداری ایران از اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت مبنی بر توقف برنامه‌های هسته‌ای‌اش٬ ده‌ها مقام سیاسی٬ نظامی و اقتصادی مرتبط با این برنامه در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

آن‌طور که غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس گفته است معاون ارزی پیشین بانک مرکزی یکی از مقام‌هایی بود که به اعتقاد اسرائیل توانایی دور زدن تحریم‌ها را داشته است.

آقای مصباحی مقدم گفته که پس از موضع‌گیری اسرائیل٬ دولت دهم اقدام به برکناری این مقام بانکی کرد که این برکناری یکی از عوامل نوسانات بازار ارز در هفته‌های اخیر بوده است.

برکناری یا جابجایی تدریجی آن دسته از مقام‌هایی که نام آن‌ها در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار می‌گیرند٬ یکی از راه‌کار‌های جمهوری اسلامی برای کم‌اثر کردن تحریم‌ها است.

جابر بانشی٬ دادستان عمومی و انقلاب پیشین دو هفته پس از آنکه نامش در فهرست تحریم ناقضان حقوق بشر اتحادیه اروپا گنجانده شد٬ به طور غیرمنتظره‌ از مقامش برکنار شد.

سعید مرتضوی، حسن زارع دهنوی، علی اکبر حیدری‌فر٬ علی فضلی٬ عزیز‌الله رجب‌زاده و مجتبی ذوالنور از دیگر کسانی هستند که پس از گنجانده شدن نام آن‌ها در فهرست تحریم‌ها از مقام خود برکنار شده‌اند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved