آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 19 دی ماه 1390 برابر با 2012 Monday 09 January

بازار ارز، شاهدی بر بی پُشتوانگی سیاستهای خامنه ای و شُرکا

منصور امان

برای هر کس که مایل است بداند سیاست تولید بُحران و تنش زایی دایمی رژیم جمهوری اسلامی تا چه اندازه اندیشه شده است و رهبران و پایوران "نظام" با کُدام حساب - کتاب پیامدها و محصولات آن را مُحاسبه کرده اند، بی تردید یک نگاه کوتاه به وضعیت بازار ارز بیان کننده بسیاری ناگُفته ها در این باره خواهد بود.

با وجود آنکه حُکومت ایران به مُوازات شدت بخشیدن به ماجراجوییهای هسته ای خود با تهدید فزاینده تحریم سیستم مالی و بخش نفتی خود روبرو بوده، اما چنین می نماید که به گونه اسف باری در برابر شکل گیری عینی این وضعیت غافلگیر شده است.

نظام بانکی جمهوری اسلامی پس از آنکه در ماه گذشته کُنترُل بازار طلا را از دست داد، تنها چند ساعت بعد از رسمیت یافتن تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا، ناچار شد زمام بازار ارز را نیز به حال خود رها کند.

آثار وضعیتی که یک نماینده مجلس مُلاها آن را با "تبدیل پول ملی به کاغذپاره" توصیف کرده، بی تردید در مرز تابلوی اعداد صرافیها و طلافروشیهای "فردوسی" و "استانبول" پایان نمی یابد، بلکه به صورت مُستقیم به زندگی و کسب و کار میلیونها نفر پا می گذارد. هم از این روست که رفتار بی قیدانه حاکمان ایران نسبت به نتایجی که تصمیمهای آنها در پی دارد یا می تواند داشته باشد، بار مُخرب و تبهکارانه تری می باید.

دستپاچگی و هرج و مرجی که در روزهای اخیر دوایر و نهادهای حکومت را در بر گرفته، نشان می دهد که بضاعت آقای خامنه ای و شُرکا فقط برای دیدن نوک بینی خود کفایت می کند. آنها نه در گُذشته برای در رسیدن این وضعیت پیش بینیهایی داشته اند و نه توانایی مُدیریت شرایط نابسامان کُنونی از این به بعد را دارند.

برنامه پادوهای آقای خامنه ای در دولت و مجلس برای جلوگیری از سُقوط آزاد اقتصاد کشور، از مقداری لفاظی در باره تدبیرهایی که در آینده قرار است عملی شود و کمی بیشتر ناسزاگویی به "اخلالگران" و "عوامل استکبار جهانی" فراتر نرفته است.

این افلاس وقتی چشمگیر تر می شود که کشتی ویژه مجلس مُلاها که زیر پرچم دراماتیک "نجات اقتصاد کشور" قرار بود بادبان بکشد، به دلیل غیبت ناجیان بدون سرو صدا زیر آب رفت؛ وزیران اقتصاد و صنعت ترجیح دادند نجات اقتصاد کشور را به بعد از سفر به آمریکای لاتین موکول کنند، رییس بانک مرکزی شانه بالا انداخت و حاضر به ترک اُتاقش نشد و نمایندگان نیز قول دادند برای رسیدگی به برگُزار نشدن جلسه مزبور، جلسه دیگری برگُزار کنند!




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved