آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 17 دی ماه 1390 برابر با 2012 Saturday 07 January

موج تازه ای از سرکوب سینماگران در ایران

فرهنگسرای پویا - پاریس 7 ژانویه 2012

پس از دستگیری و زندانی نمودن هشت تن از سینماگران عضو خانه سینمای ایران و بازجویی بیش از شصت تن از سینماگران در دو ماه گذشته، با غیرقانونی خواندن خانه سینما از سوی وزیر ارشاد و اسلامی موج تازه ای از یورش به سینماگران ایران آغاز شده است.
حکومت توتالیتر ایران که سیاست حذف تمام نهادهای مدنی مانند احزاب، سندیکاها، اصناف و انجمن ها را پی میگیرد، هم اکنون کنترل سینما و سینماگران یکی از اهداف اصلی سرکوب آن شده است.
محمد حسینی وزیر ارشاد ماه گذشته اعلام کرد: « ما قطعا خانه سینما را همچون سپاه پاسداران و بسیج در کشور نهادینه خواهیم کرد.» اما اکنون پس از گذشت دو ماه مسئولین سینمایی کشور رسما خانه سینما را منحله اعلام کرده اند.
بیش از 5000 سینماگر ایرانی در قالب 29 صنف سینمایی جامعه ی اصناف سینمای ایران یعنی «خانه سینما» را تشکیل می دهند. از جمله مهمترین اصناف سینمایی، کانون کارگردانان، شورای عالی تهیه کنندگان، انجمن فیلمنامه نویسان، انجمن مستند سازان و انجمن بازیگران می باشند.
بیانیه صنوف سینمایی درباره اعلام انحلال خانه سینما نخستین واکنش اهالی سینما به سیاستهای سرکوبگرانه دولت ایران است. این بیانیه را روسای 24 صنف به نمایندگی از صنوفشان امضاء کرده اند.
در شرایطی که فیلمسازان سینمای ایران سالها نظارت و سانوسر را تجربه کرده اند و بعضا دچار حتی خودسانسوری هستند، ایجاد محدودیت های جدید و جدی تر، حکایت از ترس حکومت جمهوری اسلامی از سینما و اندیشه ی سینماگران مستقل ایرانی دارد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved