خلاصه انگلیسی این خبر را می توانید در زیر ببینید

آدينه، 5 تیر ماه 1405 = 26-06 2026

ترامپ: رژیم ایران با حمله به سمت کشتی‌های باری توافق آتش‌بس را نقض کرد

رئیس جمهور آمریکا دقایقی پیش گفت: رژیم ایران حداقل چهار پهپاد تهاجمی را به سمت کشتی‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کردند، شلیک کرد. یکی از پهپادها مستقیماً به عرشه یک کشتی باری بزرگ برخورد کرد و خساراتی به بار آورد. ما سه پهپاد را سرنگون کردیم و این نقض آشکار و احمقانه توافق آتش‌بس است.

ناظران احتمال می دهند که این حملات در واکنش به بیانیه مشترک شش کشور عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس و آمریکا صورت گرفته باشد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی این بیانیه را مداخله‌جویانه غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز خوانده و گفته است: عبور ایمن در تنگه هرمز با ترتیبات مبهم، مسیرهای موازی یا تصمیم‌سازی خارج از ملاحظات ما، به عنوان دولت‌ ساحلی، تضمین نمی‌شود.

در همین حال دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی گفت: تعداد زیادی کشتی شروع به ترک تنگه هرمز کرده‌اند. ما از کشتی‌ها می‌خواهیم که هنگام عبور از تنگه هرمز، ریسک مسیرهای غیرمجاز را نپذیرند. ما با طرف‌های مختلف در منطقه در حال تعامل هستیم تا تضمین‌هایی را مبنی بر عدم مواجهه کشتی‌ها با تهدید، تضمین کنیم. ما موفق شده‌ایم طی چهار روز گذشته خروج ۱۵۰ کشتی حامل ۴۰۰۰ دریانورد را تسهیل کنیم.

دو مسیر خروج از هرمز وجود دارد: یکی تحت کنترل رژیم ایران و دیگری تحت کنترل ایالات متحده و سلطان‌نشین عمان. هم اکنون بیش از ۶۰۰ کشتی همچنان در تنگه هرمز گرفتار هستند. کشتیرانی دریایی نباید به عنوان اهرم فشار در هیچ درگیری ژئوپلیتیکی استفاده شود. از زمان آغاز بحران فعلی در تنگه هرمز، چهارده ملوان کشته شده‌اند. شرایط وخیمی که ملوانان سرگردان در تنگه هرمز متحمل می‌شوند، غیرقابل قبول است.

این گزارش تکمیل می شود


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
  به اشتراک بگذارید:









تبلیغات







به ایران پرس نیوز بپیوندید

آدرس پست الکترونيک [email protected]

ایران‌پرس‌نیوز به هیچ گروه سیاسی وابسته نیست و از هیچ کجا حمایت مالی دریافت نمی‌کند.



بازگشت به برگ نخست