آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 10 تیر ماه 1402 = 01-07 2023

کشورهای عضو سازمان "یونسکو" از بازگشت آمریکا حمایت کردند

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورهای عضو سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) از بازگشت ایالات متحده به این سازمان پنج سال پس از تصمیم رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از آن حمایت می کنند.

به گزارش رویترز، بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «من قدردان و سپاسگزارم که اعضای (یونسکو) با پیشنهاد ما موافقت کردند که به ایالات متحده اجازه می‌دهد گام‌های رسمی بعدی را برای ورود مجدد کامل به سازمان بردارد.»

این سازمان پس از جنگ جهانی دوم برای حفاظت از میراث فرهنگی مشترک بشریت تأسیس شد. ترامپ در سال 2018 اعلام کرد که ایالات متحده از سازمان مستقر در پاریس به اتهام تعصب و سوء مدیریت ضد اسرائیلی خارج می شود.

بیشتر فعالیت‌های این سازمان بحث‌برانگیز نیست، اما موضوعاتی مانند تصمیم‌گیری در مورد نحوه اداره اماکن مذهبی در اورشلیم به شدت جنجالی شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در نامه‌ای به تاریخ 8 ژوئن اعلام کرد که می‌خواهد در ماه ژوئیه به عنوان یک عضو کامل به این سازمان بپیوندد و قصد دارد 619 میلیون دلار معوقه را طی چندین سال پرداخت کند. این سازمان پس از خروج ایالات متحده که یک پنجم بودجه سازمان را تامین می کرد، دچار آشفتگی شد.

اسرائیل نیز پس از خروج واشینگتن از این سازمان خارج شد. آدری آزولای، مدیر کل یونسکو، گفت که در این مرحله هیچ مذاکره ای برای بازگشت اسرائیل وجود ندارد.

قانون ایالات متحده، واشینگتن را از تأمین مالی سازمان های ملل که فلسطین عضو کامل آن است، منع می کند. ایالات متحده اکنون می تواند پس از تصویب معافیت کنگره از این ممنوعیت در اوایل سال جاری به یونسکو بازگردد. این معافیت تا پایان سال 2025 اعمال خواهد شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: