آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 5 خرداد ماه 1402 = 26-05 2023

آیا او می‌تواند واشنگتن را به نظم مطلوب پدران آمريکا بازگرداند؟

سایت پولتیکو در تحلیلی نوشت: نه بايدن فرسوده و نه ترامپ ديوانه گزينه‌هاي مطلوبي برای انتخابات بعدی آمریکا نيستند. در ميان گرد و خاک ناخرسندی از گزينه‌هاي موجود؛ «ران دسانتيس» فرماندار فلوريدا گزينه‌اي است که آرام آرام جاي پاي خود را در ميان خبرهاي مرتبط با اردوگاه فيل‌ها محکم مي‌کند.

این منبع نوشت: رئيس‌جمهور فعلي آمريکا بر تمايز خود از رئيس‌جمهور پيشين تمرکز کرده‌است. بايدن مي‌گويد که ترامپ يک تهديد براي هنجارهاي سنتي آمريکا است. نکته جالب اينجاست که هر دو حزب جمهوري‌خواه و دموکرات هم تلاش مي‌کنند مواضع خود را به عنوان سياست «عادي» در مقابل سياست «ديوانه» تنظيم کنند. نبرد نهايي براي انتخابات بعدی بر سر اين خواهد بود که کدام حزب «عادي‌تر» است.

ترامپ با آن تاکتيک «مرد ديوانه» به رويکردهاي سنتي آمريکايي اعتقادي ندارد. او جدي‌تر از گذشته سياست‌هاي ناآشناي سياسي را دنبال مي‌کند. مکتبي که رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا نمايندگي مي‌کند معتقد است که سياست‌هاي «عادي» فاسد هستند و رويکرد «عادي» بي‌فايده است. سيستم حاکميتي ايالات متحده هرگز از درون با چالشي همانند ترامپ مواجه نشده‌است.

در اين ميان ، بايدن مي‌گويد که کودتاچيان ششم ژانويه «اخلالگر» و «تروريست داخلي» هستند؛ ادبياتي که در جامعه آمريکا خريدار دارد اما نکته اينجاست که خود بايدن هم فاقد فاکتورهاي اوليه به عنوان کانديداي جذاب است. نکته جالب اينجاست که هم بايدن 80 ساله و هم ترامپ 76 ساله ، براي رياست جمهوري آمريکا پير و فرسوده هستند. تنها تفاوت آنها اين است که مجموعه گاف‌هاي زوال‌عقل بايدن در کانون توجه رسانه‌ها قرار دارد.

براساس نظرسنجي موسسه گلوپ، ميزان حمايت از بايدن ظرف چند هفته اخير و پس از اعلام کانديداتوري وي به شدت کاهش يافته است. همزمان 44 درصد از جمهوري‌خواهان نمي‌خواهند ترامپ در انتخابات رياست جمهوري آتي شرکت کند. براساس همين نظرسنجي، 92 درصد از دموکرات‌ها و 63 درصد از مستقل‌ها نمي‌خواهند ترامپ به عرصه سياست بازگردد.

شاه کليد انتخابات 2024

در واشنگتن هيچ‌کس منکر نيست که نه بايدن فرسوده و نه ترامپ ديوانه گزينه‌هاي مطلوبي نيستند. در ميان گرد و خاک ناخرسندي از گزينه‌هاي موجود؛ «ران دسانتيس» فرماندار فلوريدا ، گزينه‌اي است که آرام آرام جاي پاي خود را در ميان خبرهاي مرتبط با اردوگاه فيل‌ها محکم مي‌کند. فعلا با اختلاف زيادي ترامپ از دسانتيس جلو است. اما فرماندار فلوريدا که دارای سنت‌هاي سياست آمريکايي است، مي‌خواهد ساعت واشنگتن را کوک کند.

به لطف قوانین جدید انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه، دسانتیس از شانس بیش‌تری نسبت به همه رقبایش، شاید حتی ترامپ، برخوردار است تا در آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی، که میزبان چهار رقابت اول هستند، پیش بیافتد.

دسانتیس، تنها شش ماه پیش، با فاصله خیره کننده 19 درصدی در انتخابات فرمانداری فلوریدا مجددا پیروز شد -آن هم در زمانی که جمهوری‌خواهان در بسیاری از ایالت‌های دیگر با مشکل مواجه بودند.

ترامپ که از شانس دسانتیس آگاه است، ماه‌‌هاست که به طور منحصر به فردی بر روی تضعیف جذابیت سیاسی او متمرکز بوده است. ترامپ و تیمش معتقدند که دسانتیس ممکن است تنها تهدید قابل توجه در برابر نامزدی ترامپ در میان جمهوری‌خواهان باشد.

فعلا دسانتيس فاصله زيادي با راه‌يابي به راند نهايي دوئل با دموکرات‌ها دارد اما فرماندار جوان فلوريدا يک چهره کاريزماتيک است که مي‌تواند واشنگتن را به نظم مطلوب پدران آمريکا بازگرداند. دسانتیس یک چیز دارد که رقیبش ندارد: ادعای معتبری مبنی بر این‌که او ممکن است بیش‌تر از ترامپ شانس انتخاب شدن داشته باشد -ترامپی که با تهدیدات قانونی متعددی از جمله اتهامات جنایی در نیویورک مواجه است و البته برچسب مسبب سه شکست متوالی جمهوری‌خواهان هم بر او الصاق شده است.




اردلان May 26, 2023 10:04 AM

بنظر من هیچگونه تفاوتی میان هر شخص بعنوان رئیس جمهور آمریکا در نحوه سیاست کلی برای اداره این کشور وجود ندارد
زیرا سیاست داخلی و خارجی آمریکا را گروهی نامرئی و ناشناس پایه ریزی میکنند اما اجرای آن بعهده رئیس جمهور وقت خواهد بود

گزارش یا اعتراض به این نظر


نسل بیدار May 26, 2023 12:07 PM

چپ گراها هر کاری خواهند کرد که ترامپ پیروز نشود * زمان دسانتیس سال ۲۰۲۸ است و بیخودی خودش را وارد ماجرا کرده * بین ۲۰۲۴ - ۲۰۲۸ آمریکا و به ترتیبی جهان بیشتر به ترامپ نیاز دارد تا به دسانتیس *

خرابی هایی که دولت بایدن برجای خواهد گذاشت به یک عملکرد رادیکال نیاز دارد برای باز سازی که از ترامپ بر می آید چون ترامپ نیاز ندارد نگران دوباره انتخاب شدن باشد و نیاز ندارد محتاطانه عمل کند * اما دسانتیس دو مشکل دارد * یکی اینکه باید با چپگرا‌ها بسازد تا بتواند دوباره انتخاب شود و دوم اینکه هنوز تجربه کافی ندارد * ترامپ در واقع رل بولدوزری را بازی می کند که راه را برای دسانتیس باز خواهد کرد *

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: