آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 5 بهمن ماه 1401 = 25-01 2023

افزایش فشارها برای تروریستی خواندن سپاه؛ نیازی به دادگاه نیست

یک عضو ارشد پارلمان آلمان، اظهارات جوزف بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در مورد لزوم حکم دادگاه برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را رد کرد و گفت: برای ممنوعیت سپاه پاسداران الزامات قانونی رعایت شده است.

نوربرت روتگن، قانونگذار اتحادیه دموکرات‌مسیحی در پارلمان آلمان گفت: همه الزامات قانونی انجام شده است. در حال حاضر دادستان کل آلمان حملات تروریستی مرتبط با سپاه پاسداران در چندین پرونده را در دست دارد و در آمریکا نیز حکم دادگاه فدرال علیه سپاه پاسداران به‌دلیل اقدامات تروریستی وجود دارد.

از سوی دیگر یک نماینده پارلمان اروپا در توئیتی نوشت: فهرست تروریستی اتحادیه اروپا نیازی به حکم دادگاه ندارد.

تجیس قوتن در یک رشته توئیت نوشت: امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه (رژیم ایران) دروغ می‌گوید. از توبیاس بیلستورم وزیر خارجه سوئد پرسیدم:

آیا جوزف بورل واقعا به جمهوری اسلامی قول داده است که اتحادیه اروپا سپاه پاسداران را به‌عنوان سازمان تروریستی معرفی نخواهد کرد؟ و آیا لیست سپاه واقعاً نیاز به تصمیم دادگاه دارد؟

بورل به امیرعبداللهیان قول نداده است که سپاه پاسداران تروریستی معرفی نشود. این عالی است. هر چیز دیگری پوچ بود.

به‌ گفته وزیر (سوئدی)، گنجاندن سپاه پاسداران در لیست تروریستی یک مسأله حقوقی پیچیده است. سپاه را نمی‌توان صرفاً به‌خاطر اقداماتش در ایران در لیست قرار داد. باید ارتباطی با تروریسم وجود داشته باشد...

بررسی واقعیت: سپاه تروریست است. فهرست اتحادیه اروپا نیازی به حکم دادگاه ندارد.

همزمان هانا نویمن، یک نماینده دیگر پارلمان اروپا از آلمان در یک گفتگوی اختصاصی با یورونیوز در این باره گفت: برای ما هر عمل سپاه پاسداران مصداق ترور است. به همین دلیل است که ما با آنها مثل تروریست ها برخورد می‌کنیم.

هانا نویمن در پاسخ به سؤال یورونیوز که با وجود تصویب قطعنامه پارلمان اروپا مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمانهای تروریستی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل گفت: «این کار بدون حکم دادگاه قابل انجام نیست». قدم بعدی شما برای دستیابی به این هدف چیست؟ مکانیزم واقعی چه خواهد بود؟

خانم نویمن گفت: من فکر می‌کنم برای هر کسی که در امر رژیم‌های تحریمی تخصص دارد، روشن است که قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمانهای تروریستی تصمیمی نیست که تنها توسط پارلمان اروپا گرفته شود. پس، در واقع ما باید راههای قانونی را برای رسیدن به آن بررسی کنیم. این راه می‌تواند یک حکم دادگاه از کشوری عضو اتحادیه اروپا باشد، از کشوری مورد تأیید اتحادیه اروپا که قابل انطباق بر قوانین اتحادیه اروپا باشد و به نوعی بررسی موشکافانه قانونی نیازمند است. بنابراین، فکر می‌کنم نکته کلیدی این است که همه ما شروع به یافتن راههای قانونی در جهت قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمانهای تروریستی کنیم. در عین‌حال، یک پیام سیاسی روشن هم مطرح است -چیزی که روز گذشته در اظهارات آقای بورل ندیدم- این است که برای ما هر عمل سپاه پاسداران مصداق ترور است. به همین دلیل است که ما با آنها مثل تروریستها برخورد می‌کنیم. برای مثال تا زمانی که به سرکوب وحشیانه اعتراضات پایان ندهند، با آنها دیدار نمی‌کنیم.

هانا نویمن در پاسخ به این سؤال که برخی ایرانیان معتقدند اتحادیه اروپا حقوق‌بشر را فدای منافع سیاسی خود می‌کند، گفت: به نظر من، داشتن ایرانی بدون بمب اتمی، ایرانی که شهروندانش بتوانند آزادانه سرنوشت خود را تعیین کنند و در آن زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند و هم‌چنین اطمینان از این‌که سپاه پاسداران از ایجاد وحشت در سراسر خاورمیانه دست برمی‌دارد، از جمله مهمترین منافع سیاسی اتحادیه اروپا است. در نتیجه فکر می‌کنم منافع سیاسی ما و مردم ایران بسیار با هم هم‌سو است. با این‌حال باید ببینیم این خواستها را چطور می‌توانیم برآورده کنیم. خوشحالم که پارلمان اروپا توقع خود از مسئول سیاست خارجی و کشورهای عضو اتحادیه را به‌وضوح نشان داد. در حال حاضر همه ما برای این‌که از حرکت کل اتحادیه در این مسیر اطمینان حاصل کنیم، باید از فضاهای سیاسی که در اختیار داریم استفاده کرده، با دولت های خود صحبت کنیم و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دهیم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: