آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 1 مهر ماه 1401 = 23-09 2022

برخلاف دیگر امامان؛ حمایت امام جمعه زاهدان از معترضان

امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه اول مهر ۱۴۰۱ با اشاره به اعتراضات اخیر، ضمن توصیۀ مسئولان به «شنیدن حرف مردم و خیرخواهان»، از «پلیسی‌کردن اداره کشور» برحذر داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید خطاب به مسئولین اظهار داشتند: نگذارید مطالبات مردم انباشته شود. به این مطالبات رسیدگی کنید. در غیر این صورت با یک جرقه مردم به خیابان‌ها می‌ریزند. جمهوریت یعنی اینکه حاکمیت و سرنوشت به دست ملت باشد. حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم در خدمت مردم بوده و حرف آن‌ها را شنیده است. حاکم وقتی مهربان باشد، حرف مردم را می‌شنود. شما هم باید حرف مردم را بشنوید. در این کشور انسان‌های فرهیخته و صاحب‌نظر زیادند؛ حرف این‌ها را بشنوید. ما دیری‌ست به‌عنوان خیرخواه شما می‌گوییم تریبون آزاد بگذارید؛ چراکه مردم انتقاد دارند.

با سلاح و قدرت نمی‌توان حکومت را نگه داشت

مولانا عبدالحمید افزودند:‌ گزینش افراد برای نمایندگی مجلس، ریاست‌جمهوری و خبرگان رهبری به گونه‌ای است که نخبگان نقدهایی به آن دارند. باید طیف‌های مختلف امکان نمایندگی را داشته باشند و کشور جایگاه اصلی خود را پیدا کند. وقتی تفکرات مختلف گرد هم می‌آیند، کشور بیشتر رشد می‌کند و صدای موافقان و مخالفان باید شنیده شود. کشور را پلیسی و امنیتی اداره نکنید. کشور را به دست صاحب اندیشه و نظر بسپارید. وظیفه پلیس و نیروهای امنیتی چیز دیگری است و هرکس باید در میدان خود قرار بگیرد. این می‌تواند امنیت کشور و ملت ایران را حفظ کند وگرنه هرروز به نارضایتی‌ها افزوده می‌شود. ۴۴ سال است که این افسوس در دل ماست که کسی را ندیده‌ایم که از جانب حاکمیت نظر مردم را بپرسد. جمهوری اسلامی باید از تمام جمهوری‌های دیگر دنیا بیشتر به مردم متکی باشد.

ایشان با تأکید بر لزوم شنیدن صدای مردم، گفتند: ما خیرخواه ملت و حاکمیت هستیم و این را می‌گوییم که جامعه دچار التهاب است. مردم آزادی می‌خواهند و نیاز دارند حرفشان شنیده شود. این مردم در صحنه‌های مختلف از شما حمایت کرده‌اند و حالا شما هم باید به حرف ملت‌تان گوش کنید. با سلاح و قدرت نمی‌توان حکومتی را نگه داشت. باید تغییرات سیاسی ایجاد کنید و نظر مردم را بپرسید. تنها با یک طیف خاص مشورت نکنید. در موضوع برجام نیز تریبون آزاد بگذارید تا مردم هم حرف خودشان را بزنند. عقل تنها با مردان نیست و بسیاری اوقات زنان مشورت‌های بهتری دارند. نفع شما در این است که حرف‌های همه مردم را بشنوید و به حرف‌های خوب عمل کنید اما شما با طیف خاصی مشورت می‌کنید و تصمیم می‌گیرید.

مأموران مقصر نباید حمایت شوند

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تسلیت درگذشت مهسا امینی بیان داشتند: درگذشت خانم مهسا امینی ضایعه بزرگی بود و به ایشان و خانواده‌شان ظلم بزرگی شد. شایسته بود در این مسئله همه مقصران بلافاصله محاکمه شوند. اگر مقصران علنا مجازات می‌شدند مردم تسلی پیدا می‌کردند. در بسیاری از این موارد، مأموران مقصرند و چنین مأمورانی نباید حمایت شوند. کسی که نان نظام و نان ملت را می‌خورد، نباید دچار خطا شود. اگر چنین فردی خطا کند باید علنا مجازات شود.

مولانا عبدالحمید به مسئله پیش‌آمده در چابهار نیز اشاره کردند و گفتند:‌ در همین مسئله‌ای که در مورد چابهار پیش آمد و از ما و علمای منطقه انتقاد شده که چرا سکوت اختیار کرده‌اید، این سکوت ما معنادار است. ما می‌خواهیم روشن شود که چه پیش آمده است. ما نمی‌توانیم بلافاصله موضع‌گیری کنیم. باید بررسی کنیم تا واقعیت روشن شود و دچار اشتباه نشویم. انتظار ما از مسئولان امر آن است که با حساسیت این موضوع را بررسی و پیگیری کنند. به ما هم پیام داده‌اند که موضوع را پیگیری می‌کنیم. خود مسئولان باید در این موضوع شفاف‌سازی کنند و توصیه ما آن است که در مسائل قضایی زنان، حتما یک دستیار زن در کنار بازجو یا قاضی باشد.

مولانا عبدالحمید در خصوص اقدامات گشت ارشاد در مسأله حجاب نیز گفتند: ما نمی‌دانیم دولتمردان و سایر بزرگان چه فکری دارند، اما ما از لحاظ شرعی به هیچ‌ پلیس و مأمور مردی اجازه نمی‌دهیم دست دختر و زن کسی دیگر را، حتی اگر سرش برهنه باشد، بگیرد و داخل ماشین بیندازد، زیرا برهنه‌کردن سر خلاف شرع است اما گرفتن دست نامحرم هم خلاف شرع است. شما هرگز نمی‌توانید یک منکر را با ارتکاب منکری دیگر اصلاح کنید.

انصاف نیست که اهل‌سنت را کنار می‌زنید

ایشان همچنین در مورد به‌کارگیری اهل‌سنت در نظام اداری کشور اظهار داشتند: ما سخت از وزارت آموزش و پرورش گلایه داریم. با اینکه بنده نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته‌ام و ایشان به وزارت آموزش و پرورش ارجاع داده، هنوز هیچ خبری از رسیدگی نیست. ده‌ها سال است که ما به دنبال این هستیم که تمام اقوام و مذاهب استان دیده شوند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. تاکنون یک مدیرکل بلوچ هم در آموزش و پرورش نداشته‌ایم. ما در جامعه افراد شایسته‌ای داریم و انصاف نیست که این‌ها را کنار می‌زنید. اصلا معلوم نیست شکایت‌های ما آخر به کجا می‌رسد.



babak September 24, 2022 06:42 AM

یادتون باشه این بابا به طلبان تبریک گفت در متکب این فرقه درس خونده این هم میگه بخاطره این است نگاهش حکومت طلبان در سیستان و بلوچستان است

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایرانیان September 24, 2022 09:27 AM

تیتر زدید بر خلاف دیگر اماممان جمعه معلوم هست که اون مفتخوران که برای هفته ای یکبار چرت و پرت گفتن برای نادانان پای بساط خود پول میگیرند تا از اربابان خونریز خود دفاع کنند و بقیه هفته را با رانتخواری و دزدی به صیغه گرفتن و تریاک کشی مشغول هستند تنها راه بایکوت خبری این مفتخوران است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: