آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 17 اردیبهشت ماه 1401 = 07-05 2022

چرا "برجام" دیگر به تنهایی برای غرب کفایت نمی‌ کند؟

یک کارشناس امور بین الملل در تهران در باره مذاکرات برجام گفته: با توجه به شواهد و قراین، اینطور به نظر می‌رسد که هنوز مجموعه‌ای از مسائل در قالب مذاکرات اتمی وین حل و فصل نشده اند. در این رابطه، مهمترین موضوع این است که چه میزان از تحریم‌ها باید برداشته شوند. البته که مساله خارج کردن نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا حائز اهمیت است اما، برخی حوزه‌های دیگر نیز وجود دارند که هنوز تکلیف آن‌ها مشخص نشده است.

امیرعلی ابوالفتح گفت: من فکر می‌کنم که آمریکایی‌ها بر سر یک گزینه "بد" و "بدتر" در مورد ایران قرار گرفته اند. گزینه بد برای آن‌ها این است که ایران بدون برجام به سمت ساخت تسلیحات اتمی حرکت کند و گزینه بدتر نیز اکنون این است که ایران با رفع تحریم‌ها به یک قدرت تمام عیار در منطقه تبدیل شود،.

وی افزود: این در حالی است که این معادله بد و بدتر، در سال ۲۰۱۵ که توافق برجام به امضا رسید، ماهیتی معکوس (در مقایسه با شرایط فعلی) داشت. درست به همین دلیل است که شاهدیم اکنون ایران علی رغم انجام غنی سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد، با واکنش چندانی از سوی غرب رو به رو نمی‌شود. این در حالی است که پیشتر به شدت در این رابطه حساسیت وجود داشت. در این چهارچوب به طور خاص تحلیل غرب و مخالفان ایران این است که حتی اگر برجام احیا هم شود، ایران عملا توانایی دستیابی به تسلیحات اتمی را دارد. از این رو، شاهدیم که غرب به راحتی حاضر نیست که تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. این در حالی است که اگر صِرف معادله اتمی ایران و بیمِ پیشرفت‌های هسته‌ای ایران برایشان مهم بود، بهترین راهکار برای آن‌ها حفظ برجام و لغو برخی تحریم‌ها علیه کشورمان بود. اینطور به نظر می‌رسد که اساسا برجام دیگر (به تنهایی) برای آن‌ها کفایت نمی‌کند.

این کارشناس در مورد موضع آمریکا نیز گفت:: همین الان که کنگره آمریکا در اختیار دموکرات‌ها است و دولت این کشور نیز توسط یک رئیس جمهور دموکرات اداره می‌شود و انتظار می‌رود که حزب رئیس جمهور آمریکا، از سیاست خارجی وی نهایت حمایت را انجام دهد، می‌بینیم که در سنایی که اکثریت آن با دموکرات‌ها است، عملا دو لایحه ضدبرجامی به راحتی و با نوعی هماهنگی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تصویب می‌شود. حال شما تصور کنید که انتخابات نوامبر برگزاری شود و جمهوری‌خواهان بتوانند رای برتر را در انتخابات مذکور کسب کنند (و یک یا هر دو مجلس مهم آمریکا را در کنترل گیرند). در این نقطه باید پرسید که در آن زمان آن‌ها قرار است علیه مساله‌ای نظیر برجام چه کاری انجام دهند. از این رو، اکنون فضای تصمیم گیری بسیار سخت و دشوار است.




آرش - صبحی May 7, 2022 04:57 PM

جمهوری ولایت فقیه بعدازامضای برجام 2015 حتی یک قدم ازفعالیتهای هسته ای خودعقب که ننشست هیچ میتوان گفت بادست پرترازدلارهای نفتی که بگفته ترامپ باهواپیمای 130 بتهران تحویل شد، دامنه فعالیتهای هسته ای اش چندبرابر، وگستره هژمونی اسلامی درمنطقه ازلبنان فراتررفت وبه سوریه ویمن وونطودلا و شمال افریقاهم رسید پس هرگونه توافقی با جمهوری اسلامی یک خودزنی ویک خودفریبی بزرگ برای دولت بایدن واروپائیها خواهدبود چرا که یک درمیلیون غیرممکنست که حکومت ولی فقیه دست ازفعالیتهای هسته ای درمسیرساخت سلاح انمی بکشد ودست ازآتش افروزی درمنطقه وتحقق شعارنابودی محواسرائیل بردارد تنهاراه ممکن بنابه تجربیات تاذیخی برخوردسخت افزاری باجمهوری ولایت فقیه است که مردم ایران هم ازآن با تمام وجوداستقبال میکنند لاسیدن بمثابه دادن وقت به سرداران ج=نایتکار و دزد اسلامیست وبس

گزارش یا اعتراض به این نظر


علیرضا May 8, 2022 08:46 AM

گزینه بدتری هم وجود دارد اینکه نفت روسیه را تحریم کنند واین تحلیلگران دوزاری هم به آمریکا پناهنده شوند

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایران ستیزی اسلامی !!! May 8, 2022 09:38 PM

«جو بایدن» + «اوباما» = جُوباما
«جُوباما»؛
• یا با ما! (ملت متمدن ایران)
• یا با آنها! (جنایتکاران خون آشام اسلامی)

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: