آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 3 آبان ماه 1400 = 25-10 2021

ایران؛ گزارشگر: جلادان و قاتلان در مناصب بالای سیاسی

جمهوری اسلامی مجازات اعدام را به ابزار سیاسی تبدیل کرده است

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران می گوید: افرادی که شواهدی مبنی بر دست داشتن آن‌ها در نقض جدی حقوق بشر در ایران وجود دارد در مناصب بالای سیاسی قرار می‌گیرند. انتخابات اخیر در ایران این نکته را نشان داده است و جامعه جهانی باید از اهرم های دیگری برای حسابرسی از حکومت ایران استفاده کند.

وی در گزارش خود استفادهٔ مفرط از نیروی مرگبار توسط جمهوری اسلامی علیه معترضان را گزارش کرد و گفت: ما در ژوئیه سال جاری شاهد استفاده از نیروی مرگبار علیه افراد غیرمسلح در خوزستان بودیم که به‌طور مسالمت‌آمیزی برای به‌دست آوردن آب تلاش می‌کردند. در این تظاهرات حداقل ۹ تظاهر کننده شامل یک کودک کشته و تعداد زیادی مجروح شدند. استفاده از زور در خوزستان نشان‌دهنده استفاده بی‌رویه از نیروی مرگبار همراه با بستن اینترنت و محدود کردن دسترسی به اطلاعات است.

وی افزود: وضعیت کلی حقوق‌بشر در ایران هم‌چنان موضوع نگرانی جدی است و هیچ‌گونه تلاش جدی (از سوی رژیم حاکم) برای تبعیت از قانون انسان‌دوستانهٔ حقوق‌بشر صورت نگرفته است.

به گزارش بی بی سی، جاوید رحمان روز دوشنبه ۲۵ اکتبر در جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران صحبت می‌کرد. وی در این جلسه که بصورت مجازی برگزار می‌شد، گفت سال گذشته حدود دویست مورد اعدام در ایران انجام شده است.

وی به شدت از اعدام افرادی که زیر ۱۸ سال مرتکب جرمی شده اند انتقاد کرد و از ایران و سایر کشورها خواست از اعدام کودکان مجرم خودداری کنند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران گفت صدور و اجرای احکام اعدام در ایران مصداق سلب خودسرانه حق حیات است. او افزود در این پرونده‌ها ابتدایی‌ترین اصول دادرسی منصفانه رعایت نمی‌شوند و روال قضایی در اکثر موارد مبتنی به اعترافات تحت شکنجه است.

آقای رحمان با یادآوری اینکه موارد زیادی از مرگ مشکوک در بازداشتگاه‌های ایران اتفاق افتاده به مرگ امیرحسین حاتمی، زندانی کرد و شاهین ناصری، شاهدی که درباره شکنجه نوید افکاری شهادت داده بود اشاره کرد. امیر حسین رحمانی در زندان در اثر ضربه کشته شد.

او فیلم های درز کرده از زندان اوین را شواهد روشنی از "استفاده گسترده از خشونت در زندان های ایران" خواند.

گزارشگر سازمان ملل متحد درباره ادامه فشارها بر خانواده زندانیان و همچنین وکلا و روزنامه نگاران، و تداوم بازداشت‌های غیرقانونی و خودسرانه به شدت انتقاد کرد.

آقای رحمان درباره وضعیت باقر نمازی، شهروند ایرانی آمریکایی زندانی در ایران ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که او با توجه به شرایط جسمانی وخیم همچنان اجازه خروج از ایران ندارد، در حالیکه باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل به مصونیت ادامه‌دار مسئولان ناپدیدسازی‌های قهری و اعدام‌های شبانه و شتابزده در جریان کشتار ۶۷ و همین طورمسئولان تیراندازی مرگ‌بار به معترضان در جریان اعتراضات آبان ۹۸ اشاره کرد و از این موضوع شدیدا انتقاد کرد.

او گفت افرادی که شواهدی مبنی بر دست داشتن آن‌ها در نقض جدی حقوق بشر وجود دارد به جای اینکه وادار به پاسخگویی شوند در مناصب بالای سیاسی قرار می‌گیرند. او گفت انتخابات ریاست جمهوری اخیر این نکته را نشان داده است.

آقای رحمان همچنین به سرکوب اعتراضات به کمبود آب در خوزستان اشاره کرد و گفت که در این اعتراضات دستکم ۹ نفر کشته شدند.

عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کووید ۱۹ و همچنین "محروم کردن مردم ایران از دسترسی به چندین واکسن‌ معتبر" بخش دیگری از گزارش گزارشگر سازمان ملل متحد است.

آقای رحمان گفت که در گزارش خود ذکر کرده که اکنون واردات واکسن در ایران شتاب گرفته اما مسئولان باید پاسخگو باشند چون شیوع بیماری کرونا در ایران شدید بوده و جان باختن تعداد زیادی از مردم "نتیجه سیاست‌های مقامات ایران" بوده است.

نماینده بریتانیا در این جلسه هم با اشاره به ویدئوهایی که از داخل زندان اوین در تهران به بیرون درز کرده بود، بار دیگر نگرانی شدید خود را از شکنجه در زندان‌های ایران ابراز داشت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: