آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 13 شهریور ماه 1400 = 04-09 2021

سرنوشت برجام؛ هشدار تازه آمریکا و سه احتمال ممکن

نمایندهٔ ویژه آمریکا در امور ایران گفته است که دولت آمریکا «تا ابد» نمی‌تواند منتظر تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی برای از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام بماند.

رابرت مالی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: آمریکا تاکنون نشانه‌ای دال بر آمادگی دولت رئیسی برای مشارکت در دور هفتم مذاکرات احیای برجام، دریافت نکرده است.

نمایندهٔ آمریکا در امور ایران تاکید کرد که ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر بمانیم در حالی که رژیم ایران به پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، زیرا از نقاطی به بعد پیشرفت‌های آنها به گونه‌ای خواهد بود که بازگشت به برجام برای آمریکا بسیار کم ارزش‌ خواهد بود.

بلومبرگ در همین رابطه در یک گزارش تحلیلی نوشت: حمایت چین و روسیه فضا را برای جمهوری اسلامی در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای مناسب‌تر ساخته است. حتی احتمال می‌رود که رژیم ایران با لیستی جامع‌تر از تقاضاهای خود به دور هفتم مذاکرات برجام در وین بازگردد.

این منبع نوشته است که هرگاه جمهوری اسلامی بر دامنه تقاضاهای خود در مذاکرات هسته‌ای بیافزاید، عملا سه احتمال ممکن است روی دهد: یا مذاکره برجام طولانی‌تر می‌شود و چه بسا تا سال آینده نیز ادامه می‌یابد، یا مذاکرات در میانه‌راه بی نتیجه به پایان می‌رسد و امکان سوم وقوع بحران جدیدی در خاورمیانه است.

باید یادآور شد که بخشی از تحریم‌های وضع شده از سوی دولت ترامپ علیه رژیم ایران در ارتباط با نقض حقوق بشر یا حمایت‌های جمهوری اسلامی از فعالیت‌های تروریستی بود، تحریم‌هایی که عملا ربطی به مسائل مورد توافق در برجام ندارند.

درخواست لغو این تحریم‌ها از سوی تهران می‌تواند دولت آمریکا را در موقعیت دشواری قرار دهد. بایدن برای لغو چنین تحریم‌هایی از جمله باید بتواند کنگره آمریکا را نسبت به عدم نقض حقوق بشر در ایران قانع کند. چنین امری نه مورد توافق دولت بایدن است و نه عملی است.

در این میان آشنایان امور می گویند که خامنه ای هنوز دستور ساخت بمب را صادر نکرده و سیاست رژیم ایران آن است که به آستانه ساخت برسد و با این توان بالقوه، بکوشد از دولت های غربی باج گیری کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: