آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 20 تیر ماه 1394 = 11-07 2015

یک "توافق هسته ای خوب" چیست؟

لیلا جدیدی

ماشین ریاکاری جمهوری اسلامی پس از آخرین مهلت مذاکرات هسته ای، بی دنده و ترمز روی ریل در حرکت است. بر اساس آدرسهای عوضی که کارگزاران جمهوری اسلامی می دهند، اینطور می توان فهمید که هدف آنها مبنی بر "یک توافق خوب هسته ای" که به زبان ساده و در تحلیل نهایی برابر است با حفظ امکان دستیابی به سلاح هسته ای همزمان با رفع تحریمها، محقق نشده است. علت هم این است که "یک توافق خوب هسته ای" برای طرف مقابل، همچنان به معنای پایان ماجراجویی هسته ای رژیم و "راستی آزمایی آن در یک پروسه طولانی" (بازرسی همه جانبه) است.

وقتی آقای کری تاکید می کند، "ما عجله نمی‌ کنیم و شتابزدگی به خرج نمی ‌دهیم و در هیچ جنبه ‌ای از این مذاکرات دچار شتابزدگی نخواهیم شد" و توافق باید "از عهده آزمونها و محکهای پیش رو بر بیاید. آن هم نه طی چند روز، چند هفته یا چند ماه بلکه محکهایی برای ده‌ ها سال" و "کاملا آماده ‌ایم که به این فرایند پایان بدهیم"، اینطور به نظر می آید که گفته باشد این گوی و این میدان... ما برعکس شما عجله ای نداریم.

در واکنش به این امر، کارگزاران جمهوری اسلامی تلاش بر این دارند که توپ شکست احتمالی مذاکرات و به تعبیر خودشان، عدم رسیدن به "یک توافق خوب هسته ای" را به زمین کشورهای مقابل بیاندازند. آنها اعلام می کنند "آمریکا تحت فشار صهیونیستها یکشبه تغییر موضع داده" تا به خیال خود با این ترفند هم از فشار داخل فرار کنند و هم در میان 6 کشور شکاف به وجود بیاورند.

محمدجواد ظریف می گوید، "طرفهای مقابل باید تصمیم بگیرند که به دنبال توافق هستند یا به دنبال فشار" و جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح، جانبداری منفعت طلبانه و همیشگی روسیه را به حساب شکاف و اختلاف نظر در 6 کشور می گذارد. پشت سر وی، ولایتی، مشاور امور بین المللی خامنه ای هم حرفهای کری و اوباما را "جنگ روانی" توصیف می کند. اما علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گیرکردن رژیم در گل را به گردن "صهیونیستها" می اندازد.

اما "یک توافق خوب" برای مردم ایران آن است که جمهوری اسلامی از بهانه تراشی و ایجاد تنش دست بردارد، به طور واضح و سریع به بازرسی تنها نهاد بین المللی که می تواند راستی آزمایی کرده و نداشتن امکان دسترسی به سلاح هسته ای را مستند کند، تن دهد. در غیر اینصورت، تنها مقصر و مسوول ادامه تحریمها و وضع حتی تحریمهای شدیدتر و وخامت بیشتر شرایط اسفناک سیاسی و اقتصادی، رژیم ولایت فقیه خواهد بود.



homa July 11, 2015 01:08 AM

خانم لیلا جدیدی خیلی ر سا تحیل کردند رژیم ج ا کاملا مشخص است که کاسه ائی زیر نیم کاسه دارد وگرنه مساله اتمی ۱۲ سال به درازا نمی کشید وهنوزهم نرسیده اند نماینده فقیه دکتر ولایتی درنهایت گفته حرف حرف رهبرست

گزارش یا اعتراض به این نظر


نادر July 11, 2015 01:32 AM

كإرهاي كه تيّم اخوندي در وين ميكنند بيشتر لوس بازي است و براي فتو آپ البته واضح ومبرهن است كه اين أفراد هيچ اراده اي از خود ندارند و مهمتر اينكه قادر به گرفتن هيچ امتيازي نيستند چون هدف ٥+١ جلوگيري از داشتن بمب اتمي اخوندي است و مساءل مربوطه هستند كه تيّم اخوندي هيچ راهي جز قبولي ندارد تنها همان كإرهاي بچه بازي بالكني براي عكس گرفتن و شايعات اغلب دروغ در مطبوعات اخوندي مثل العالم المنيتور المقبل القربيل تي وي پرس و ديگر مديا هاي بسيجي پاسداري و اخوندي است يكي از اين اقا بپرسد اگر گوشهايت از بالآي بالكن نميشنود و مجبوري هردوًگوش را بگيري چرا همان پاءين داخل يا خارج هتل گل افشاني نميكني ظاهرا تيّم ديگر اجازه ندارد با كري قدم بزند

گزارش یا اعتراض به این نظر


مرگ بر استبداد، ننگ بر مستبد July 11, 2015 02:41 AM

ممنون از خانم جدیدی برای تحلیل روشن شان۰ در این وانافسای اطلاعاتی که طرفداران رژیم و روسیه از یکطرف، و هواداران راست افراطی اسرائیل و امریکا از طرف دیگر با اطلاعات غلط و فریبکارانه فضای رسانه ای را آلوده کرده اند، اینگونه روشنگری ها بسیار سودمندند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: