آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 13 بهمن ماه 1393 = 02-02 2015

شاخص بورس نشان دهنده واقعيت‌های بازار

در حالي که در هفته گذشته شائبه دستکاري شاخص بورس موجب اعتراض سهامداران شده بود، يک فعال بازار سرمايه شائبه دستکاري شاخص را رد کرده و مي‌گويد: شاخص بورس بر اساس معيار شناخته شده بين‌المللي محاسبه شده و واقعيت‌هاي بازار را نشان مي‌دهد.

نصرالله برزني- مدير عامل کارگزاري بانک اقتصاد نوين- به محاسبه شاخص بورس اشاره کرد و با بيان اينکه شاخص بورس در سال گذشته متورم و حبابي نبوده است، اظهار کرد: شاخص بورس تهران در سال جاري از کانال 89 هزار واحد به 65 هزار واحد رسيده و با افت 25 درصدي مواجه شده است.

وي افزود: ميانگين وزني قيمت سهام شرکتها درشاخص بورس مورد محاسبه قرار مي‌گيرد بنابراين ممکن است شاخص بورس تهران افت 25 درصدي را نشان دهد اما سهم هايي در بازار وجود داشته باشد که نه تنها کاهش قيمت نداشته باشد بلکه با افزايش نيز مواجه شده باشند و بالعکس شاخص بورس افت 25 درصدي را نشان دهد اما قيمت برخي از سهم ها تا 50 درصد افت داشته باشند.

وي تصريح کرد: در بورس تهران قيمت برخي از سهم ها مثبت و قيمت برخي منفي است علاوه بر اينکه شرکت‌هاي بزرگ بازار وزن بيشتري در شاخص بورس دارند يعني هرچقدر اندازه يک شرکت بزرگ باشد، وزن آن در شاخص بيشتر است.

اين فعال بازار سرمايه شائبه دستکاري شاخص بورس را رد کرد و گفت: شاخص بورس تهران دستکاري نمي‌شود يعني امکان ندارد مسئولان بتوانند شاخص را به ميل خودشان تغيير دهند زيرا شاخص بورس بر اساس معيار شناخته شده بين‌المللي محاسبه مي‌شود و دستکاري آن عملي نيست.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: