آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 3 مهر ماه 1392 = 25-09 2013

نان برخی تجار و سياسيون در گسترش تحريم‌هاست

روزنامه مردمسالاری: از هنگامي که دولت روحاني روي کار آمد و سياست اعتدال را در پيش گرفت، با اين حال عده‌اي با واکنش‌هاي متفاوت در تلاش هستند تا آينده سياسي ايران را به همان چالش‌هاي دوره احمدي‌نژاد بکشانند و فضاي ادبيات منطقي و ديپلماسي اعتدال را به سوي فضاي افراط و تفريط دولت گذشته ببرند. دراين رابطه صفر نعيمي رز نماينده آستارا در مجلس نهم در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص بيانات اخير رهبري پيرامون نرمش قهرمانانه و تأثير آن در سياست ديپلماسي خارجي ايران گفت: ‌ به نظر مي‌رسد هيأتي که براي شرکت در مذاکرات به نيويورک فرستاده شده، كاملا به معناي «نرمش قهرمانانه» مورد نظر مقام معظم رهبري واقف و معتقد هستند و بر اساس دو اصل مهم همزيستي مسالمت آميز و حسن همجواري با كشورها عمل مي‌كند. نعيمي خاطرنشان کرد: حفظ کرامت طرفين از مسائلي است که در سياست‌هاي مورد نظر رهبر انقلاب به ميان آمده و بر اساس آن تيم مذاکره کننده در اجلاس نيويورک موظف شده بر اين اساس عمل كنند. رئيس جمهور موظف است با حضور در مجمع عمومي سازمان ملل، مواضع ايران را مطرح کند اما اين امر با جنگ و ستيز و پرخاش محقق نمي‌شود و نياز به پايبندي متقابل به اصول و ضوابط دارد و طرف مقابل مذاکره بايد اين مسأله را به رسميت شناخته و از ايجاد تنش خودداري کند.

وي با بيان اينکه در حاشيه مذاکرات ممکن است برخي كاسبان در داخل و خارج کشور كه احتمال لغو تحريم‌ها و بهبود روابط با غرب را مي‌دهند جنجال سازي كنند، گفت: در شرايطي که منافع ملي در عرصه بين الملل مطرح مي‌شود ممکن است عده‌اي در داخل کشور به دليل در معرض خطر ديدن منافع اقتصادي و تجاري، و اپوزيسيون خارج كشور به خاطر از دست دادن منابع مالي خود كه از قبل مخالفت با جمهوري اسلامي كسب مي‌كردند،شروع به حاشيه سازي كنند و با انتشار اخبار كذب و جنجالي، جبهه‌اي مقابل ملت تشکيل دهند. نعيمي ادامه داد: همواره عده‌اي هستند که به ارکان نظام پايبند نبوده و زالوصفتانه با خرج كردن از ارزش‌ها به دنبال غارت و چپاول منافع ملي هستند. اين افراد در ايران زندگي مي‌کنند اما براي ايران زندگي نمي‌کنند و نان را نه به نرخ روز بلکه به نرخ لحظه مي‌خورند. به گفته اين نماينده مردم در مجلس، اين افراد بد‌تر از منافقين بوده و در صورتي که بخواهند ساز مخالفي با نظام جمهوري اسلامي بزنند با آن‌ها برخورد خواهد شد. همچنين محمد صالح جوکار نماينده يزد در مجلس نهم گفت: سخنان و بياناتي که مقام معظم‌رهبري مطرح کردند مي‌تواند به عنوان يک راهکار استراتژيک براي مسئولان کشور باشد البته برداشت‌هاي مختلفي از اين موضوع مي‌شود اما اصل بکارگيري منطق و عقلانيت در گفت‌وگو با کشورهاي ديگر است. وي ادامه داد: اين موضوع که مسئولان و نمايندگان ايران بتوانند مواضع كشورمان را به صراحت به جهانيان منتقل كنند مهم است.رئيس جمهور نيز به صراحت اعلام كرده كه صداي مظلوميت مردم ايران را به گوش جهانيان خواهد رساند.

به گفته جوکار، رييس‌ دولت تدبير و اميد قادر است در اين اجلاس بر حفظ عزت، شرف و اقتدار خود تأکيد کرده و علاوه بر آن، دستاوردهاي خوبي در پايان مذاکرات به دست آورد. وي با بيان اينكه نان برخي تجار و سياسيون در گسترش تحريم‌هاست، گفت: يکي از مواردي که مي‌توان در مذاکرات به آن پرداخت موضوع تحريم‌هاست.همه به خوبي واقفيم كه عده‌اي از تجار داخلي و خارجي از اين تحريم‌ها چه پول‌هاي كلاني به جيب زده‌اند و به راحتي حاضر به دست كشيدن از اين منافع نيستند و مي‌دانند رفع تحريم‌ها به ضرر آنهاست. جوکار گفت: همچنين امكان كارشكني كشورهايي كه از قبل تحريم ايران سودهاي كلان كسب كرده‌اند نيز در روند بهبود روابط ايران با غرب وجود دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: