آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 29 خرداد ماه 1392 = 19-06 2013

برنامه سپاه؛ از تربیت خبرنگار تا رییس جمهور

روزآنلاین: در حالی که تا پیش از این فرماندهان سپاه پاسداران و بسیج هدف از اجرای طرح صالحین را تنها"ارتقا سطح کیفی معنویت و بصیرت بسیجیان" عنوان می کردند، یکی از فرماندهان ارشد سپاه محمدرسول الله تهران به صراحت اعلام کرد که این نهاد نظامی تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی در طرح صالحین به دنبال تربیت "خبرنگار، نماینده مجلس و رییس جمهور" برای آینده نظام است.

سرهنگ پاسدار احمد ربیعی طی اظهاراتی در تشریح اهداف و ماموریت های "طرح صالحین" همچنین گفت: "بسیج باید از وظایف و ماموریت خود که در راستای حفظ دست آورد ها و ارزش های انقلاب اسلامی است شناخت مناسبی داشته باشد و تفکر بسیجی نیز به این معنا است که بدانیم وظیفه ما در راستای اهداف بلند انقلاب اسلامی ترسیم شده است و بر همین مبنا نیز باید در این عرصه ورود پیدا کنیم."

فرمانده ناحیه بسیج میثم تمار تهران اضافه کرد که "دشمن، پس از تهدید سخت یعنی جنگ تحمیلی، در صدد جنگ نیمه سخت و در کنار آن جنگ نرم نیز بر آمد. تهدید نرمی که دشمن علیه ما داشت پس از انقلاب اسلامی شروع شد و پس از جنگ تحمیلی به اوج خود رسید."

این مقام سپاه در ادامه اظهارات خود از اعتراضات روی داده به نتیجه انتخابات مناقشه برانگ یز ۸۸ به تلخی یاد و تصریح کرد: "تهدید نرم آن ها در زمینه تهاجم فرهنگی، ابتزال فرهنگی، شبیخون فرهنگی و... ادامه یافت و هم زمان با فتنه ۸۸، وارد فاز جدیدی شد و تا حدودی نیز ما را در این زمینه «زمین گیر» کرد و تعداد قابل توجهی از جوانان، فکر ها و باور ها را از ما گرفت. از این رو باید با این اقدامات مبارزه کنیم."

وی به ماموریت های محوله به فرماندهان نهادهایی همچون سپاه و بسیج نیز اشاره کرد و گفت: "یکی از مامویت های ما و اولویت اول ما جذب آحاد مردم است و اولویت دوم، تربیت افراد مومن، ولایی، پرهیزگار، شجاع و ولایتمدار است. این افراد باید در صحنه های تربیتی، معرفتی و بصیرتی وارد شوند. سئوال این جا است که افرادی که در دامان انقلاب و اسلام باشند بهره وری بهتری دارند یا آن هایی که تربیت شده غرب و شرق هستند؟ طبیعتا دسته اول بهره وری بهتری دارند."

او همچنین تاکید کرده: "نتیجه این کار را در بعد بصیرتی نیز خواهیم دید. طبیعی است آن کسی می تواند راه را بهتر تشخیص دهد که راه را بهتر بشناسد. این اساس کار ما در شجره طیبه صالحین است... به این ترتیب بسیج فردا می تواند افرادی را برای کار «خبرنگاری، نمایندگی مجلس، ریاست جمهوری و... »معرفی کند."


اشارات مبهم نقدی

تاکید این مقام ارشد سپاه تهران در شرایطی است که پیش از این نیز سرتیپ پاسدارمحمدرضا نقدی به صورت مبهم از تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان در حلقه های صالحین برای نسل های آینده خبرداده اما بصورت آشکار حوزه فعالیت آنها را مشخص نکرده بود.

او در ۹ اردیبهشت ماه در شهر سمنان و در جمع فرماندهان سپاه و بسیج سمنان و مربیان حلقه های صالحین گفته بود: "با توجه به اینکه مهم‏ترین مسئله در حلقه‏های صالحین کیفی‏سازی است، نباید از بحث کمیت غافل شد و باید تا پایان سال ۹۲ جذب حداکثری انجام پذیرد و از آغاز سال ۹۳ افرادی رشد یافته به ترتیب به عنوان سرگروه، مربی، سرمربی و... به‏کارگیری شوند.

جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج با گفتن اینکه"آنچه می‏تواند جامعه را پیش ببرد، گفتمان‏سازی بوده و لازمه گفتمان‏سازی این است که اندیشه ولایت را در میان همه اقشار جامعه بازگو کنیم" تاکید کرده بود: "اساس و شالوده نظام صالحین بر مبنای تربیت واقع شده است و جنبه تربیت بر آموزش اولویت دارد.اهمیت طرح صالحین و ضرورت آن با توجه به نیاز کشور برای ساماندهی نسل جوان بر همگان واضح و مبرهن است."

این اظهارات درحالی مطرح می شود که در حال حاضر تعداد زیادی از اعضای سابق سپاه پاسداران و بسیج در پست های مختلفی همچون وزارت، ریاست صدا و سیما، نمایندگی مجلس وسایر پست های مختلف دولتی و غیر دولتی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فعالیت می کنند.

همچنین به طور مشخص بسیج با تشکیل شاخه های مختلف مانند بسیج دانشجویی، بسیج کارگری، بسیج ادارات، بسیج دانش آموزی، بسیج فرهنگیان(معلمان)، بسیج اصناف، بسیج هنرمندان، بسیج زنان، بسیج طلاب، بسیج رسانه و... جهت کنترل و مقابله با فعالان صنفی و مدنی مستقل در این عرصه ها نیز فعالیت می کند.

سپاه پاسداران از زمستان ۱۳۹۰ و در پی بی اعتمادی به روحانیون و طلاب حاضر در حوزه های علمیه تلاش های خود را برای راه اندازی حوزه علمیه اختصاصی سپاه و تربیت روحانیون همسو با این نهاد نظامی وآیت الله خامنه ای نیز آغاز کرده است.

سپاه و بسیج همچنین طی سالهای اخیر با تشکیل و تربیت تیم های گوناگون خبری تعداد قابل توجهی خبرگزاری و وبسایت های خبری را برای مهندسی افکارعمومی راه اندازی کرده اند و در این عرصه که به ادعای فرماندهان آنها "عرصه جنگ نرم "به شمار می رود به فعالیت و به "امید دهی" در مقابل "سیاه نمایی های دشمنان" مشغولند.


پیشینه طرح صالحین

طرح صالحین پس از انتصاب محمدعلی (عزیز) جعفری در سال ۸۶ و با دستور آیت الله خامنه ای و نظارت وی تهیه و به مدت ۲ سال تا ۱۳۸۸ به صورت آزمایشی به اجرا درآمد. حجت الاسلام حسین طائب فرمانده کنونی سازمان اطلاعات سپاه که مدتی پس از روی کار آمدن عزیز جعفری به سمت فرماندهی بسیج منصوب شده بود نیز این طرح و همچنین طرحی دیگر با نام "آیه های تمدن" را با جدیت پیگیری و از سال ۱۳۸۸ اجرای آن را به صورت رسمی آغاز کرد.

او در سال ۸۸ در ارتباط با اهداف طرح صالحین گفته بود: "اگر بخواهیم در چشم انداز ۲۰ ساله و در سال ۱۴۰۴ شاهد جامعه دینی باشیم باید از پتانسیل جوانان در بسیج برای پرورش نخبگان و تربیت نیروهای نیازمند انقلاب استفاده کرد. اگر این دو طرح (صالحین و آیه های تمدن) اجرا شود جامعه مورد نظر انقلاب در ۱۴۰۴ ساخته خواهد شد."

طرح صالحین با روی کار آمدن محمدرضا نقدی اما گسترش بیشتری پیدا کرد تا جایی که به گفته حجت الاسلام عبدالعلی گواهی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه محمدرسول الله تهران بیش از ۶۰ هزار حلقه صالحین از نیروهای بسیج در پایتخت فعالیت می کنند و همچنین به گفته سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی ۲۰۰ هزار حلقه صالحین توسط نیروهای سپاه و بسیج در سراسر کشور وجود دارد.

عبدالعلی گواهی در ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری با اشاره به دیدار فرماندهان حلقه های صالحین با آیت الله خامنه ای در ۱ آذر ۱۳۹۱ به صراحت تایید کرد که طرح صالحین با دستور رهبر جمهوری اسلامی در سپاه و بسیج تهیه و اجرایی شده است: "چندین سال پیش مقام معظم رهبری بر روی تبلیغ چهره به چهره و رو در رو «تاکید ویژه ای» داشتند و این حلقه ها نیز پیرو بیانات ایشان و در راستای تحقق بخشیدن به آن بوده است. ما اهداف مختلفی را مد نظر داشتیم که پرورش ذهن های متعالی در حلقه های معرفتی یکی از آن هاست."

در طرح های "صالحین" و "آیه های تمدن" نیروهای سپاه و بسیج، برای جذب و پرورش کودکان، نوجوانان و جوانان فعالیت می کنند. سرتیپ پاسدار حسین همدانی فرمانده سابق سپاه محمدرسول الله تهران طی اظهاراتی در سال ۸۸ و در بدو فعالیت رسمی این طرح ها در این مورد گفته بود: "ما به جهت داشتن یک سری عناصر قوی، مفید و موثر طرح آیه های تمدن را پیگیری کردیم که در این طرح نیروهای مستعد و خوش فکر را در مقاطع تحصیلی پایین شناسایی می کنیم که این شناسایی ها هم توسط معلمین بسیجی ما در مدارس صورت می گیرد، یعنی معلمین ما در مدارس موظفند این طور دانش آموزان را شناسایی و معرفی نمایند که این کار را در سطح مدارس راهنمایی آغاز کرده ایم و در آینده نزدیک در سطح ابتدایی هم به انجام می رسانیم."

همچنین حجت الاسلام سعید دسمی، معاون آموزش بسیج نیز در ۱۶ دی ماه ۱۳۸۸ "طرح صالحین" سپاه را "کارخانه بزرگ انسان سازی" خوانده و اعلام کرده بود که با اجرای این طرح " پايگاه‌هاي بسيج امروز درحقيقت بايد به كانون تربيت، تعليم و ايجاد نيروهاي جديد انقلابي تبديل شود."



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: