آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 28 فروردین ماه 1391 برابر با 2012 Monday 16 April

کلیسای "هفتوان" در سلماس در خطر نابودی است

کُردپا: کلیسای هفتوان که یکی از آثار کهن و قدیمی در روستای هفتوان ار توابع شهر سلماس می‌باشد در آستانه نابودی قرار گرفته است.

بنا به خبر رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، روستای هفتوان که یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان سلماس می‌باشد در سه کیلومتری جنوب این شهر قرار گرفته و دارای آثار تاریخی فراوانی بوده که کلیسای هفتوان یکی از آثار شناخته شده در سطح این شهرستان و حتی ایران می‌باشد.

این کلیسا که مربوط به اواخر دوران حکومت صفوی‌ها در ایران است در مورخه 19 اسفند 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما علی‌رغم این نیز این کلیسا در وضعیت اسفباری قرار گرفته و خطر ریزش دیوارهای آن و نابودی کلیسا را تهدید می‌نماید.

بخشی از کلیسا بعلت رویش انواع گیاه‌های مختلف بر دیوارهای آن به شدت دچار فرسایش شده است،بطوری‌که در بعضی نقاط موجب ایجاد ترک در دیوارهای آن شده است.

سالنی قدیمی در محوطه کلیسا تنها چند پایه از آن باقی مانده است و پیش‌بینی می‌شود اگر این روال ادامه داشته باشد کلیسا در مدت کوتاهی دچار ریزش خواهد شد.همچنین این کلیسا ده‌ها بار توسط افراد سودجو و یغماگر آثار باستانی کردستان مورد هجوم قرار گرفته و چندین بار محوطه کلیسا جت پیدا کردن اشیا تاریخی و جواهرات کنده شده است که این امر خود سبب فرسایش خاک و در نتیجه ضربه خوردن دیوارهای کلیسا شده است.

یکی از مسیحیان شهر سلماس در این رابطه میگوید: "حکومت اسلامی ایران عملا آثار مربوط به مسیحیان را نابود می‌کند و تنها نمونه هفتوان نیست! کلیسای روستای آشناک نیز توسط عده‌ای سودجو که از مسئولان رژیم هستند به چنین حال و روزی افتاده است و حتی وضع این کلیسا وخیم‌تر می‌باشد، اما چه کسی به این چیزها اهمیت می‌دهد؟ قانوان مملکت اسلامی چیزی جز نابودی این آثار را در پی نخواهد داشت".




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved