آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 25 اسفند ماه 1390 برابر با 2012 Thursday 15 March

انتقال آب کارون دغدغه جدی مردم خوزستان

امروز در حالي هيات دولت در چهارمين سفر خود وارد خوزستان مي شود که مردم اين استان انتظار دارند در اين سفر به دو دغدغه اصلي يعني پديده گرد و غبار و انتقال آب از سرشاخه هاي کارون رسيدگي جدي شود.
به گزارش مهر انتقال آب از سرشاخه هاي رودخانه کارون به اصفهان و ساير استانهاي کشور يکي از دغدغه هاي اين روزهاي مردم خوزستان است که اين کار علاوه بر اينکه پديده گرد و غبار را تشديد مي کند باعث نابودي رودخانه اي مي شود که از آن به عنوان رگ حيات و زندگي در خوزستان ياد مي شود.
پيوند ناگسستني رودخانه کارون با آداب و رسوم و شادابي خوزستانيها باعث شده مردم خوزستان اين روزها با حساسيت خاصي تبليغات مربوط به فروش اوراق مشارکت شرکت آب منطقه اي اصفهان در صدا و سيما را دنبال کنند و حسرت آنها وقتي بيشتر مي شود در انتهاي اين آگهي بازرگاني با ترغيب مردم به خريد اوراق مشارکت، هدف از اين کار را احياي زاينده رود عنوان مي کند.
به هر حال نابودي يک رودخانه و زنده کردن رودخانه اي ديگر در کشور با هيچ قانون و منطقي سازگار نيست به همين دليل مردم انتظار دارند رئيس جمهور در سفر چهارم به خوزستان، براي هميشه پرونده اين طرح جنجالي را بايگاني کند به خصوص اينکه اين بار برخلاف هميشه انتقال آب نه براي مصارف آشاميدني که براي مصارف کشاورزي و ... است. رئيس مجمع نمايندگان استان خوزستان در مجلس گفت: انتقال آب کارون به ساير استانها به طور قطع به صلاح استان و کشور نيست و غير از زيان نتيجه ديگري براي مردم استان به همراه ندارد. ناصر سوداني عنوان کرد: برخي کارهايي که دولت در خوزستان انجام مي دهد جسورانه است و صداي اعتراض مردم اين استان را در مي آورد.
وي با اشاره به اينکه جريان يافتن رودخانه اي در هر جايي ناشي از اراده و مشيت الهي است، افزود: يکي از اين کارها که باعث اعتراض مردم شده انتقال آب کارون به ساير استانها با هدف مصارف کشاروزي است که به طور قطع به صلاح استان و کشور نيست و بي شک غير از زيان نتيجه ديگري براي مردم استان به همراه ندارد.
نماينده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: رودخانه کارون که عامل اصلي ادامه حيات و زندگي در استان خوزستان است در مدت اخير آنقدر ضعيف و خشک شده که ستون فقرات آن معلوم است ولي در اين بين چه دستهاي پنهاني وجود دارد که مجوز انتقال آب کارون را صادر مي کند براي نمايندگان جاي سوال دارد. عضو کميسيون انرژي مجلس از رئيس جمهور خواست که صداي اعتراض مردم خوزستان را بشنود و مانع از انتقال آب کارون به ساير استان ها شود زيرا در شرايط فعلي استان خوزستان بيش از هر مکان و زماني به آب کارون نياز دارد. بيکاري در استاني که بيش از 50 درصد درآمدهاي کشور را تامين مي کند نيز يکي ديگر از نگراني هاي مردم خوزستان است که انتظار مي رود رئيس جمهور در سفر خود راهکارهايي براي برون رفت از اين وضعيت براي خوزستان تصويب کند.
هم اکنون برخلاف وعده مسئولان که نشان از ايجاد فرصت هاي بي شمار اشتغال در خوزستان، بيکاري اغلب خانواده هاي خوزستاني را آزار مي دهد و اين موضوع به معضلي جدي براي جوانان تبديل شده است.
در گوشه اي از اين معضل بيکاري، نماينده مردم بندر ماهشهر، اميديه و هنديجان گفت: نرخ بالاي بيکاري در بندرماهشهر و شهرهاي اطراف با وجود منطقه ويژه پتروشيمي و صنايع جانبي بالاي آن يک معادله غير منطقي است.
خليل حيات مقدم خواستار توجه و اهتمام نظر بيشتر دولت به شهرهاي محروم استان خوزستان شد و گفت: نرخ بيکاري در ماهشهر که بزرگترين صنايع پتروشيمي را دارد، اسفبار است.
وي تصريح کرد: نرخ بيکاري در بندر ماهشهر به 23/5 درصد رسيده و اين آمار بيکاري براي يک بندر صنعتي کشور و قطب پتروشيمي غيرقابل قبول است.
نماينده بندر ماهشهر، اميديه و هنديجان افزود: در کارخانه هاي پتروشيمي بسياري از افراد بومي در حال تعديل و اخراج شدن هستند که اين امر مشکل بيکاري منطقه ماهشهر را دوچندان خواهد کرد.
چهره مخروبه اغلب شهرهاي خوزستان به علت حضور در کانون اصلي جنگ نيز يکي از مشکلات استان به شمار مي رود که نشان مي دهد مقوله بازسازي مناطق جنگي يک تجربه شکست خورده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved