آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 8 اسفند ماه 1390 برابر با 2012 Monday 27 February

مصرف‌کننده ايرانی مظلوم‌ترين مصرف‌کننده در جهان است

دبيرمنطقه 7 کميسيون حقوق بشراسلامي گفت: متاسفانه مصرف‌کنندگان از حقوق حقه خود آگاهي ندارند.

به گزارش ايلنا، وحيد کاظم‌زاده طي سخناني در نشست بررسي «ارتباط حقوق رقابت با حقوق مصرف‌کنندگان» که به مناسبت نهم اسفندماه روز ملي حمايت از حقوق مصرف‌کننده برگزار شد، با بيان اينکه مصرف‌کننده ايراني مظلوم‌ترين مصرف‌کننده در جهان محسوب مي‌شود، تصريح كرد: شايسته است مردم را بيش از پيش با حقوق خودشان آشنا کرد تا هنگام خريد احساس نکنند که حقي از آنان ضايع شده است.

وي با بيان اينکه انجمن‌هاي حمايت از حقوق مصرف‌کننده در کشور از ضمانت‌هاي لازم براي دفاع از حقوق مصرف‌کننده برخوردار نيستند، ادامه داد: حمايت از حقوق مصرف‌کننده از طريق بهبود شاخصه‌هاي رقابت در بازار تامين مي‌شود زيرا وجود رقابت منصفانه و فضاي رقابتي مي‌تواند به صورت مستقيم و غير مستقيم به حفظ منافع مصرف‌کنندگان منجر شود.

دبير منطقه 7 كميسيون حقوق بشر اسلامي با بيان اينکه مصرف‌کنندگان فاقد اطلاعات لازم جهت حفظ منافع خود هستند، افزود: آگاهي از معادله بقا، آگاهي مصرف‌کننده از حقوق خود، ارائه خدمات از سوي توليدکنندگان و توزيع‌کنندگان، پيگيري حقوق مصرف‌کنندگان از طريق مراجع ذي‌صلاح، اطلاع‌رساني ملي و در سطح رسانه‌ها، به‌کارگيري مدل سنجش رضايت مشتري، همگاني کردن دفاع از حقوق مصرف‌کننده، مجاب کردن توليدکنندگان و واردکنندگان به ارائه خدمات پس از فروش و تدوين بسته‌هاي آموزشي براي عموم مردم و مصرف‌کنندگان از جمله پيش‌نيازهاي رعايت حقوق مصرف‌کننده است.

كاظم‌زاده، رقابت را مهم‌ترين روش رعايت حقوق مصرف‌کننده دانست و اظهار كرد: وقتي در بازار توليد و توزيع، رقابت ميان توليدکنندگان وجود داشته باشد، فضايي حاکم مي‌شود که در آن حقوق مصرف‌کننده تا حدود قابل توجهي رعايت مي‌شود.

وي با بيان اينکه استفاده از لباس‌هاي دست چندم موسوم به «تاناكورا» تقريبا بيش از 25 سال است كه در كشور ما باب شده و امنيت کاري توليدکنندگان البسه، کفش و پوشاک داخلي را به خطر انداخته است، خاطرنشان كرد: واردات اجناس بنجل و دست چندم چيني با شان مردم ايران سازگار نيست و شايسته است كه دلايل اقبال مردم به البسه دورريختني اروپايي تحت عنوان محصولات تاناکورا واکاوي شود.

دبير منطقه 7 كميسيون حقوق بشر اسلامي با بيان اينکه پوشاك تاناكورا و استوك اروپايي ممکن است حامل انواع بيماري‌هاي واگيردار پوستي باشد، يادآور شد: وزارت بهداشت لازم است بر واردات پوشاك قاچاق دست دوم نظارت کافي داشته باشد.

كاظم‌زاده با بيان اينکه در نظام توزيع کالا، حقوق مصرف‌کنندگان رعايت نمي‌شود، گفت: قالب کردن لباس ‌دست‌ چندم به جاي نو به مردم در ارزانسراها، حقوق مصرف‌کنندگان را نقض كرده است.

وي با بيان اينکه هدف حقوق رقابت، انجام فعاليت‌هايي موثرتر در بازارها به وسيله ايجاد چارچوبي براي فعاليت‌هاي رقابتي است، تصريح كرد: رقابت ميان شرکت‌ها عاملي حياتي براي ايجاد بازارهايي قوي و کارآمد است و به مصرف‌کنندگان ياري مي‌رساند تا محصول خوبي را به دست آورند. از سوي ديگر شرکت‌ها را تشويق مي‌کند تا با افزايش فعاليت و کاهش هزينه‌هاي توليد، انگيزه بيشتري براي نوآوري در توليد داشته باشند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved