آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 24 بهمن ماه 1390 برابر با 2012 Monday 13 February

حماس تقيه می ‌كند

صادق الحسيني
كارشناس مسائل فلسطين

روزنامه تهران امروز: در روزهاي اخير اين بحث مطرح شده كه جنبش مقاومت فلسطين (حماس) قصد دارد از ايران و سوريه جدا شود و در اين زمينه تحليل‌ها و مطالبي نيز نوشته شده است. حال آنكه بنده اعتقاد دارم چنين امري درست نيست. جدا شدن حماس از ايران و سوريه به منزله آن است كه جنبش مقاومت بخواهد ريشه‌هاي خود را قطع كند و لذا اين امر امكان‌پذير نيست. بايد گفت ايران و سوريه به عنوان دو عضو اساسي محور مقاومت مدتهاست در مقابل غربي‌ها قرار گرفته‌اند و تاوان اين مقاومت را پرداخت كرده‌اند. لذا نمي‌توان سخن از جدايي حماس از ايران و دمشق را مطرح كرد.

البته بايد به اين نكته هم اشاره كرد كه غرب و در راس آن ايالات متحده آمريكا تصميم گرفته‌اند راه طولاني و پر پيچ و خمي براي رسيدن به «پيروزي بزرگ» را طي كنند و اين پيروزي بزرگ چيزي نيست جز غلبه بر تهران. به خاطر بياوريد زماني را كه جورج بوش اعلام كرد اگر مي‌خواهيم ريشه تروريسم در منطقه را بخشكانيم بايد تهران را متوقف كنيم. به همين دليل آنها راهي افغانستان، عراق، بيروت و دمشق شدند تا بتوانند ايران را از پا بيندازند.

حماس نيز در مقابل به خوبي مي‌داند كه اگر راهش را از دمشق و تهران جدا كند گو اينكه تصميم گرفته ريشه‌هاي خود را بخشكاند. البته اين امر بدين معنا نيست كه فقط تهران و دمشق محور مقاومتند بلكه اين امت اسلامي است كه از مقاومت طرفداري مي‌كند و آنها طليعه اين مقاومت را در تهران و دمشق و بيروت مي‌بينند. لذا اسماعيل هنيه نيز به طور شفاف گفته كه ملت ايران در مقاومت فلسطين سهيم بوده و در ايستادگي اسطوره ساز جنگ 22 روزه نيز شريك پيروزي‌اند.

نكته‌اي كه بايد در اين ميان مورد توجه قرار داد آن است كه حماس در عين حال و براي جلوگيري از تفرقه و تشتت آرا و براي مقابله با تقسيم فلسطين راه اتحاد با فتح را در پيش گرفته است و تصميم گرفته كه با توقف خصومت با محمود عباس يك نوع «تقيه سياسي» را در پيش بگيرد. به قول اعراب اين استراتژي به مثابه «استراحت جنگجو» است تا بتواند از توفان ايجاد شده عليه دمشق كه غرب به‌راه انداخته و مانند يك جنگ صليبي است، سالم و سلامت بگذرد.لذا رهبري حماس با اتخاذ يك تقيه سياسي هوشمندانه تلاش مي‌كند تا با اين مانورها توفان بهار عربي كه توسط غرب در برابر بيداري اسلامي تدوين شده است را پشت سر بگذارد. چرا كه غرب در صدد است با اين برنامه گروه‌هاي اسلام گراي سياسي را صيد كرده و در تله خود دچار كند اما به اعتقاد من حماس از اين ابتلا نيز سر افراز بيرون خواهد آمد.نكته آخر آنكه اگر قرار بود حماس از ايران جدا شود، رئيس اين تشكيلات سفر خود به ايران را در سالگرد پيروزي انقلاب ايران و سخنراني در ميدان آزادي قرار نمي‌داد. ضمن اينكه اسماعيل هنيه در سخنراني خود در ميدان آزادي اعلام كرد كه به هيچ وجه من الوجوه اسرائيل را به رسميت نمي‌شناسيم و اين اطمينان را مي‌دهيم كه ما با اسرائيل سازش نمي‌كنيم.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved