آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 19 دی ماه 1390 برابر با 2012 Monday 09 January

کلاهبرداری ارزی موبایل را 30 درصد گران کرد

سایت عصر ارتباط: صراف غیرمجاز با کلاهبرداری 800 میلیون تومانی از بازار موبایل موجب افزایش 30 درصد قیمت گوشی در این بازار شد.

یکی از صرافان به‌‌نام بازار تهران که فروشگاه او در خیابان رم قرار دارد با بیش از 800 میلیارد تومان گریخت. خروج این پول از چرخه بازار، قیمت گوشی‌های تلفن همراه را تحت تاثیر قرار داده و موجب افزایش 30 درصدی قیمت گوشی تلفن همراه شده است.

این اتفاق که در روز دوشنبه هفته گذشته رخ داده، موجب بی‌اعتمادی بازاریان به یکدیگر و همچنین مشکلاتی در خصوص نقدینگی در بازار شده ‌است.

این صراف به طور غیرقانونی در بازار موبایل، آهن، طلا، سکه و ارز فعالیت می‌کرد. به گفته برخی از فعالان در بازار علاء‌الدین نیمی از این رقم متعلق به فعالان بازار موبایل بوده است.

این کلاهبردار معروف به «ک» روزانه دلار و درهم را زیر قیمت بازار به صورت حواله‌ای می‌فروخته و پس از گذشت دو هفته ارز را به خریداران تحویل می‌داده است و به این صورت اعتماد بازاریان را به خود جلب می‌کند. طبق گفته فعالان این بازار این رقم در حدود 400 میلیون درهم بوده است.

با توجه به رقم کلان خارج‌شده از چرخه بازار برخی از مال‌باختگان به دنبال پول خود و در حال حاضر به دنبال سند قانونی در خصوص دستگیری «ک» هستند. این در حالی است که قیمت درهم در بازار آزاد با قیمت 442 تومان خرید و فروش می‌شد.

برخی دیگر از فعالان بازار که حاضر نشدند نام خود را در این جدال نابرابر به میان بیاورند معتقدند این نوع کلاهبرداری‌ها در بازارهای مختلف در حال رشد است. از آنجایی که واردکنندگان کالا به صورت قانونی نمی‌توانند ارز تهیه کنند به همین دلیل به این نوع افراد که فعال غیرمجاز ارز هستند روی می‌آورند.

عده‌ای دیگر بر این عقیده‌اند که پیش‌فروش ارز و یکسری از این نوع معاملات یک معامله عقلایی به شمار می‌رود که در حال حاضر این نوع از معاملات در بازارها رواج پیدا کرده است.

آشفتگی موجود در بازار ارز امکان خرید آسان آن را از بین برده و برخی از فعالان بازار به اجبار از این صرافی‌های غیرمجاز به صورت پیش‌فروش ارز تهیه می‌کنند و این راه سوءاستفاده را برای این افراد سودجو هموار می‌کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved