آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 9 آذر ماه 1400 = 30-11 2021

برجام؛ نماینده روسیه: شرط آمریکا/دوباره پاره می‌کنیم!

یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکا که مواضع بسیار تندی در قبال جمهوری اسلامی دارد در جریان مذاکرات وین برای احیای برجام در پیامی تند گفت که در صورت روی کار آمدن جمهوری‌خواهان، مجدداً هرگونه توافق با رژیم ایران از بین خواهد رفت.

سناتور تام کاتن در صفحه توییتر خود در این باره نوشت: توافق هسته‌ای (جو) بایدن-ایران حتی از آنچه قبلا حاصل شده بود بدتر خواهد بود و وقتی جمهوری‌خواهان (در آمریکا) قدرت بگیرند، مجدداً آن را پاره خواهند کرد.

این سناتور جمهوریخواه گفت: دولت بایدن حاضر نیست رژیم ایران را به خاطر باج خواهی اتمی، حمایت از تروریسم و حملات به نیروهای آمریکایی و متحدان ما پاسخگو بداند و تیم خود را برای مذاکره درباره تسلیم شدن آمریکا در برابر آیت الله ها به وین فرستاده است.

روسیه: هیچ چیزی تغییر نکرده است

در حالیکه هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به خبرنگاران گفته ارزیابی بسیار مثبتی از گفتگوهای روز دوشنبه دارد، نماینده روسیه امروز اعلام کرد در فرایند کنونی مذاکرات برجام، هیچ چیزی تغییر نکرده و سیاست فشار حداکثری آمریکا به قوت خود باقی مانده است.

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی وین اظهار داشت که ایران برای انجام مذاکرات مستقیم با آمریکا در خصوص برجام و بازگشت آمریکا به این روند آمادگی ندارد.

وی در ادامه بیان داشت: در اینجا هیچ چیزی تغییر نکرده است و سیاست فشار حداکثری ترامپ به قوت خود باقی مانده است. آمریکایی ها برای کنار گذاشتن فشار حداکثری آعلام آمادگی می کنند، البته در صورت دستیابی به نتایج دلخواه خود در معامله هسته ای اما فعلا همان خط‌ مشی قبلی را پیاده می کنند.

اولیانوف در پیام توئیتری دیگری نوشت: ایالات متحده تأیید کرده که حاضر است تمامی تحریم‌های مغایر با مفاد توافقات صورت گرفته در چارچوب برجام را لغو کند، به این شرط که ایران بطور کامل به اجرای شرایط توافقنامه بازگردد.

این دیپلمات روس در عین حال افزود: البته در مذاکرات دیپلماتیک چندجانبه، شیطان در جزییات لانه می‌کند.

این در حالیست که وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای نوشت: تمامی مشارکت کنندگان در مذاکرات وین تاکید کردند به دنبال دستیابی هر چه سریع‌تر به نتایج مثبت در مذاکرات هستند.

غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم در ایران؟

در همین حال دولت اسرائیل اطلاعاتی را در اختیار آمریکا و چند کشور اروپایی قرار داده که نشان می‌دهد رژیم ایران در حال آمادگی فنی برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد است.

به نقل از سایت " آکسیوس"، با استناد به دو منبع آمریکایی، سرویس های اطلاعاتی اسرائیل در هفته‌های اخیر اطلاعاتی را در اختیار آمریکا و چند کشور اروپایی قرار دادند مبنی بر اینکه رژیم ایران می تواند طی چند هفته به چنین سطح بالای غنی سازی دست یابد.

خبرگزاری بلومبرگ هم روز سه‌شنبه ۹ آذر نوشت، مواضع افراطی رژیم ایران در آغاز دور ششم مذاکرات نشانه آشکاری است مبنی بر این‌که تهران مذاکرات را جدی نمی‌گیرد.

به گزارش العربیه، این منبع نوشت: رژیم ایران اصرار دارد که آمریکا تمام تحریم‌های اقتصادی، از جمله تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر و هنجارهای بین‌المللی، را به‌عنوان پیش‌شرطبازگشت به برجام لغو کند.

این خبرگزاری در ادامه می‌افزاید، اگر درخواست اول رژیم ایران مسخره باشد، درخواست دوم آن غیرممکن است. بایدن بارها بطور آشکارا بیان داشته که می‌خواهد آمریکا را به توافق هسته‌یی بازگرداند، اما هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا نمی‌تواند تضمین کند که ساکن بعدی کاخ‌سفید همان مسیر وی را دنبال خواهد کرد.

بلومبرگ با بیان این‌که، دو راه برای به حداقل رساندن احتمال خروج رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا از برجام وجود دارد. یک راه این است که رژیم ایران توافق برجام با آمریکا را به معاهده‌ تبدیل کند که به تصویب سنا برسد.

راه دیگر این است که رژیم ایران برنامه تسلیحات اتمی خود را که از آن برای تهدید همسایگان و جهان استفاده می‌کند کنار بگذارد. اما هیچ نشانه‌ای در دست نیست که جمهوری اسلامی بخواهد هیچ‌کدام از این دو مسیر را پی بگیرد.

حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی در این باره گفته: هیات اعزامی به وین منتقد برجام است، چطور می‌خواهد آن را احیا کند؟

وی نسبت به احیای برجام ابراز بدبینی کرد و گفت: خوش بین نیستم که توافقی تحت عنوان احیای برجام بتواند بلافاصله شکل بگیرد، اما توافق موقت می‌تواند حاصل شود.

این نماینده سابق مجلس توافق موقت مد نظرش را نوعی «آتش بس» خواند و افزود: فضا به حدی تنش‌آلود شده که نیاز به آتش بس داریم.



ب.د.د. November 30, 2021 02:32 PM

هنگامیکه برجام یک جریان گلوبالیست دورغگوست و رژیم نه اشخاص متخصصش را دارد و نه توانمندی اتمی هیجی را هم نمی توان تغییر داد به جز کش دادن آن و ماست مالی کردن دادبشری در ایران و نگهداری اسلامی بجای نوزائی فرهنگ و حکومت ایرانی شوربختانه رکود آگاهی کنشگران سیاسی همان رکودیست که همیشه دوشمن قهرمان و مورد اعتماد ما باقی مانده است برجام یک مقوله دورغ سیاست اسلام پرور گلوبالیسم است و بس

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: