شنبه، 23 بهمن ماه 1395 = 11-02 2017عروسی باشکوه در اورامان تخت کردستانپیرشالیار، جشن زرتشتی مردم هورامان انتخاب خبر: پیرشالیار یکی از مراسمی باستانی است که مردم اورامان برگزار میکنند. اورامان یا به زبان هورامی، هورامان، به معنی جایگاه خورشید است. بنا به اظهارات فریدون جنیدی، استاد زبان پهلوی، زبان محلی این منطقه با زبان پهلوی ساسانی تطابق آشکاری دارد. ریشه این جشن کجاست؟ از نحوه برگزاری جشن که بانوعی رقص مذهبی انجام میپذیرد و احترام قائل شدن به مظاهر طبیعی چون سنگ و درخت، و نیز نشانهای زیادی که در فولکلور این منطقه وجود دارد، همگی نشان دهنده باستانی بودن این مراسم است. خانه پیرشالیار که «چله خانه» و چهل که در مظاهری نظیر چهل ستون و چهل چراغ و آیین و رسوم مرکزی ایران آمده نشان از مزدایی بودن این جشن دارد.از سوی دیگر نسبت پیر که به وی میدهند و به مریدانش که ماموستا میگفتند{به معنی استاد در زبان پهلوی} خبر از باستانی بودن این مراسم میدهد. از سوی دیگر دین باستانی مردم این منطقه زرتشتی بوده است و وجود آتشکده هایی که در اطراف پاوه و اورامان وجود دارد و باتوجه به اسم خود هورامان که به معنی سرزمین خورشید است، قول اول که این جشن را زرتشتی میدانند، صحیح تر است. پیرشالیار کیست؟ شخصیت اول که در لابلای کتب تاریخی وجود دارد و مستند است، مشهور به(پیرشالیاره سیاوه) است، پسر جاماسب(۱۵۰)ق.م است. پیرشالیار دوم: مصطفی ابن خداداد، مردی فاضل و عارف .این شخصیت بعد از انتشار آئین اسلام در منطقه هورامان در زمان شیخ عبدالقادر گیلانی می زیسته و از منسوبان وی بوده است ایشان آشنای افکار پیرشالیاره سیاو بوده، کتاب معرفت او را بازنگری کرده و احتمال دارد بر اساس منهج دینی و رنگ و صبغهی احکام اسلامی تغییراتی در آن داده باشد. از جمله این کرامات عجیبی که درباره او روایت میکنند، ماجرای شفا یافتن «شاه بهار خاتون» دختر شاه بخارا است که «پیر شالیار» او را شفا میدهد. ولی به نظر میرسد که اصل جنش از پیرشالیار اول که بر طریقت زرتشتی بوده است،نشئت گرفته است. بنا به گزارش وبسایت خبری کردنیوز، پیرشالیار فرزند جاماسب، یکی از رهبران و مُغان آیین زرتشت بوده که در اورامان می زیسته است، وی مردی دانا و آگاه با طبعی روان بود این مغ کتابی را به نام «مارفه تو پیرشالیار»(معرفت پیرشهریار) به اورامی به نظم درآورده است مشتمل بر امثال و حکم و پند و اندرز با ذکر نکاتی چند از آداب و رسوم آیین باستانی و تاکید و توصیه در جهت حفظ و نگهداری آن. نسخه ی این کتاب اکنون کمیاب است و فقط عبارات و ابیاتی از آن را برخی از مردم آن سامان از بر دارند و در مواردی به جای ضرب المثل به کار می برند. در این کتاب منظوم، بعد از هر دو بیت، بیتی تکرار شده است به این مضمون: شاهین سپنتا هم باتوه به وجود شواهد بیشماری این جشن را مزدایی مینامد و میگوید: به گواهی آثار بجا مانده در این منطقه همچون آتشگاه پاوه و یا کوه «دالانی »، مردم این منطقه پیش از ورود اسلام، یکتاپرست و پیرو آیین مزدیسنا بودهاند و به گواهی پژوهشهای مردمشناسی، پیش از آن، آیین مهر نفوذ گستردهای در میان مردم این منطقه داشته و در سدههای بعد حتی با گسترش آیین زرتشت و سپس دین اسلام، هنوز تاثیرات ژرف آیین مهر را در همه جنبههای زندگی این مردم می توان یافت. پیرشالیار و ناراحتی مفتیهای اهل تسنن «شیخ محمد مردوخ کردستانی» در مورد پیرشالیار میگوید: «پیرشهریار، مؤلف کتاب مذکور(ماریفهت) چنانکهاز نامشهم پیدا است، شکی نیست که زرتشتی بوده». رشید یاسمی تاریخدان برجسته کرد هم ،در کتاب «کُرد و پیوستگی نژادیاو» میگوید: « از فضلاء و محترمان کردستان شنیدهاَم که در اَورامان پیری روحانی از مُغان زردشتی بوده موسوم به پیرشهریار(که به زبان هورامی او را پیرشالیار خوانند) از او کتابی باقی است بنام» مارِفَتوپیری»(معرفت پیرشهریار) و نزد مردم اورامان بسیار محترم است و بهدست خارجی نمیسپارند. او در ادامهی مطلب خود میافزاید که: عدهای معتقدند که پیر دیگری هم به این نام بوده، هم عصر شیخ عبدالقادر گیلانی(اواخر قرن پنجم هجری) که با شیخ ارتباط داشته و او را پیرشالیار ثانی میگویند. معروف است که این پیر حضرت محمد(ص) را در خواب دیده، اسلام آورده و نام خود را مصطفی نهاده» بنا به گزارش وبسایت انسانشناسی و فرهنگ، «محمد بهاالدین» در کتاب دیوان پیرشالیار زرتشتی، به دو پیرشالیار باور دارد و میگوید: «پیرشالیار پسر جاماسب، یکیاز رهبران دینی زرتشتی است. در منطقهی هورامان، آنطور که میگویند، عبادت هورمزد را فقط مردانی برعهده داشتهاند که رهبر دینی بودهاند و بقیه مردم از این کار معاف بودهاند.» با اینهمه مفتیان اهل تسنن در منطقه اظهار میکنند که پیرشالیار پیرو اسلام و بر مذهب شافعی بوده است. بنا به گزارش ایسنا، مفتی اهل تسنن خواستار جلوگیری از برگزاری این جشن شده است. ماموستا ملا علی مقدمی گفت: اصلا چنین مراسمی نبوده و دیگر چیزی از مراسم «پیر شالیار» باقی نمانده است. وی در جای دیگر در مورد بخشی از مراسم پیرشالیار افزود: مردم اعتقاد دارند، سنگ سفیدی که در آرامگاه «پیر شالیار» وجود دارد و هر سال در مراسم «کومسا» شکسته میشود، رشد میکند، در حالی که این فقط یک افسانه است. بگذارید این مردم زیبا گمنام بمانند تو رو خدا یکاری نکنید اونجا هم مسجد بسازند |