آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 13 مرداد ماه 1393 = 04-08 2014

جفای بزرگ علوم انسانی در حق مکتب امام

جفاي بزرگ علوم انساني در دانشگاه‌هاي ايران در حق مکتب سياسي امام(ره)

معاون فرهنگي و اجتماعي سپاه با اشاره به زوايايي از مکتب امام خميني(ره) و با انتقاد از عدم پرداخت جدي به اين انديشه و مکتب مترقي در دانشگاه‌هاي کشور گفت: بزرگترين جفاي علوم انساني در دانشگاه‌هاي ايران در حق مکتب سياسي امام بوده است.به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري تسنيم، حميدرضا مقدم‌فر در جمع صدها نفر از دانشجويان شرکت‌کننده در طرح "خط امام (ره)" در دانشگاه تبريز، طي سخناني با موضوع انديشه سياسي امام خميني(ره) ضمن تاکيد بر اين نکته که "بدون هيچ‌گونه تعصب و اغراقي، بايد گفت که بهترين منبع براي دسته‌بندي و شناخت ابعاد انديشه امام خميني(ره) چه در عمل و چه در عرصه نظر، امام خامنه‌اي است" خاطرنشان کرد: دانشجويان در اين راستا بويژه مي‌توانند براي يک نگاه جامع و کلي به انديشه امام به دو سخنراني مهم رهبر معظم انقلاب در سالگرد ارتحال بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي در سالهاي 1383 و 1390 مراجعه و بر روي آن تحقيق کنند.وي با بيان اينکه رهبر معظم انقلاب در سخنراني 14 خرداد 1383 و 1390، از انديشه سياسي امام تعبير به "مکتب امام" کردند که خود همين تعبير حائز اهميت فراواني است، تصريح کرد: "مکتب" عنواني بسيار فراتر از دکترين و گفتمان بوده و در درون خود مي‌تواند دکترين‌‌ها و گفتمان‌‌هاي بسياري را جاي دهد. بنابراين امام(ره) يک مکتب بسيار مهم را در قرن بيستم تاسيس کردند که همچنان که رهبر معظم انقلاب مي‌فرمايند: "امام در مکتب سياسي خود زنده است، و تا اين مکتب سياسي زنده است، حضور و وجود امام در ميان امت اسلامي، بلکه در ميان بشريت، منشأ آثار بزرگ و ماندگار است."وي با بيان اينکه "دسته بندي جامعي که توسط رهبر معظم انقلاب در سالهاي 83 و 90 ارائه شده، نيازمند شرح و تبيين در مجامع دانشگاهي و توسط اساتيد و فرهيختگان است" اظهار داشت: آنچه موجب روشنتر شدن بيش از پيش اهميت، جامعيت و وزانت مکتب امام خميني(ره) مي‌شود، مقايسه تطبيقي اين مکتب با تئوري‌ها و مکاتب سياسي فلسفي غربي است.مقدم‌فر تاکيد کرد: با اين حال متاسفانه تاکنون اقدام مهم و قابل توجهي براي معرفي مکتب سياسي امام(ره) به عنوان يک مکتب سياسي جامع و کامل صورت نگرفته و کمتر پايان‌نامه‌اي است که اينگونه مقايسه‌هاي تطبيقي در آن صورت گرفته باشد. و اين نشان‌دهنده وضعيت اسفناک علوم انساني در کشورمان است که هنوز به مکتب سياسي بسيار برجسته و فوق‌العاده حضرت امام (ره) توجه چنداني نکرده و به انديشه امام(ره) که به اعتقاد بسياري از انديشمندان "مسير تاريخي بشريت" را تغيير داد، تنها در حد يک کتاب بسيار مختصر و تقريباً تشريفاتي آنهم فقط در دانشگاه آزاد و با عنوان "وصاياي امام خميني(ره)" بسنده مي‌شود.وي افزود: جالب آنجاست که همين درس (وصاياي امام خميني(ره)) هم در دانشگاه آزاد چندان جدي گرفته نشده و براي بسياري از دانشجويان، نمره اين درس در کارنامه هم هيچ تاثيري ندارد. اين از لطايف گريه‌دار روزگار ماست.مقدم‌فر همچنين خاطرنشان کرد: البته طي يک سال اخير اقدامات خوب و قابل تقديري براي تحول در علوم انساني توسط کارگروه علوم سياسي شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني آغاز شده است که اميدواريم تلاش‌هاي اين گروه در اين راستا به نتايج مطلوب بينجامد.وي در بخش ديگري از سخنان خود به نظرات تعدادي از انديشمندان غربي راجع به انقلاب اسلامي ايران که به رهبري امام خميني(ره) انجام شد اشاره کرد و گفت: پيتر برگر که يکي از بزرگترين جامعه‌شناسان دين و از مهمترين نمايندگان پيش‌بيني کننده سکولاريزم در دهه هاي شصت و هفتاد و پيش از انقلاب اسلامي به عنوان روند قطعي و حتمي جهان است، بعد از انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) کاملاً از اين ديدگاه خود عدول مي‌کند.مقدم‌فر افزود: برگر در نظريات خود "سکولاريزم" را پايان حتمي تاريخ عنوان مي‌کرد ولي بعد از انقلاب اسلامي ايران و بازگشت دين به جامعه، مي‌گويد که ديگر تز و فرضيه آنها قابل دفاع نخواهد بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: