دوشنبه، 24 تیر ماه 1392 = 15-07 2013امام حسین شهید عدالت است نه اعتدال"اعتدال" در برابر "عدالت" انحراف است اگر در زیارت جامعه به خاندان عصمت و طهارت (ع) عرض میکنیم: شما ساسه العباد هستید، سیاستمداران بندگانید، برای همین جهت است، که اینها حامی عدلند، نه اعتدال! اینها برابر اقتضای هویت حرکت میکنند، نه تقاضای وهم و خیال، یا تقاضای شهوت و غضب. ولی وجود مبارک حسین بن علی بن أبیطالب (ع) مانند معصومان و انبیاء و اولیاء دیگر، حامی عدلند. حوزه اقتضاء را تشریح میکنند، برابر مقتضای آن اقتضاء، کالا عرضه میکنند، نه برابر تقاضا! آنکه برابر (تقاضا) کالا عرضه میکند، او گرفتار تعادل است و از عدل محروم است. آنکه برابر «اقتضاء» کالا عرضه میکند، او حامی عدل است، هم خودش سعید است، و هم جامعه را به سعادت میرساند. فطرت انسان و هویت انسان، حق را میطلبد. متن کامل سخنرانی و نیز فیلم آن تقدیم میگردد:
دریافت فیلم سخنان آیت الله جوادی آملی سالار شهیدان (ع)، جانشین راستین پیامبر أعظم (ص) عصاره «غدیر خونین کربلا» این است که من کنت مولاه فهذا حسین مولاه. چرا حسین بن علی (ع) همتای علی بن أبیطالب (ع)، جانشین راستین رسول گرامی است؟ زیرا او انسان کامل معصوم و منصوب و منصوص از طرف خدای سبحان است، و پیامها را از پیامبر دریافت کرده و درست دریافت کرده، و درست ضبط کرده، و درست بیان کرده است. اگر پیامبر (ص) در این ۳ بخش، معصومانه وحی را دریافت میکرد، یعنی معصومانه دریافت، معصومانه ضبط، معصومانه املاء و انشاء و ابلاغ میکرد، وجود مبارک انسان کاملی مثل حسین بن علی از راه پیامبر و به وسیله پیامبر (ص) همه معارف الهی و حکم حق را معصومانه دریافت، معصومانه ضبط، و معصومانه ابلاغ میکرد. لذا جریان من کنت مولاه فهذا حسین مولاه درباره آن حضرت صادق است، و تفاوت اصلی غدیر کربلا و غدیر خم این است که آن برکه را آب پر میکرد، و این گودال قتلگاه را خون. در نوبت قبل به این قسمت رسیدیم که رسول گرامی فرمود علم راستین سه بخش است آیه محکمه است فریضه قائمه است سنت عادله است. همین بیان راسالار شهیدان علماً، عملا، قولا و فعلا تبیین و ترسیم کرده است و تا به اینجا رسیدیم که وجود مبارک حسین بن علی حامل عدل بود نه اعتدال برخی از سیاستمدارها یا برخی از اقتصاد دانان، طرفدار تعادل و اعتدالند. یعنی هر چه مردم میطلبند، ما باید عرضه کنیم، یعنی تعادل تقاضا و عرضه. خواه تقاضای آنها به مقتضای فطرتشان باشد، یا نباشد، خواه تقاضای آنها به اقتضای دین باشد، یا نباشد، خواه تقاضای آنها به اقتضای وحی الهی منظّم شده باشد، یا نباشد! اینها کالای سیاست میفروشند. اینها سیاست فروشند، مثل کالا فروش، اینها جامعه فروشند، مثل کالا فروش. ولی وجود مبارک حسین بن علی بن أبیطالب (ع) مانند معصومان و انبیاء و اولیاء دیگر، حامی عدلند. حوزه اقتضاء را تشریح میکنند، برابر مقتضای آن اقتضاء، کالا عرضه میکنند، نه برابر تقاضا! آنکه برابر (تقاضا) کالا عرضه میکند، او گرفتار تعادل است و از عدل محروم است. آنکه برابر «اقتضاء» کالا عرضه میکند، او حامی عدل است، هم خودش سعید است، و هم جامعه را به سعادت میرساند. فطرت انسان، هویت انسان، حق را میطلبد. خواستههای کاذب انسان و جواب منفی اولیای خدا به آنها شناخت «فطرت»، تنها راه شناخت نیازهای واقعی انسان هویت جوامع بشری مقتضی تمدّن صادق است، مقتضی نهضت خونین است، مقتضی کربلای صادق است، مقتضی حکومت عدل است، باید به مقتضی درونی پاسخ داد، نه طبق تقاضا که در بخش اندیشه از وهم و خیال نشأت گرفته است ، و در حوزه انگیزه از شهوت و غضب. اگر چیزی در بخش اندیشه از عقل نظری تام مدد بگیرد، و در بخش انگیزه از عقل عملی کامل که به "ماعبد به الرّحمن و اکتسب الجنان" استمداد کند، آن اقتضاء حق است، مقتضای آن اقتضاء، حق است، باید به او پاسخ داد، ولو به ریختن خون و تحمّل شهادت و اسارت. قیام حسینی، پاسخ به نیاز حقیقی جامعه، و نه تقاضای مردم سیاستمداری معصومین (ع)، در حمایت از «عدل» و دوری از (اعتدال) بیانات آیت الله جوادی آملی (دام ظلّه العالی) در برنامه تلویزیونی (غدیر خونین کربلا) قم ـ دی ۱۳۸۷ |