استقبال رسانههای فرانسه از فيلم ضد جمهوری اسلامی
خبرگزاری فارس: رسانههای فرانسوی با اکران فیلم ضدایرانی «یک خانواده محترم» آن را فیلمی سیاسی درباره خشونت در ایران معرفی کردند.
این روزها فیلم ضدایرانی «یک خانواده محترم» با دهها سالن در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه در حال اکران است و تبلیغات متعددی در این زمینه در مترو و دیگر اماکن این شهر برای این فیلم شده و بوغهای تبلیغاتی فرانسه به حمایت از آن پرداختهاند.
در این بین روزنامهها و پایگاه مشهور فرانسوی به بررسی این فیلم پرداختهاند که از جمله آنها روزنامه مشهور «لوموند» است که در مطلبی با عنوان «یک خانواده محترم؛ آرمانگرایی و مافیایی» با اشاره به داستان فیلم مینویسد: ژان پیر ملویل فیلمساز فرانسوی این فیلم را آرمانی در برابر خشونت جهانی میداند که به صورت هوشمندانهای از صحنههای آرشیوی جنگ ایران و عراق و رابطه آن با سرنوشت [خشونتبار] یک خانواده در آن استفاده شده است.
وی میافزاید: این همان خشونتی است که در تهران دیده میشود و همه به دنبال سوء استفاده از «آرش» هستند.
«یک خانواده محترم» ادامه فیلم «دایره» جعفر پناهی و فیلمهای فرهادی است
نویسنده مطلب روزنامه «لوموند» با اشاره به تصویر زنان ایرانی در این فیلم، تاکید میکند: این همان روند فیلم «دایره» جعفر پناهی و همچنین فیلمهای فرهادی است.
بنابر این گزارش، مجله لوپوئن نیز در مطلبی، «یک خانواده محترم» را تابلوی نقاشی از وضعیت واقعی امروز ایران میداند و با اشاره به داستان آن و نقش آرش، می نویسد: فیلم از آرشیوهای جنگ ایران و عراق استفاده کرده است و مسعود بخشی خود گفته است که این فیلم را به عنوان آینهای از ایران به تصویر کشیده است.
نویسنده با اشاره به نقش زنان و همچنین نقش حامد و پدر و پدربزرگش در این فیلم به عنوان نماد فساد [سیاسی و مالی] در ایران، میافزاید: «یک خانواده محترم» یک فیلم سیاسی است همانطور که مسعود بخشی هم در جایی میگوید ایران امروز روسیه دوره برژنف نیست.
پایگاه شبکه تلویزیونی «فرانس 24» نیز در مطلبی درباره فیلم «یک خانواده محترم» این فیلم را معرفی جامعه غیرمنعطف و پرتناقض ایران میداند و مینویسد: «یک خانواده محترم» فیلمی سیاسی است که از یک جامعه درگیر خشونت سخن میگوید.
وی با اشاره به برخی صحنههای آرشیوی این فیلم، میافزاید: این فیلم تناقض مضحکی را به تصویر میکشد که خانواده [شهیدی] محترم است که در عین حال فاسد است.
نویسنده پایگاه «فرانس 24» همچنین به نقش زنان در این فیلم اشاره میکند و مینویسد: این فیلم زنانی را به تصویر کشیده است، که هر کدام نمادی از زن ایرانی هستند، یکی نماد وسواس و دیگری نماد ناخالصی است.