روزنامه ابرار: نويسنده رمان «قديس» گفت: آنچه به عنوان رمان دينى تاكنون در ايران منتشر شده، حاصل دغدغه مندى شخصى نويسندگان است و بر اين اساس با توجه به كم ا قبالى فعلى نويسندگان جوان فعلى به نوشتن با اين درون مايه، وضعيت نشر اين آثار دينى روز به روز در حال بدتر شدن است. ابراهيم حسن بيگى در گفتگو با مهر با اشاره به اينكه در دهه هاى ۶۰ و ۷۰ ادبيات و رمان نويسى دينى به نوعى صاحب متولى بوده و الگوسازى از شخصيت هاى دينى در داستان در راستاى آموزش عمومى توجيه مى شد، تصريح كرد: در آن سال ها همه دغدغه داشتند. آرمان ها هنوز بود. مردم هم به شدت مواظبش بودند و خود حضرت امام (ره) هم به شدت مراقبت مى كرد. وى در ادامه گفت: امروز اما اين ماجرا فرق كرده است. مضيقه هاى مالى در نشر وارد شده اند و متولى هاى دولتى و حتى غيردولتى آن نيز ديگر دغدغه مندى براى انتشار اين آثار حس نمى كنند؛ در حالى كه به نظر مى رسد فاصله گرفتن ما از آرمان ها بايد ايجاب كند كه بستر بهترى براى نمايش اين دغدغه ها فراهم باشد، اما آنچه امروز مى بينيم اين است كه وضعيت نشر آثار دينى از قضا در حال بدتر شدن است و نويسنده ها نيز كمتر به آن اقبال نشان مى دهند. حسن بيگى افزود: در حوزه نشر رمان دينى آنچه تا به حال رخ داده، حاصل دغدغه هاى شخصى بوده است. ما در آن سال ها احساس خطر مى كرديم از اينكه آرمان ها زير سئوال برود. نوعى احساس خطر مى كرديم و آن شرايط موقعيت را براى نوشتن بيشتر فراهم مى كرد و خب الآن اين دغدغه مندى ها وجود ندارد. وى با اشاره به موضوع رمان «قديس» كه به روايتى تاريخى از زندگى امام على (ع) بازمى گردد، گفت: على (ع) براى من يك الگو است. الگويى كه هنوز و همواره مى تواند براى مطرح شدن حرف هاى تازه اى داشته باشد. من هم درست در زمانه اى كه دين با تئورى هاى اجتماعى موجود در زندگى روزمره ما همخوانى ندارد سعى كردم او و كلامش را از خاستگاه حقيقى آن روايت كنم. حسن بيگى تاكيد كرد: در ثبات و بقاى دين اسلام كه شكى نيست. دغدغه من بقاى نسبت ميان دين و آدم ها بود و نوعى آشتى دادن آنها باهم. «قديس» روايتى مستند از دوران خلافت امام على (ع) است كه خواننده آن حس نمى كند به عنوان مثال متنى از نهج البلاغه را خوانده است، ولى دقيقا متن نهج البلاغه است كه با روايت داستانى عجين شده و بار ديگر كلام حضرت را به مخاطبان رمان يادآورى مى كند.