آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 19 تیر ماه 1401 = 10-07 2022

واکنش جشنواره فیلم برلین به بازداشت فیلمساز ایرانی

مدیران جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (برلیناله) ضمن ابراز نگرانی عمیق از بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، دو فیلمساز ایرانی، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند که این دو فیلمساز را آزاد کنند.

ماریته ریسِن‌بیک و کارلو چاتریان، مدیران برلیناله در بیانیه‌ای که از سوی این جشنواره منتشر شده، اعلام کردند: «بهت‌آور است که هنرمندان به دلیل تلاش‌های مسالمت‌آمیز خود علیه خشونت بازداشت می‌شوند.»

در بیانیه جشنواره فیلم برلین همچنین تأکید شده است که این جشنواره «اساساً به آزادی بیان و آزادی هنر متعهد است و از این رو، جشنواره به زندانی شدن این دو کارگردان اعتراض می‌کند.»

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، شامگاه جمعه اعلام کرد رسول‌اف و آل احمد به اتهام «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» در جریان ریزش ساختمان متروپل آبادان دستگیر شده‌اند.

این دو کارگردان از امضاکنندگان بیانیه بیش از صد سینماگر ایرانی با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» بودند که علیه سرکوب مردم معترض ایران به دست نیروهای نظامی منتشر شده بود.

پس از دستگیری رسول‌اف و آل احمد، حدود ۲۰۰ تن از سینماگران و فعالان فرهنگی ایران با انتشار بیانیه‌ای بازداشت این دو را محکوم کردند.

فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته رسول‌اف در سال ۲۰۲۰ برنده خرس طلایی بهترین فیلم در برلیناله شد.

این جشنواره در بیانیه خود تأکید کرده که رسول‌اف در فیلم‌هایش به «وضعیت اجتماعی کشورش» می‌پردازد.

همچنین حدود ۲۰۰ تن از سینماگران و فعالان فرهنگی ایران روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، سینماگران امضاکننده بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» را محکوم کردند.

این بیانیه که به امضای چهره‌هایی چون اصغر فرهادی، جعفر پناهی، بابک احمدی، رضا درمیشیان، ترانه علی‌دوستی و عبدالرضا کاهانی رسیده است، بازداشت آقای رسول‌اف و آقای آل احمد را «یورشی برنامه‌ریزی‌شده» توصیف کرده است. رادیو فردا



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: