آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 20 اسفند ماه 1400 = 11-03 2022

اوکراین؛ آيا پوتین جنایت خود در سوریه را تکرار خواهد كرد؟

مقدمه‌ چینی روسیه برای استفاده از سلاح شیمیایی؛ همان داستان سوریه!

شانزدهمین روز هجوم روسیه به اوکراین با ادامه حمله‌های سنگین توپخانه‌‌ای و هوایی ارتش روسیه علیه شهرهای مهم اوکراین ‌آغاز شد. به گفته مقامات محلی ادامه بمباران در ماریوپل این شهر را به «جهنم» تبدیل کرده است و مردم نمی‌توانند از آن خارج شوند. اقدام روز چهارشنبه روسیه در بمباران یک زایشگاه در این شهر «نسل‌کشی و جنایت جنگی» توصیف شده است.

در همین حال رییس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدیویی با اشاره به ادعای روسیه درباره سلاح شیمیایی در اوکراین و فعالیت‌های بیولوژیکی آمریکا در این کشور گفت: «هیچ سلاح کشتار جمعی یا شیمیایی در اوکراین تولید نشده است.»

ولودیمیر زلنسکی، ابراز نگرانی کرد که این ادعای مسکو درباره متهم کردن کی‌یف در واقع نشانه‌ای از برنامه‌ریزی برای حمله شیمیایی روسیه باشد. زلنسکی گفت: «بارها ثابت شده است، اگر می‌خواهید ببینید برنامه روسیه چیست ببینید دیگران را به چه چیزی متهم می‌کند.

نگرانی در غرب

مقامات غربی در مورد احتمال توسل روسیه به تسلیحات شیمیایی علیه شهرهای اوکراین هشدار داده و گفته‌اند که ممکن است نیروهای روسی برای پاکسازی مناطق شهری این نوع تسلیحات را به کار ببرند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، گفته است که ممکن است روسیه در حال زمینه‌سازی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی باشد.

در روزهای اخیر، مقامات روسی از جمله وزیر خارجه و رسانه‌های آن کشور که تحت تسلط دولت هستند، گفته‌اند که دولت اوکراین بدون اطلاع سازمان ملل یا ناظران خارجی و مردم این کشور، همراه با آمریکا به تولید و انبار کردن تسلیحات شیمیایی مبادرت کرده بود تا از آن علیه روسیه استفاده کند.

روسیه خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت شده تا در مورد "برنامه دولت اوکراین" برای تولید تسلیحات شیمیایی مذاکره کند.

رئیس جمهوری اوکراین این اتهام را کاملا دروغ دانسته و گفته است که استفاده از این نوع تسلیحات جنایت جنگی است.

ممکن است روسیه در نظر داشته باشد تهاجم شیمایی خود را به نیروهای دولتی نسبت دهد با آن را ناشی از انهدام زرادخانه تسلیحات شیمیایی اوکراین قلمداد کند.

فرانک گاردنر، تحلیلگر دفاعی بی‌بی‌سی یادآور شده که در زمان جنگ داخلی سوریه، دولت آن کشور بارها به بمباران شیمایی مناطق غیرنظامی مبادرت ورزید و همراه با روسیه آن را به گروه‌های مخالفت نسبت داد.

وی گفته است که دولت باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا، کاربرد تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان سوری را "خط قرمز" خود توصیف و تهدید کرده بود به آن واکنش نشان خواهد داد اما پس از کاربرد این تسلیحات، با وعده روسیه در مورد تحویل ذخایر تسلیحات شیمیایی توسط دولت سوریه، این خطر قرمز را نادیده گرفت.

فرانک گاردنر گفته است که دولت سوریه بخشی از این تسلیحات و مواد ساخت آنها را تحویل داد و بعدها حتی پس از حضور نظامی روسیه در آن کشور از آنها استفاده کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: