آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 17 مرداد ماه 1394 = 08-08 2015

150 هزار نفر دچار اختلال هويت جنسی هستند

چندي پيش معاون اجتماعي سازمان بهزيستي در نشست خبري که به مناسبت هفته بهزيستي برگزار شده بود، درباره حمايت از بيماران اختلال هويت جنسي گفت: حمايت از ترنس‌ها، يا افراد مبتلا به اختلالات هويت جنسي در دستور کار ما قرار دارد و در همين راستا لايحه‌اي تدوين شده و اکنون در وزارت رفاه است تا اصلاحات نهايي آن انجام و از سوي دولت به مجلس تقديم شود. بنابراين شيوع اختلالات جنسي چندان بالا نيست اما آمارهاي جهاني نشان مي‌دهد از هر 70 هزار تولد مرد، يک نفر تمايل به زن بودن دارد و از هر 100 هزار زن يک نفر تمايل به مرد بودن دارد. با وجود آنکه آمارها بالا نيست اما شدت اين آسيب‌ها براي ما حائز اهميت است.

به گزارش ايسکانيوز؛ مهدي صابري، رئيس هيأت‌مديره انجمن حمايت از بيماران اختلال هويت جنسي بارها تاکيد کرده که «چرا پليس به محض برخورد با اين افراد در خيابان، آنها را بازداشت مي‌کند و تا زماني که آنها بتوانند از طريق مجاري قانوني و پزشکي قانوني، بيماري‌شان را ثابت کنند در بازداشت مي‌مانند؟»! او مي گويد: «خوشبختانه قانون از اين افراد حمايت مي‌کند و در حال حاضر پزشکي قانوني هم با توجه به سوابق بيماري اين افراد براي آنها مجوزهايي صادر مي‌کند تا براي رفت‌وآمد در شهر، مشکلي نداشته باشند».

اين روانپزشک معتقد است که جراحي براي اين بيماران 100‌درصد جواب نمي‌دهد: «بعضي‌ها از جراحي رضايت دارند و بعضي هم رضايت نسبي و بعضي هم ناراضي هستند که بستگي به چند عامل دارد. اين موضوع در ايران بيشتر وجود دارد و شاهديم که تعداد زيادي از اين افراد بعد از عمل جراحي، راضي نيستند، به همين دليل ضرورت زيادي براي به‌روزکردن فن پزشکي و جراحي در اين حوزه وجود دارد».

نکته اينجاست که ترنس‌سکچوال‌ها بعد از عمل و تغيير هويت نمي‌توانند بچه‌دار شوند: «عمل جراحي هم، دشواري‌ها و شرايط خاص خودش را دارد اما آنچه مهم است، اين‌که در بيشتر مواقع از انجام عمل جراحي پشيمان نيستند. به‌ هرحال آموزش و اطلاع‌رساني در جامعه بايد به گونه‌اي باشد که جامعه با مشکلات اين افراد آشنا بشود و آنها را درک کند».

اما درباره تغيير جنسيت با دکتر شهريار کهن‌زاد، متخصص درمان اختلالات و ناتواني هاي جنسي از دانشگاه کاليفرنيا ـ سانفرانسيسکو گفت‌وگو کرديم. دکتر کهن‌زاد يکي از پزشکان معروف تغيير جنسيت در دنياست در سال 10 تا 12 بيمار اختلال هويت جنسي را در بيمارستان پارس تهران جراحي مي کند.

لطفا نظرتان را در رابطه با لايحه حمايتي که از طرف سازمان بهزيستي به وزارت رفاه براي بيماران اختلال هويت جنسي که قرار است به مجلس ارسال شود بفرماييد؟

اين افراد حق زندگي دارند و آن نگاه‌هاي منفي که سال‌هاي گذشته به اين اشخاص مي‌شد بايد کمتر شود. براي همين همه به اين باور رسيده‌اند که اين اختلال جنسي مي‌تواند براي هر شخصي رخ دهد مانند اينکه شخصي دچار بيماري تالاسمي باشد. بايد جامعه هماهنگي خوب و مسئولانه‌اي نسبت به اين قضيه از خود نشان دهد بدين معنا که من به عنوان جراحي که سال‌ها، افراد مبتلا به تراجنسي را انجام مي‌دهم، جامعه با رفتار و قانونگذار هم با تصويب قوانيني که مي‌تواند در زندگي افراد به خصوص کساني که مبتلا به اختلال جنسي هستند اثرگذار باشند و به نظر من چنين اقداماتي از سوي سازمان بهزيستي و وزارت رفاه شايسته و قابل تحسين است.

آيا نسبت به تصويب اين لايحه در مجلس که قرار است مورد بررسي قرار گيرد، اميدوار هستيد يا خير؟

اين موضوع در حيطه آکادميکي که من فعاليت مي‌کنم جايي ندارد اما همين اقدام که قرار است به مجلس برود قطعا حس مسئولانه نسبت به اين موضوع به وجود آمده و اين قضيه في نفسه مهم است. بنابراين من اميدوارم که دوستان قانون‌گذار در مجلس شوراي اسلامي حس مسئولانه‌اي در رابطه با اين موضوع داشته باشند تا زندگي اين افراد را به سمت و سوي مثبت سوق دهند.

آيا تعداد و آمار دقيقي از اشخاصي که در ايران مورد تغيير جنسيت قرار مي‌گيرند داريد؟

واقعيت امر اين است که ما در دهه‌هاي گذشته اين کار را به صورت علمي شروع نکرديم و قطعا آماري که ما به مردم داديم چندان آمار درست و دقيقي نيست. اما واقعيت اين است که بين 120 تا 150 هزار نفر در جامعه دچار اختلال هويت جنسي هستند يعني زمانيکه متولد مي‌شوند جسمي کاملا مردانه دارند اما هويتي زنانه درون اين افراد پنهان شده‌ و برعکس يعني افرادي که کاملا جسمي زنانه دارند اما هويت مردانه درون اين افراد نهفته شده‌است. اين مواردي که گفتم واقعيت است و نمي‌توان اين اعداد و ارقام را تغيير داد. بنابراين ‌تفاوتي ميان ايران، اسکانديناوي، آفريقاي‌جنوبي و‌... هم وجود ندارد و تمام توضيحاتي که داده شد براي رسيدن به اين نتيجه بود که همه افراد جامعه در معرض اين اتفاق قرار دارند. من به عنوان جراح در سال حداکثر 10 تا 12 نفر را در خصوص تغيير جنسيت جراحي مي‌کنم.

چرا برخي خانواده‌ها از اينکه فرزندشان به پسر شدن تغيير جنسيت بدهند راحت تر کنار مي‌آيند تا اينکه فرزندشان به دختر تغيير جنسيت دهند؟

در جامعه‌اي که به مدت طولاني کاملا مرد سالار بوده‌است قطعا تمايل بيشتري وجود دارد تا افراد جامعه و به خصوص فرزندان يک خانواده‌‌، پسر باشند و اين موضوع فقط در خصوص تغيير جنسيت نيست بلکه در مقوله گزينشي جنسيتي فرزند هم اگر دست مردم و اجتماع باشد فکر مي‌کنيد فرزند پسر قبول مي‌کنند يا دختر؟! اما نبايد فراموش کرد همين که اين موضوع قرار است به شکل قانون حمايتي از اين اشخاص به وجود آيد خودش جاي خوشحالي دارد زيرا اين نشان‌دهنده آن است که تا حدودي جامعه ما به اين فرهنگ و باور رسيده ‌که اين اشخاص حق زندگي و فعاليت در اجتماع را دارند اما باز هم اين موضوع به فرهنگ‌سازي بيشتر و مدون نياز دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: