یکشنبه، 21 تیر ماه 1394 = 12-07 2015جیغ بنفش؛ بعضیها اینجا خدا را معامله میکنند!مانتوهایی که جیغ بنفش می کشد، زن چشم میدوزد به رسانه ملی که تبلیغ از«لاک جیغ تا خدا» را پخش میکند. ... دیندارها به میدان بیایند همزمانی روز عفاف و حجاب را با شبهای قدر میتوان به فال نیک گرفت، برای آنکه یک بار دیگر میتوان به وضعیت پوشش، عمیقتر نگاه کرد. ما نیز به میان مردم میرویم و از خودشان درباره وضعیت حجاب و مسایل مربوط به آن میپرسیم. اینکه چرا جامعه دچار بدحجابی است؟ «مهتاب – ن» که خود را کارشناس علوم تربیتی معرفی میکند، میگوید: بیتردید ما تصاویری از بد حجابی را میبینیم که با انگیزههای گوناگون انجام میشود. من مادری محجبه هستم، اما هیچوقت به اطرافیانم برای حجاب داشتن اصرار و پافشاری نداشتهام. چون در دوره جوانی خودم به دلیل ترس و فشار حجاب را انتخاب نکردم. با آنکه خانواده چندان مذهبی نداشتم، اما افراد متدین اطرافم برایم جذاب و دلنشین بودند و من به دلیل نزدیکی عاطفی و روانی به این افراد، حجاب را انتخاب کردم. اگر بدحجابی هست باید با مهربانی و صداقت، جوانها را جذب ارزشها کنیم. آیا حجاب یک مسأله شخصی است؟ برخی میگویند حجاب یک مسأله شخصی است . «فرهاد» 33 ساله معتقد است: افراد بر اساس تفکر و جهان بینی، شرایط زندگی خود را تعریف میکنند. یکی پایبندی بیشتر به حجاب را ضروری میداند، اما یکی دیگر تصور میکند چندان ضرورتی برای محجبه بودن نیست. آن قدر مسایل جدی تر در جامعه هست که نحوه پوشش مردان و زنان اهمیت زیادی ندارد و باید بیشتر توان جامعه را به سمت و سوی این امور جدی کشاند تا مشکلات سریعتر حل شود. اما آیا این دیدگاه درست است؟ آیا اصلاح حجاب با اصلاح مفاسد اقتصادی و اجتماعی منافاتی دارد؟ و آیا بدحجابی، خود سبب بحران در بسیاری خانوادهها و فروپاشی آنها نشده است؟ نسلی که گم شد در یکی از خیابانهای اسم و رسم دار شهر، سراغ رهگذران میروم. زنان چندان رغبتی به صحبت ندارند و ترجیح میدهند به مغازههای رنگارنگ سرک بکشند، اما مردها گویا مسأله حجاب، معضل خودشان است، بنابراین بی تعارف صحبت میکنند. آقای قزوینی که بیش از 5 دهه از عمرش میگذرد دلخور از وضعیت پوشش زنان میگوید: بدحجابی واقعیت تلخی است که وجود دارد و شاهد آن هستیم. جامعه دارد به سمتی میرود که ساماندهی آن دشوار خواهد شد. این درحالی است که حضرت زهرا(س) که الگوی راستین زنان هستند، حتی زمانی که برای احقاق حق ولیّ زمان خود به مسجد رفتهاند دو چادر بر سر داشتند و 40 زن از بنی هاشم ایشان را در حلقه پناه خود جا دادند. اما مردم ما با رویهای که میبینیم راه خود را گم کردهاند.وی با تاکید بر آثار این تهاجم فرهنگی اضافه میکند: این هجمه از درون، خانوادهها را نابود میکند. در واقع دشمن روی نقاط ضعف جامعه دست گذاشته است. افراد بدحجاب در توجیه کار خود میگویند «دل باید پاک باشد» این باور ساختگی است و باید شؤون الهی و اجتماعی رعایت شود. ریشه بدحجابی، روانی است قزوینی همچنین با اشاره به دلیل این وضعیت میگوید: در اوایل انقلاب بانوان دو شیوه پوشش به شکل چادر و مانتو داشتند. مانتوها نیز ساده و بلند بدون هیچ نکتهای برای جلب توجه تهیه میشد، اما به مرور زمان همین مانتوها تغییر شکل داد و به مدلهای نامناسبی تبدیل شده که هیچ شباهتی به نسل اول خود ندارند. «علیرضا» 30 ساله هم میگوید: به نظرم این نحوه زندگی پیامی دارد؛ جوانها میخواهند بگویند به آزادی و توجه بیشتری نیاز دارند. در واقع هرقدر در حوزههای گوناگون مانند کار و یا تفریح محدودیتها کمتر باشد، چالش نسل جوان کمتر میشود. شما نگاه کنید، تیم ورزشی چه ببازد چه برنده شود مردم به خیابانها میریزند، درحالی که تا پنج سال پیش مردم برای پیروزیهای جدیتر ورزشی هم به خیابان نمیریختند. همین چند شب پیش برای پیروزی تیم والیبال مردم به خیابانها ریختند. مرد 30- 40 سالهای که بین مردم بود میپرسید چی شده فوتبال رو بردیم؟! او نمیدانست چه شده، اما مانند خیلیها آمده بود کهاندکی شادمانی کند. به نظر من ریشه بدحجابیها اغلب روانی است چون به جوانها اهمیت نمیدهند. سبک زندگی متفاوت فریده – الف ، 53 ساله و کارشناس آموزش ابتدایی میگوید: چنانچه از همان ابتدا زیربناییتر به مساله پوشش توجه میشد و کمتر از ابزارهای فشار و اجبار استفاده میکردند افراد با آرامش و لذت بیشتری پوشش مناسب را انتخاب میکردند. در فضای تربیتی خانواده هم اینگونه است. اگر مسالهای به فرزندان تحمیل شود آنها واکنش نشان میدهند و حتی سرکشی میکنند. وی با تأکید بر اینکه باید افقهای ذهن افراد را وسیع تر کرد نه آنکه آنچه خودمان میپسندیم به دیگران تحمیل کنیم، میافزاید: ایرانیها به دلیل تعلقات دینی و اخلاقی که دارند، افراد مقیدی هستند و اقلیت ناچیزی رفتارهای ناهنجاری دارند که انگیزه آنها نیز خودنمایی است. برای نمونه دوستی که مبّلغ دینی است تعریف میکرد: قرار بود در جمعی که بظاهر تعلق مذهبی نداشتهاند حضور پیدا کرده و سخن بگویم، اما وقتی فضا را دیدم مردد شدم که چه باید بگویم که قانع شوند؟ پس از چند دقیقه وقتی صحبتها شروع شد دیدم حتی آن خانم فشن، وقتی اسم امام رضا(ع) را میشنود اشک میریزد. من معتقدم هنوز قلبها و دلهای مردم پاک است و برخی ضعفها به دلیل آن است که گروهی بدحجابی را معادل بیدینی میدانند، در حالی که به گفته رهبر انقلاب، چنین نیست و بسیاری از این ها، راه را پیدا نکردهاند. بدحجابی دلایل گوناگون دارد فریدون – الف کارمند هم میگوید: مسأله دیگر سبک زندگی افراد است که بر اساس آن از محصولات مادی و معنوی بهره میبرند. بنابراین برای افراد مختلف با شرایط متفاوت باید خوراکهای مادی و معنوی متفاوت در جامعه تولید و عرضه شود . این در حالی است که در جامعه دینی ما برای افراد و خانوادههای متدین هنوز خوراک مادی ومعنوی مناسب وجود ندارد چه رسد به خانوادههایی که در گام اول، مذهبی هم نیستند. |