آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 27 مرداد ماه 1392 = 18-08 2013

فاجعه بزرگ شب ‌خشکی نخل‌ها در ريگان

گرما و توفان در ريگان خوشه‌هاي خرمايي که تا روزهاي گذشته سالم بودند‌ را در شب خشک مي‌کند و کشاورز در روز با محصول خشک مواجه مي‌شود.

به گزارش فارس از ريگان، اين روزها فصل برداشت محصول خرما در نخلستان‌هاي ريگان است و دست و پنجه نرم کردن با توفان و گرماي شديد،‌ اشک‌ نخل‌داران را درآورده است‌. خرمايي که شب رسيده و آماده برداشت است، اما صبح زود و زمان برداشت خشک شده و بايد با چشمان گريان به منزل بازگشت.

خشک شدن و ريزش محصول خرما در شرق استان کرمان به ويژه در منطقه کويري ريگان به فاجعه بزرگ اقتصادي تبديل شده و مي‌طلبد مسئولان چاره‌انديشي کنند. با توجه به اينکه‌ ريگان شهرستاني تک محصولي‌ و تنها محصول آن نيز خرما است، سال جاري کشاورزان زيادي با خشکيدگي محصولشان متضرر شدند، 60 درصد محصول خرماي ريگان خشک شده و کشاورزان منتظر چاره‌انديشي مسئولان هستند. اکبر عباس‌زاده يکي از کشاورزان ريگاني به فارس مي‌گويد: تا روز قبل محصول خرمايم خوب بود و زماني که براي برداشت به باغ آمدم با خشک شدن‌ خوشه‌هاي خرما مواجه شدم که بر اثر توفان و گرما از بين رفته است. وي بيان داشت: بيش از 800 خوشه خرما داشتم و اکنون 100 خوشه باقي مانده که آنها هم در حال خشک شدن‌ هستند‌. اين کشاورز ريگاني خواستار حمايت و کمک از سوي رئيس‌جمهور، استاندار و ستاد بحران شد و افزود: سال گذشته ‌محصولم را 200 هزار تومان بيمه کردم و بيمه فقط 35 هزار تومان غرامت به من پرداخت کرد. وي عنوان کرد: ‌نمي‌دانم که چگونه قسط‌هاي بانک را بپردازم، تمام محصولم از بين رفته و به غير از اين هيچ درآمدي ندارم‌. مدير جهاد کشاورزي ريگان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به عارضه خشکيدگي خوشه‌هاي خرما در اين شهرستان‌ اظهار داشت: سال جاري بيش از 60 درصد محصول خرماي نخل‌داران ريگاني به دليل گرماي بالاي 55 درجه و توفان‌هاي شديد بر روي درختان خشک شد. موسي جلالي افزود: فاجعه بزرگ اقتصادي در ريگان رخ داده و اين امر سبب کاهش شديد محصول خرماي شهرستان شده است‌. وي عنوان کرد:‌ سال گذشته از نخلستان‌هاي ريگان بيش از 35 هزار تن محصول برداشت شد، اما سال جاري با تداوم گرما اين محصول دچار خسارت شده و به 10 تن هم نمي‌رسد. جلالي ابراز داشت: در بعضي از نخلستان‌ها خسارت 100 درصد‌ و تمام محصول باغ خشک شده است، تفاوت خشک شدن اين محصول نسبت به سال‌هاي گذشته اين است که محصو‌ل به تدريج خشک مي‌شود، اما سال گذشته خسارت کمتر بود‌. مدير جهاد کشاورزي ريگان تصريح کرد: خوشه‌هاي خرمايي که تا روزهاي گذشته سالم بودند‌ در شب خشک شده و کشاورز طي روز با محصول خشک مواجه مي‌شود. جلالي علت خشک شدن محصول خرماي شهرستان ريگان را تداوم گرما‌ و توفان‌هاي شديد‌ برشمرد و خواستار چاره‌انديشي مسئولان در اين زمينه شد. وي گفت: تمام کشاورزان توصيه‌ها را انجام و جدي گرفتند، اما نخلستان‌ها تاب و تحمل گرماي زياد را ندارد. جلالي اظهار داشت: هر روز ما شاهد خسارت شديد به نخل‌داران ريگاني هستيم و اين خسارت در حال گسترش است. مدير جهاد کشاورزي ريگان افزود: تنها 50 درصد باغداران ريگاني سال جاري محصول خود را بيمه کرده‌اند و مابقي به دليل پرداخت نشدن واقعي غرامت محصول خود از اين کار استقبال نمي‌کنند. وي از مسئولان کشوري و استاني خواستار حمايت از کشاورزان ريگاني شد و بيان داشت: راه‌اندازي ايستگاه تحقيقات محصولات کشاورزي در اين شهرستان مي‌تواند کمک مؤثري به کشاورزي، اشتغال و اقتصاد اين منطقه باشد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: