آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 16 مرداد ماه 1392 = 07-08 2013

احتمال گسترش قحطی و گرسنگی در کشور

سنگک1000تومان؛مردم توان گرانی نان را ندارند/احتمال گسترش قحطی و گرسنگی درکشور/سفره ها دیگر کوچک نمیشوند،جمع میشوند

قدس آنلاین: از روزیکه هفته گذشته اعلام شد قرار است قیمت نان افزایش یابد , خیلی ها به این اندیشیدند که سفره شان قرار است از این هم کوچکتر شود, شاید برخی هم به این اندیشیدند که دیگر سفره را کمتر پهن کنند , تا مقابل خانواده شرمنده نباشند.
این درحالی است که مسئولان دولتی افزایش بهای نان را تا ماه‌های آینده منتفی دانسته بودند، اما همانها رسما نشستی در کمیسیون اقتصادی مجلس و با حضور مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت برگزار کردند و طی آن افزایش بهای آرد و نان ‌بررسی ‌و رقم‌هایی نیز برای بهای جدید انواع نان پیشنهاد شد.
رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفته است، نشستی با حضور مسئولان وزارت صنعت برگزار شده که علل افزایش بهای نان و مشکلات خرید گندم و آرد موضوعات اصلی آن را تشکیل می‌داده است؛ جلسه‌ای که عباس قبادی، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی نیز در آن بوده است.

وی درباره قیمت‌های پیشنهادی برای نان نیز گفته است: اگر قیمت فروش گندم را 880 یا 900 تومان فرض کنیم، می‌توان قیمت‌هایی را برای نان در نظر گرفت که هم‌اکنون در مرحله پیشنهاد است. نان سنگک با گندم 880 تومان، 925 تومان و برای گندم 900 تومانی، 940 تومان می‌شود. نان‌ بربری هم برای گندم 880 و 900 تومانی به ترتیب 800 یا 810 تومان خواهد شد. نان تافتون چانه 280 گرمی نیز 475 تومان و لواش هم 250 تومان پیشنهاد شده است.

البته وی تأکید کرده ‌که این ارقام تنها پیشنهاد است.

این در حالی است که ، عباس قبادی که خود مهمان کمیسیون اقتصادی بر سر موضوع افزایش قیمت نان بوده است، ساعاتی پیش از برگزاری این کمیسیون به صراحت افزایش بهای نان را منتفی دانسته بود و اعلام کرده بود: بحث افزایش بهای نان منتفی است و تا ماه‌های آینده هیچ افزایشی‌ نخواهیم داشت.

اکنون با توجه به آنکه حتی قیمت‌هایی نیز برای افزایش بهای نان پیشنهاد شده است، هیچ بعید نیست ‌در آینده نزدیک شاهد افزایش بهای نان باشیم.

پیش از این محمد‌‌رضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها، افزایش یارانه نان را بسته به افزایش بهای نان دانسته و گفته بود: در سال جاری در صورت افزایش دوباره بهای نان، پس از نهایی شدن بودجه و تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، یارانه آن پرداخت می‌شود.

***بازهم وعده
پس ازاین اخبار بازهم بازار وعده گران نشدن نان رونق گرفت از مقام دولتی تا مسوول صنفی, درهمین راستا , دبیر اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان گفت: قیمت نان دست کم تا پایان کار دولت فعلی تغییر نخواهد کرد.
کاوه زرگران ، درباره بحث‌های مطرح شده مبنی بر احتمال افزایش قیمت نان طی روزهای آینده گفت: این بحث در مجلس مطرح و قرار شد اتحادیه نانوایان قیمت‌های خود را ارائه کند تا اگر نان براساس آرد و گندم با قیمت آزاد تولید می‌شود قیمت نان هم افزایش یابد. با این حال معاون اول رئیس جمهوری با افزایش قیمت نان مخالفت کرده است و آن طور ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت شنیده‌ایم تا پایان دولت فعلی قیمت نان تغییر نخواهد کرد.
وی افزود: در حال حاضر گندم به صورت کامل با ارز مرجع و توسط دولت وارد می‌شود و به بخش خصوصی ارز آزاد هم برای واردات گندم داده نمی‌شود. ضمن اینکه واردات گندم در شرایط کنونی توسط بخش خصوصی صرفه اقتصادی چندانی ندارد.
دبیر اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان درباره قیمت نان صنعتی نیز گفت: براساس توافق انجام شده با سازمان حمایت تا زمانی که قیمت آرد تغییر نکند، قیمت نان صنعتی نیز تغییر نخواهد کرد. البته برخی واحدهای نان صنعتی عنوان کرده‌اند که ادارت غله سهمیه‌ آرد آنها را کاهش داده است که ما در حال بررسی و پیگیری این موضوع هستیم.
معاون وزیر صنعت هم گفت: افزایش قیمت نان منتفی است و هیچ بحثی در این خصوص صورت نگرفته است.
عباس قبادی در پاسخ به این سؤال که ظاهراً مباحثی در جلسه کمیسیون اقصتادی درباره افزایش قیمت نان صورت گرفته است، گفت: در مورد یارانه گندم و نان بحث‌هایی انجام شد، اما افزایش قیمت نان فعلاً منتفی است و دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا یارانه گندم و نان افزایش یافته و یا حذف می‌شود، گفت: در این خصوص باید از ستاد هدفمندی یارانه‌ها سؤال کنید.

درهمین حال , یک مقام مسئول در وزارت صنعت از برگزاری یک جلسه برای افزایش قیمت نان متناسب با قیمت گندم خبر داد.
این مقام مسئول گفت: جلسه‌ای در وزارت صنعت و با حضور معاون بازرگانی داخلی، رئیس سازمان حمایت، قائم مقام وزیر صنعت و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص افزایش قیمت نان برگزار شد.
وی افزود: در این جلسه به جمع‌بندی لازم نرسیدند و قرار شد تا در این خصوص تصمیم‌گیری نهایی اخذ شود.
این مقام مسئول گفت: برای جلوگیری از قاچاق گندم و آرد و برای آنکه قیمت نان متناسب با این دو محصول باشد، وزارت صنعت تصمیم به افزایش قیمت نان گرفته است.
وی در واکنش به این سؤال که افزایش قیمت نان تا چه حد خواهد بود، اظهار داشت: آنچه در جلسه امروز گذشت مبنی بر افزایش 70 درصدی قیمت نان بود.
***واکنش مجلس
درحالی که دولتمردان با سیاست یکی به نعل , یکی به میخ پیش میروند , تا گرانی نان را به دولت بعدی منتقل کنند , اما نمایندگان مجلس , جلوی این گرانی را که فقط برخی اقشار ضعیف جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد , محکم ایستاده اند, انها راه حلهای بسیاری جلوی پای دولت میگذارند تا این گرانی را در این روزها به زندگی مردم نیازمند تحمیل نکنند .
درهمین راستا , یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه همسو شدن افزایش قیمت نان با بالا رفتن نرخ خرید تضمینی گندم قدرت خرید مصرف‌کنندگان را کاهش خواهد داد، گفت: دولت باید قبل از اعمال هر نوع افزایش قیمتی در نرخ نان یارانه آن را بیشتر کند.
سید‌ناصر موسوی‌لارگانی ، با بیان اینکه مجلس با هر نوع افزایش قیمتی در نرخ نان مخالف بوده و اجازه بالا رفتن قیمت را نخواهد داد، افزود: دولت قبل از هر تصمیمی در خصوص افزایش نرخ نان به فکر بالا بردن یارانه آن باید باشد.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب که در جلسه چند روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس چگونگی تخصیص ارز برای واردات گندم با حضور مسئولان مربوطه بررسی شد، تصریح کرد: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید امکان افزایش قیمت نان دور از انتظار نیست و این در حالی است که دولت نباید فشار بر زندگی مردم در شرایط کنونی اقتصاد کشور را با گران کردن نان بیشتر کند.
این نماینده مجلس نهم، با اشاره به این مطلب که افزایش قیمت نانی که خوراک اصلی اقشار متوسط جامعه است مشکلات زیادی برای افراد ایجاد خواهد کرد، گفت: در حال حاضر با توجه به مشکلات اقتصادی و تورمی که در جامعه حاکم است بالا بردن نرخ نان به هیچ وجه به صلاح کشور نیست.
یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، در واکنش به عدم پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز برای گندم وارداتی ازاحتمال افزایش نرخ نان در ماه‌های آینده خبر دادو گفت: متأسفانه بی‌توجهی به تولید گندم داخلی پای واردات این محصول را با ارز آزاد باز کرده که این خود به طور مستقیم بر نرخ نان تأثیر خواهد گذاشت که باید با پرداخت یارانه گرانی آن جبران شود.
هدایت‌الله میرمرادزهی در گفت‌و گو با خانه ملت، با بیان اینکه دولت در شرایط کنونی اقتصاد کشور و با توجه به گرانی‌های موجود در بازار نباید اجازه افزایش قیمت نان که خوراک و قوت غالب مردم در کشور است را بدهد، افزود: نظارت بر بازار و حمایت از تولید کننده در شرایط کنونی موجود در کشور بهترین راه جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌هاست.
نماینده مردم سراوان، سوران، سیب و زابلی در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که احتمال افزایش قیمت نان نتیجه واردات گندم به کشور و تغییر نرخ ارز است، تصریح کرد: دولت باید بیش از پیش در واردات گندم دقت کرده و با پرداخت مابه‌تفاوت به تولید از گران شدن نان که به دست مصرف‌کننده می‌رسد جلوگیری کند.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، در واکنش به احتمال افزایش نرخ نان در ماه‌های آینده، گفت: متأسفانه بی‌توجهی به تولید گندم داخلی پای واردات این محصول را با ارز آزاد باز کرده که این خود به طور مستقیم بر نرخ نان تأثیر گذار بوده که باید با پرداخت یارانه گرانی آن جبران شود.
درهمین راستا , یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با یادآوری حذف ارز مرجع از کالاهای اساسی مردم و افزایش قیمت‌ها در بازار، گفت: دولت نباید چتر حمایتی خود از نان مصرفی مردم را بردارد و باید با پرداخت یارانه اقشار آسیب پذیر را به این ترتیب یاری کند.
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی ، با بیان اینکه با تغییر نرخ ارز و در عین حال واردات گندم به کشور برای تأمین نیاز داخل یارانه پرداختی به نان دیگر پاسخ‌گوی گرانی‌ها نخواهد بود، افزود: نان به عنوان مواد غذایی اصلی مردم در جامعه باید با برخوردار شدن از چتر حمایتی مناسب دولت از هر نوع افزایش قیمتی در امان بماند.
نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب که تولید گندم که در نهایت خوراک مردم را به واسطه تبدیل آن به آرد و پخت نان تأمین می‌کند باید مورد حمایت جدی دولت قرار بگیرد، تصریح کرد: دولت باید چتر حمایتی خود از تولید گندم در کشور را بیشتر کند تا به بهانه واردات و تغییر نرخ ارز شاهد افزایش قیمت نان مصرفی مردم نباشیم.
این نماینده مجلس نهم، با اشاره به اینکه در بحث کالاهای اساسی در کشور هیچ چیز مهم‌تر از نان مصرفی مردم نیست و جلوگیری از افزایش قیمت آن نیست، عنوان کرد: مجلس به شدت مخالف افزایش نرخ نان بوده و معتقد است دولت باید بیش از پیش قیمت‌ها را کنترل کرده و اجازه افزایش قیمت به آن‌ها ندهد.
وی ادامه داد: دولت باید با پرداخت یارانه و مابه‌التفاوت نرخ ارز به نان از افزایش قیمت قوت غالب مردم جلوگیری کرده و به این ترتیب اقشار آسیب پذیر جامعه را مورد حمایت خود قرار دهد.
نماینده رشت در مجلس، با بیان این مطلب که مردم در کشور دیگر کشش افزایش قیمت نان را ندارند، افزود: دولت با برداشتن چتر حمایتی خود که به صورت یارانه به نان اختصاص میافت قحطی و گرسنگی را در کشور گسترش خواهد داد.
درعین حال , یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه افزایش قیمت نان و حتی احتمال آن نیز شوک اقتصادی به جامعه وارد خواهد کرد،تأکید کرد: پرداخت یارانه نان به مردم برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بهترین راه برون رفت از گرانی‌هایی است که اقشار آسیب‌پذیر جامعه را هدف قرار داده است.
ایرج ندیمی در گفت‌و گو با خانه ملت، با تأکید بر اینکه افزایش قیمت نان در شرایط کنونی کشور نمی‌تواند مزیتی برای اقتصاد کشور داشته باشد، گفت: هر نوع افزایش قیمتی که در نان مصرفی مردم اعمال شود تکانه‌های اقتصادی بسیاری را بر جامعه به ویژه اقشار آسیب پذیر تحمیل خواهد کرد.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یارانه پرداختی دولت به نان با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم باید بیشتر شود چرا که کفاف هزینه‌های تولید را به این ترتیب نخواهد داد، تصریح کرد: مدیریت در بحث اقتصاد هدفمندی باید به گونه ای باشد که بخشی از یارانه‌های موجود دوباره به کار گرفته شوند نه اینکه باز هم خلق پول برای رفع مشکلات اقتصادی رخ دهد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه افزایش قیمت نان و حتی احتمال آن نیز شوک اقتصادی به جامعه را وارد خواهد کرد،تأکید کرد: پرداخت یارانه نان به مردم برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بهترین راه برون رفت از گرانی‌هایی است که اقشار آسیب‌پذیر جامعه را هدف قرار داده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: حمایت از تولید داخلی از سوی مسئولان نگرانی نوسان ارز و در نتیجه بی‌ثباتی قیمت‌ها را از بین برده و به این ترتیب آشفتگی در بازار داخلی را به ثبات تبدیل خواهد کرد.
وی یادآور شد: حمایت از مصرف‌کننده نان با پرداخت یارانه افزایش قیمت آن را توجیه خواهد کرد اما این در حالی است که اگر یارانه پرداختی در اختیار تولید قرار بگیرد بی‌شک از بالا رفتن هزینه‌های تولید و تبعات آن جلوگیری خواهد کرد.
همچنین , عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به بررسی نرخ نان در وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: مسئولان باید در افزایش نرخ نان توانایی مالی افراد در جامعه را در نظر بگیرند.
بهروز نعمتی ، با بیان اینکه قدرت مالی اقشار آسیب‌پذیر در جامعه توانایی پذیرش افزایش 70 درصدی نرخ نان را ندارد، افزود: افزایش قیمت نان به دلیل تجدید‌نظر در نرخ خرید تضمینی گندم باید با توان مالی مردم در جامعه هم‌خوانی داشته باشد.
نماینده مردم اسد‌آباد در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری نوسان قیمت‌ها و جو روانی گرانی که در بازار حاکم است، تصریح کرد: هر نوع افزایش قیمتی در کالاهای اساسی مردم از جمله نان باید با در نظر گرفتن اعداد و ارقام منطقی مرتبط با تولید صورت بگیرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به بررسی نرخ نان در وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: مسئولان باید در افزایش نرخ نان توانایی مالی افراد در جامعه را در نظر بگیرند.
این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان این مطلب که افزایش نرخ نان به صلاح کشور نیست، عنوان کرد: دولت باید با تخصیص یارانه به تولید به کاهش هزینه‌ها و در نتیجه ثبات قیمت‌ها دست یابد.
وی ادامه داد: تعیین نرخ نان نیازمند کارکارشناسی بسیاری از سوی مسئولان است تا به این ترتیب قیمتی متناسب با هزینه‌های تولید و توان مالی مصرف‌کنندگان تعیین شود.
نماینده اسد‌آباد در مجلس، با بیان اینکه دولت و وزارت‌خانه‌هایی چون صنعت، معدن و تجارت و همچنین جهاد کشاورزی باید همفکری و هم‌اندیشی مناسب نرخ نان را تعیین کنند، تصریح کرد: در تعیین نرخ نان که خوراک اصلی مردم در جامعه را تشکیل می‌دهد دقت نظر بیشتری باید برای حمایت از مصرف کننده صورت بگیرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: